Ledövningar och annat

P

plastik

Jag har en fjordvalack som jag har ägt i några månader. Tyvärr har han de senaste åren varit rätt ohanterad och jag upplever inte det som att han visar någon större respekt för vare sig mig eller någon annan människa. Dock upplever jag honom inte som "elak" utan bara som om han inte fattar att han gör fel när han går in i mig eller sliter sig och liknande.

Jag har tidigare försökt mig på att gå promenader med honom men efter att två av dessa relativt få promenader slutat med att han slitit sig, är jag nu lite osäker för att ge mig ut med honom förrän jag vet att han lyssnar på mig. Den enda olyckan hittills är några stygn i pappas knä :crazy: :angel: och det vore hemskt om det slutade i någon värre olycka.

Jag har därför börjat göra lite enkla övningar med honom (+ att jag såklart alltid försöker få honom att uppföra sig även i den övriga hanteringen och inte bara på bestämda tider sas).

Det jag gör nu är alltså en enkel version av Seven Games (dvs det går säkert att gå djupare in i de lekarna än vad jag gör) samt lite ledövningar. Ledövningarna går mest ut på att han ska följa mig och stanna när jag stannar. Och följer mig gör han oftast bra. Dock har jag lite beskymmer med var han befinner sig. Jag vill ha honom snett bakom mig medan han helst verkar vilja gå rakt bakom mig. Så frågan är hur jag visar honom var jag vill ha honom? Läste någonstans för en tid sedan att man kan ta hjälp av ett staket i början, hur verkar det?

Det andra problemet, som jag nog tycker är obehagligast, är att han, om jag går visar tecken för att stanna och sedan stannar, gärna bara går rätt in i mig bakifrån. :crazy: Han är alltså inte rädd för att buffa och gå på mig utan det är helt acceptabelt från hans sida, vilket det inte är från min. Så då är jag där igen. Hur visar jag honom att det inte är acceptabelt att gå in i mig hursomhelst? Är det bara att backa honom, berömma och sedan fortsätta eller vad?

Ett annat problem är att han, när han inte går in i mig :smirk:, ofta går upp jämsides eller förbi mig när jag stannar. Jag vill dock fortfarande ha honom bakom mig och att han stannar precis när jag stannar.
Så hur gör jag där? Backar honom några steg varje gång detta händer tills han förstått att han inte får vara jämte eller före mig om inte jag ber honom vara det?

Eller är jag bara kinkig som lägger så stor vikt på var han befinner sig? Kanske borde jag rentav börja med något annat än ledövningar?

Just nu känner jag mig lite smått hjälplös, men jag tror ändå att om vi bara lär oss förstå varandra så kan vi bli riktigt bra vänner. Än så länge känns det dock bara som en massa missförstånd. :crazy:
Här inne brukar det dock finnas en del vettiga männsikor så är det någon som har lust att ge mig lite tips och råd?
 
Hästar som gärna går över en, brukar jag använda ett ridspö med en platspåse på. Plastpåsen fungerar för mig som ett extra tryck, något som de flesta hästar reagerar bra på. Jag gör helt enkelt så att jag går med hästen, och stannar inte hästen när jag stannar så korrigerar jag den tillbaka med spöt. Först med lite tryck, funkar det inte så prasslar jag allt mer med påsen. Det är viktigt att man är noga med eftergiften så att man snabbt tar bort spöet när hästen gör rätt.

Det finns säkert en mängd andra sätt som har samma syfte. Men än så länge gillar jag nog denna metod bäst.

Lycka till!

//Sofia
 
Spöet med påsen på är till för att vifta med, inte slå. Som en extra markering att "hallå! Här är jag! Gå inte på mig!"
Hästen behöver inte alls vara rädd för varken spö eller plastpåse för att det ska funka men oftast blir de flesta hästar mer uppmärksamma på prassel.
 
Tack för tipset, det skulle nog kunna fungera! Får testa lite.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
1 838
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
7 146
Senast: Habina
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
10 922
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 544

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Boräntorna
  • Varför finns Israel?
  • Pusseltråden

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp