Ledsen/orolig katt

S

Saril

Igår hämtade vi två nakenkatter (sphynxar), fem och två år gamla som har bott i samma flock hela livet. De blev kastrerade båda två i förrgår, så det har ju naturligtvis varit ett par jobbiga dygn för dem.. Men den äldre har det gått jättebra för i alla fall, hon går runt och nosar på allt och är gosig som bara den!

Vi hade ju hoppats att de två katterna skulle ha stöd av varandra men den yngre katten bara fräser mot den äldre. Hon drar sig undan oss också och har suttit under soffan mest under det dryga dygn hon varit här. Väldigt rädd och ledsen verkar hon, lilla katten som var så busig och social för bara ett par dygn sen. :(

Sånt där brukar väl ordna sig med tiden, men jag blir ju lite orolig... Vet ju inte riktigt hur (om) hon äter heller, men jag hoppas hon gör det på natten när vi gått och lagt oss. Vi låter henne mest vara, men går och pratar med henne och låter henne nosa på oss när det går.

Nån som har mer tips om hur vi ska underlätta för lilla katten? Jag vill ju att katterna ska vara vänner också, tanken med att skaffa två var ju liksom att de ska ha sällskap av varandra de timmar de är ensamma i lägenheten...

Hursomhelst är det två enormt söta katter och jag är redan kär! :love: :laugh:
 
Sv: Ledsen/orolig katt

Ingen som har några tankar? :)

Hon har börjat gå runt i lägenheten nu i alla fall, och går till och med nära både oss och den andra katten. Dock har jag märkt att hon biter på allt :confused: När vi hälsade på hos förra ägaren bets hon lite när man klappade och så, men tänkte att det var lek + att hon inte var kastrerad då. Men nu undrar jag om det kan det vara något fel på hennes tänder eller så?

Någon som har erfarenhet av bitande katter?
 
Sv: Ledsen/orolig katt

Bästa tipset för att underlätta för sötnosen är nog att helt enkelt ta det kallt! Låt henne få ett par dagar till att bo in sig :) Hon mår säkert fortfarande lite mysko från op och kanske därför inte vill äta.

har inget svar på varför hon biter, jag har en katthona som "bits" när hon är riiiktigt kelig och inte vet vart hon ska ta vägen. fast hon mer tuggar försiktigt på min hand^^
 
Sv: Ledsen/orolig katt

Ta det lugnt!

Det brukar gå minst ett par dagar, i många fall ett par veckor och ibland ett par månader innan de har acklimatiserat sig. Har ni en stor bostad kan det vara vettigt att låta dem ha en begränsad yta från början, så de inte får ett så stort revir att övervaka.

Mina två honor är väldigt "bitiga" i prylar. De verkar helt enkelt ha ett stort tuggbehov. Får de mat som ska tuggas noga (tex råa ben) avtar det, och blir de frustrerade och stressade ökar det.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 660
Senast: cirkus
·
Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och...
2
Svar
23
· Visningar
1 367
Senast: monster1
·
Katthälsa Känner att jag behöver ventilera lite. Jag har en honkatt ungefär 10 år gammal. Hon kommer från det lokala katthemmet och har bott hos...
Svar
9
· Visningar
755
Senast: Sassy
·
Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
924
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp