Ledproblem på äldre lektionshäst

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Jamme
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2
  • Visningar Visningar 823
J

Jamme

Min häst har arbetat i ridskola hela sitt vuxna liv, totalt 9 år nu. Han är 13. Han har mått bra hela tiden, trivs utmärkt med jobbet och lever ett kanonbra hästliv med sina kompisar i en gigantisk hage.
Ifjol kom första tecknen på förslitningar; han behandlades några gånger i diverse leder (knä/has bak och koter fram) och vilade över sommaren. Har varit fräsch och fin hela året och jobbat på bra.

Senaste tiden känns han inte fräsch, ingen hälta, men det beror sannolikt på at han har känningar på båda sidor, tror jag. Behöver antagligen få en ny runda behandlingar.

Min fråga är: Vad har ni för erfarenheter av "gamla" lektionshästar med belastningsskador? Återhämtar dom sig om dom får vila/promenadridas nåt år, och kan dom sedan användas till lättare träning/tävling?
Eller är det lika bra att kosta på behandlingar och låta honom fortsätta jobba så länge det går? (Han trivs så bra med sitt jobb, han har ett enormt rörelsebehov och skulle må dåligt av at bara lulla runt i skogen resten av sitt liv.)

Tacksam för svar!

Sv: Ledproblem på äldre lektionshäst

Hej!

Det låter ju som han inte ricktigt håller för ridskolearbetet längre..:(
Jag tycker att många ridskolor har hästarna alldelles för länge...nio år är ju en lång tid och kanske är det bättre för honom att få komma till ngn privat ryttare som kan variera träningen mer, på en ridskola blir det ju oftast ridhus/ridtält/ paddock med många olika ryttare på ryggen vilket givetvis sliter på hästen en hel del,..sen att de många ggr inte får jobba i rätt form gör ju sitt till och det kan bli låsningar och div annat..Min åsikt är att ni ska sälja honom för hans bästa.......Vet hästar som varit halta på ridskola men sedan sålts och då blivit återställda,´... Lycka till!!

Sv: Ledproblem på äldre lektionshäst

Tycker inte hästen i fråga ska gå kvar som ridskolehäst längre. Du tycker han verkar gilla sitt arbete, och visst det kanske han gör. Men lyssna på dig själv. Ska han beöva få behandlingar resten av sitt liv bara för att han ska fortfarande kunna gå kvar som ridskolehäst?
Han är ju bara 13 och det är ju inte så jätte gammalt direkt. Sälj hästen eller ta av honom från ridlektioner och rid själv en gång om dagen, i varierad träning. Det kommer han nog må mycket bättre av än att få behandlingar hit och dit för att han är sliten. :mad:

Liknande trådar

Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
3 511
Senast: mackan
·
Relationer Jag känner mig så ensam och förvirrad, hoppas någon orkar läsa allt och hjälpa mig med lite tankar. För sju år sedan blev jag... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 309
Hästvård Ska försöka hålla mig kort men gör jag det inte får ni ursäkta. Sitter med grubblerier sen en tid tillbaka angående min häst. Vet...
Svar
12
· Visningar
3 401
Senast: sandrafors
·
Hästvård Vill börja med att förbereda er på att det kommer bli många frågor i samma tråd, och troligen väldigt långt :p I alla fall, ska...
Svar
15
· Visningar
2 928
Senast: Trix
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka