Bukefalos 28 år!

Ledsam historia

M

MartinaN

Hejsan! Köpte min första häst nu i mars. En gammal travar vallack på 13år(nu 14år).
HAn hade vart hos fodervärd ett år innan jag köpt honom, och han såg inte ut att ha blivit nå riden alls den sista tiden. Inga muskler, mager och jätte mycket vinterpäls som var jätte tuffsigt!
Hade honom på prov en månad och därefter så vet. besiktigade jag honom.Hade inga probem med honom under den månaden.
Han har fått jätte stora knän från travet som hade blivit vätskefyllda och därför fick han sluta och den gammla ägaren försäkrade att det var något som inte var nå problem med idag.
Jag vet. besiktigade honom och vet. uppmärksammade inte hans "jätte" knän förrens jag påpekade det för henne...och klämde och kände på dom och konstaterade att det kanske var pålagringar men att det inte skulle ha nå betydelse för det användnings området som jag skulle ha honom till=skogsridning, lättare träning och lättare hopp tävlingar på klubb nivå.
Så eftersom han gick igenom vet. besiktningen och det kändes bra med hästen så köote jag honom.
Direkt efter köpet så fick jag problem med sadelstads knutor...den förra ägaren hade aldrig vart med om nått sånt med honom.
Kämpade med dom...fick rida mycket barbacka innan dom började ge med sig. Tog minst 1,5 månad innan dom försvann. Dom dagarna han inte ömmade i dom kunde man rida med sadel.
Sedan mitten av maj så började han halta och blev jätte varm i hoven v.f. Trodde det var hovböld och hovis hittade inget.
Han fick vila i konvalecent hage. Slutade halta och var inte varm i hoven.
I samma veva tog jag ut E.T. Konstaterade att han var låst och stel lite överallt i kroppen och att han var 2 graden halt båda fram.
Fick stå konvalacent 3 veckor till och linimentade och lindade. E.T ut igen...bara 2gradens halt v.f.
Tog ut Vet som kände och böjde och tittade joda andra gradens häta v.f. sprang orent i båda varv på volt.
Hon bedövade kotleden men det släckte inte 100 procentigt!=(
Han fick metacam i 14 dagar och boxvila först 4 dagar och sedan 13 dagar till i sjukhage. Skrittpromenader 30 min om dagen.
Skulle sedan försöka med återbesök...men vet, hade åkt på semester...men hon "trodde" att han skulle vara bra nu...annars så skulle hon bli förvånad sa hon.
Ringde mälarkliniken och fick tid för hält undersökning. Var där i går 7juli och dom bedövade led för led och tillslut var hela v.f. bedövat och hältan fanns kvar! Vet. höll på att förklara sig själv för knäpp.
Röntgade knäna och hittade att v.f. var så gott som helt förstört. lösa benbitar och hållrum i skelettet. Vet. trodde att han måste ha blivit opererad förut men att den misslyckats eller att han gått omkull på knäna. Detta sa han måste hänt för länge sedan.
Så vet. tyckte att vi skulle ge hästen 6-8 veckor på sig och bara gå ute på sommarbete och skrota och vara häst. och sedan komma på återbesök och se hur det ser ut. Men han har så gott som dömt ut hästen...men ville iallfall ge honom en chans!
Så idag fick hästen gå ut på bete.
Han är pigg och glad...man kan inte tro att han har ett knä som är helt sönder. Han nästan sprang till hagen...ivrig över att äntligen få äta gräs. Galopperade fram och tillbaka med sina nyfunna killkompisarna på betet och såg totalt överlycklig ut! LIte fundersam över en vallack som verkat fatta enormt tycke för honom!=)

Usch känns hemskt just nu...jätte jobbigt att kanske behöva ta bort sin första häst som man inte ens har hunnit ha speciellt länge!Älskar denna häst...otrolig persolnighet och utstrålning!
 
Sv: Ledsam historia

Har du pratat med förra ägaren ??? Vf knä kan omöjligt blivit så här illa på eran korta tid ihop.
 
Sv: Ledsam historia

Jag hade en travare hos mig som såg ut som en "schweizerost" i båda framknäna, denna hästen har sprungit in en miljon efter han lämnade mig (konvalecent) så det är inte säkert att din häst alls kommer att ha problem av knäna, min var/är i Gulddivisionen, din skall ju inte påfrestas så.
ge hästen glukosaminprep om du tycker, det hjälper.
 
Sv: Ledsam historia

Tråkigt, tråkigt... och tyvärr inte helt ovanligt?
Bilförsäljare och hästförsäljare.... när jag skulle köpa min första häst "glömde" ägaren säga att han hade kvickdrag, jag var så grön då så när jag förstod att nåt var fel och tog ut vet, då var det försent.
Hoppas du får ha kvar din häst och att det löser sig! Lycka till!
 
Sv: Ledsam historia

zilla skrev:
Har du pratat med förra ägaren ??? Vf knä kan omöjligt blivit så här illa på eran korta tid ihop.

Nej, jag har inte pratat med henne än...har vart för jobbigt att prata om det. Men jag ska ringa och prata med henne nu i helgen.
Det värsta är nog att hon kommer inte bry sig. För när han började halta skulle jag ringa ut hovis som heter malin men så ringde jag av misstag till malin den förra ägaren och rabblade allt innan jag insåg att det inte alls var hovis.
Hon lät välldigt orlolig och ville ju veta hur det gick med den hästen som hon "älskat" så mycket. Inte ett ljud har hörts från henne.
Jaja, det är bara att ta tag i det och ringa henne och prata med henne nu i helgen.
Vet. sa oxså att detta är skador som måste ha uppkommit för flera år sen.
 
Sv: Ledsam historia

AnnaKarinA skrev:
Tråkigt, tråkigt... och tyvärr inte helt ovanligt?
Bilförsäljare och hästförsäljare.... när jag skulle köpa min första häst "glömde" ägaren säga att han hade kvickdrag, jag var så grön då så när jag förstod att nåt var fel och tog ut vet, då var det försent.
Hoppas du får ha kvar din häst och att det löser sig! Lycka till!

MMm, jätte tråkigt. Hoppas ju på underverk så jag får ha kvar min älskade häst och då att han fungerar som normalt. Hra tyvärr inte råd att ha en häst att bara klappa på oavsett om han är världens mysigaste häst.
Det är inte lätt att veta allt när man aldrig haft en häst förut och det är tråkigt att man ska behöva lära sig saker den hårda vägen.
 
Sv: Ledsam historia

martha skrev:
Jag hade en travare hos mig som såg ut som en "schweizerost" i båda framknäna, denna hästen har sprungit in en miljon efter han lämnade mig (konvalecent) så det är inte säkert att din häst alls kommer att ha problem av knäna, min var/är i Gulddivisionen, din skall ju inte påfrestas så.
ge hästen glukosaminprep om du tycker, det hjälper.

Denna häst lämnade travet för 5 år sen och har bara mest ridits i skogen och på banan och det sista halvåret hos fodervärden så verkar han mest ha stått.
Känns som att det inte finns nån möjlighet att han ska kunna bli bra. Jag menar han har inte gått nå hårt dom sista 5 åren utan bara blivit riden. Så detta kan ju ha funnit sedan travet att han har vart såhär förstörd hela tiden men att ingen uppmärksammat det innan. För det syns inte nämnvärt....bara att han springer lite orent jätte svårt att se om man inte är duktig.
Men jag hoppas ju att dessa 6-8 veckorna som jag ska försöka ha honom på bete kommer göra underverk!
 
Sv: Ledsam historia

men hittade han hälta på knäna då?? dom behöver inte vara halta för att dom ser ut så, att han markerar lite kan ju bero på mycket annat
 
Sv: Ledsam historia

martha skrev:
men hittade han hälta på knäna då?? dom behöver inte vara halta för att dom ser ut så, att han markerar lite kan ju bero på mycket annat

Vet. bedövade hela v.f led för led...med början nerifrån och arbetade sig uppåt. bedövade till och med i knät. hände inget förtfarande lika halt. Då röntgade dom och såg detta. vet trodde detta berodde på att skadan låg så pass långt in att den inte påverkades av bedövningen. Mne jag vet inte...
Han markerade inte på nått annat ben...böjde allt möjligt på alla andra ben och hittade inget.
 
Sv: Ledsam historia

Du vet besiktade honom vid köpet. Vet märkte inte tjocka knän förrän du påpekade. Sa att det var pålagringar som inte skulle ha någon betydelse för det användningsområde du ville ha honom till.

Min fråga är hur vet veterinären det utan röntgen eller ultraljud?? Tycker det låter som en knepig vet, skulle inte lite på den besiktingen. Det är klart att svullna knän måste kollas upp mer innan vet kan diagnosticera. Opålitligt besiktningsresultat.

Jag tycker att det låter som om din häst haft problem länge, och att han garanterat inte skulle hålla för ridning. Det skick han var i när du tog honom talar även för det. Så resultat på kliniken är ju inte direkt överraskande.

Vill bara klargöra att jag inte är någon "anti-travhästmänniska". Har ett varm- och kallblod själv. (Travare, om någon inte förstår vad jag menar... halvblod är ju oxå varmblod, och kallblod finns det många av) :crazy: .

Nä, du fick en oseriös besikting vid köp och tyvärr fick du häst därefter. Men handen på hjärtat, innerst inne, - visst måste du ha försått redan före besiktiningen att knäna skulle ge problem?? Inte kan väl din situation idag vara en överraskning?

Norrland
 
Senast ändrad:
Sv: Ledsam historia

norrland65 skrev:
Du vet besiktade honom. Vet märkte inte tjocka knän förrän du påpekade. Sa att det var pålagringar som inte skulle ha någon betydelse för det användningsområde du ville ha honom till.

Min fråga är hur vet veterinären det utan röntgen eller ultraljud?? Tycker det låter som en knepig vet, skulle inte lite på den besiktingen. Det är klart att svullna knän måste kollas upp mer innan vet kan diagnosticera. Opålitligt besiktningsresultat. Litar du på veterinären?

Jag tycker att det låter som om din häst haft problem länge, och att han garanterat inte skulle hålla för ridning. Det skick han var i när du tog honom talar även för det.

Vill bara klargöra att jag inte är någon "anti-travhästmänniska". Har ett varm- och kallblod själv. (Travare, om någon inte förstår vad jag menar... halvblod är ju oxå varmblod, och kallblod finns det många av) :crazy: .

Nä, du fick en oseriös besikting och tyvärr fick du häst därefter. Men handen på hjärtat, innerst inne, - visst måste du ha försått redan före besiktiningen att knäna skulle ge problem??

Norrland

Jag har aldig haft en egen häst förut. Anlitade en utbildad vet. som ska kunna sitt jobb. Hon jobbar på en känd station här och det är många som tycker att hon är duktig. Men av nån anledni´ng så kan hon inte vart riktigt klar i huvudet.
Självklart så litar man på vad dom har att säga. Nu skulle jag inte ge mycket för att låta henne titta på min häst.
Alla runt omkring mig sa att det inte var nån fara med knäna.
Bara att det var en defekt från travet. Och jag som var förälskad i hästen ville ju ha den. Han har ju fungerat bra som ridhäst...har inte vart nå problem med bena förrens hältan kom...hade jag inte uppmärksammats att han fortfarande sprang orent hade man inte tänkt på det förrens nästa hälta. Eller om jag inte tagit ut E.T så hade nån annan som vart mindre uppmärksam köpt honom...så skulle jag garantera att han hade ridits på tills han gått söner fullständigt!
Så nej, jag hade inte tänkt att det skulle bli nå problem med knäna...många travare har defekter från travet.
 
Sv: Ledsam historia

Ok! :)

Men jag som haft fler hästar från travet vet att det förekommer många som inte lämpar sig för ridning.

Kan lova att min distriktsvet inte skulle missat något som var svullna knän el dyl. Den privatpraktiserande veterinären skulle dock säkert ha kunnat släppa igenom...

Förstår att det känns trist...

Mitt kallblod är halt, och framtiden är oviss. Så jag vet hur det känns.

Norrland
 
Sv: Ledsam historia

norrland65 skrev:
Ok! :)

Men jag som haft fler hästar från travet vet att det förekommer många som inte lämpar sig för ridning.

Kan lova att min distriktsvet inte skulle missat något som var svullna knän el dyl. Den privatpraktiserande veterinären skulle dock säkert ha kunnat släppa igenom...

Förstår att det känns trist...

Mitt kallblod är halt, och framtiden är oviss. Så jag vet hur det känns.

Norrland

Det värsta är att det inte är nån privat praktiserande vet utan det är en veterinär station, jour vet.station.
Hon som var ut och behandlade min häst första gången tyckte att det lät konsigt att han gick igen och frågade om jag hade besiktningspappret där...för hon ville se det "för skojs skull". TYvärr hade jag inte det.(dom var från samma station)
Men det spelar ingen roll nu.
Hoppas på det bästa nu...annars så aknske det är bäst att låta honom gå vidare.
Men det är inge kul...
 

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Denhär berättelsen börjar i december året 2006. Det var en mamma en pappa och deras lilla bebis som var i himlen. Dom skulle få en till...
2
Svar
37
· Visningar
2 379
Senast: manda
·
Hästvård Hej! Jag börjar från början, I början av april blev min häst halt, åkte till kliniken en vecka senare ( hade ingen tidigare tid ledig)...
Svar
10
· Visningar
2 370
Senast: Sirap
·
L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 627
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 199
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Äter hundar småfåglar?
  • Barmarksdrag/canicross
  • Magsjuk hund

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp