Ledsmärta

Hund123

Trådstartare
Min hund (chihuahua 4,5 år) började påvisa smärta i ländrygg/höft för ungefär ett par år sedan genom beröring samt ovilja på promenad ibland. Åkte till veterinär som kände igenom hela hunden, kollade patella och röntgade rygg och höftled ua, fick smärtstillande och rehab. Ingen större förbättring hos rehab och åkte tillbaka till vet. Fick smärtstillande igen och remiss till ny rehab som skulle vara bättre än den förra. Ingen större förbättring hos denna sjukgymnast heller. Han går på ledtillskott och det tycker jag hjälper bra.

Ingen som jag har varit hos har kunnat ge någon diagnos eller förklaring varför han påvisar smärta ibland. Veterinären sa att han bara har vanliga spänningar och att vissa hundar behöver gå på smärtstillande utan att det behöver vara något konstigt(?). Första sjukgymnasten sa att han skrittade i passgång men sa inte så mycket mer om det. Han har ju inte ont hela tiden, flesta dagar orkar han gå 1-2 timmar utan att bli påverkad följande dagar. Men lite konstigt för ibland är han ovillig på promenad/ömmar vid beröring utan att ens vi gjort något speciellt (bara vanliga 30-40 minuters promenad). Så det verkar ju inte som att han får ont för att vi går långa promenader?
Han är lite överviktig, kanske är en anledning? Dock har jag vikten under kontroll nu och han går ner varje vecka.

Jag ska boka besök igen till veterinär och har letat fram en sjukgymnast själv som verkar vettig. Men jag tänkte bara höra vad ni säger om detta, han är ju min första hund och jag har ju ingen aning om vad som är normalt och inte. Kan man lita blint på vad alla veterinärer säger? Vad tror ni detta kan vara, jag tycker det känns så konstigt att han är jättepigg och fräsch i vissa perioder och andra vill han inte alls gå på sina dagliga promenader och det enda sambandet jag ser är att det blir värre vid blött och kallt väder. Har ju heller inte fått några bra svar från veterinär och sjukgymnast hur jag ska hantera detta så blir så himla osäker.
 
Lita på din magkänsla. Du känner din hund och känns det som att något är fel så är det förmodligen det.

Nej man kan inte lita på alla veterinärer, precis som man inte kan lita på alla läkare, alla elektriker eller alla inom vilket yrke som helst.

Artros kan bli värre vid kallt och fuktigt väder. Tycker du gör helt rätt som vill ha ett nytt utlåtande. Vilken del av landet bor du? Kanske finns nån här på Buke som kan tipsa om bra veterinär eller fysio i närheten.
 
Jag säger också att du ska lita på din magkänsla! En veterinär ser bara hunden en kort stund medan du ser honom hela tiden. Min hund började halta lite sporadiskt med ett bakben när han var 1,5, och det tog totalt ett år innan de kom fram till vad som var fel. Han var visserligen väldigt bra på att dölja var problemet var och hur ont han hade och haltade aldrig när jag skulle visa för veterinären. Gå till en annan veterinär, och försök åtminstone få sjukgymnastik.
 
Lita på din magkänsla. Du känner din hund och känns det som att något är fel så är det förmodligen det.

Nej man kan inte lita på alla veterinärer, precis som man inte kan lita på alla läkare, alla elektriker eller alla inom vilket yrke som helst.

Artros kan bli värre vid kallt och fuktigt väder. Tycker du gör helt rätt som vill ha ett nytt utlåtande. Vilken del av landet bor du? Kanske finns nån här på Buke som kan tipsa om bra veterinär eller fysio i närheten.
Jag bor i Uppland. Är det vanligt med artros för hundar även i ung ålder? Tänker ju han är ju inte ens 5 år och han har inte varit med om några yttre skador (vad jag vet) och jag har ju inte haft han i hård träning så han borde ju inte vara utsliten. Men det kanske kan bli ändå? Som sagt har jag ju inte så mycket kunskap inom detta.
 
Är patella också röntgade? Min hund har nämligen patellaproblem, han är opererad nu men hältan sitter i även många år senare och han måste få massage för att mjuka upp musklerna. Han visar inte smärta i ländryggen och musklerna kring höfterna, men eftersom jag klämt på honom i 10 år känner jag var han är stel och spänner sig, och jag kan känna var det gör ont även om han inte säger något. Artros drabbar inte små hundar i särskilt stor frekvens, men det kan ju vara det. Men det är inte nödvändigtvis den enda anledningen. Patellaproblem är däremot vanligt hos chihuahua vad jag vet.
 
Är patella också röntgade? Min hund har nämligen patellaproblem, han är opererad nu men hältan sitter i även många år senare och han måste få massage för att mjuka upp musklerna. Han visar inte smärta i ländryggen och musklerna kring höfterna, men eftersom jag klämt på honom i 10 år känner jag var han är stel och spänner sig, och jag kan känna var det gör ont även om han inte säger något. Artros drabbar inte små hundar i särskilt stor frekvens, men det kan ju vara det. Men det är inte nödvändigtvis den enda anledningen. Patellaproblem är däremot vanligt hos chihuahua vad jag vet.
Nej de röntgade inte patella men hon kände på knäna och sa att det kändes fint. Jag frågade om det när jag var hos veterinären första gången då det är ett vanligt problem hos chihuahua. Kanske det är nånting jag ska be om (röntgen) för säkerhetsskull när jag träffar veterinär? Han har aldrig varit halt men däremot kan han göra hoppsansteg/skutt i bak när vi är på promenad, också något som veterinären inte gjorde någon särskild kommentar på. Det kan dock komma från ett sår han hade på tassen innan han började skutta i bak, men jag är osäker.
 
Nej de röntgade inte patella men hon kände på knäna och sa att det kändes fint. Jag frågade om det när jag var hos veterinären första gången då det är ett vanligt problem hos chihuahua. Kanske det är nånting jag ska be om (röntgen) för säkerhetsskull när jag träffar veterinär? Han har aldrig varit halt men däremot kan han göra hoppsansteg/skutt i bak när vi är på promenad, också något som veterinären inte gjorde någon särskild kommentar på. Det kan dock komma från ett sår han hade på tassen innan han började skutta i bak, men jag är osäker.
Det låter verkligen som min hund. Hoppsa-stegen är en extremt vanlig indikation på patellaproblem. Be om röntgen, särskilt om problemen uppstod mellan 1,5-3 års ålder, då de vanligen debuterar. Det leder också till spänningar och smärta i rygg och höfter för de felbelastar musklerna för att förhindra att patellan går ur led. Obs att jag inte är veterinär utan enbart har egen erfarenhet och det jag läst mig till/vad veterinären informerat mig om. Men det låter suspekt.
 
Jag bor i Uppland. Är det vanligt med artros för hundar även i ung ålder? Tänker ju han är ju inte ens 5 år och han har inte varit med om några yttre skador (vad jag vet) och jag har ju inte haft han i hård träning så han borde ju inte vara utsliten. Men det kanske kan bli ändå? Som sagt har jag ju inte så mycket kunskap inom detta.

Jag har varit hos Ashley på Väsby djursjukhus med hund som hade ont i ryggen och tårna.

Borde inte vara artros med tanke på det du berättar men jag är inte veterinär.
 
Jag bor i Uppland. Är det vanligt med artros för hundar även i ung ålder? Tänker ju han är ju inte ens 5 år och han har inte varit med om några yttre skador (vad jag vet) och jag har ju inte haft han i hård träning så han borde ju inte vara utsliten. Men det kanske kan bli ändå? Som sagt har jag ju inte så mycket kunskap inom detta.
Jag går till en superduktig hundfysioterapeut som finns mot Norrtälje hållet (från Stockholm sätt). Rekommenderar henne starkt. Nu är hon dock väldigt fullbokad så det kan vara svårt att få tid just nu. Men om det är intressant kan jag PM namnet.
 
Jag går till en superduktig hundfysioterapeut som finns mot Norrtälje hållet (från Stockholm sätt). Rekommenderar henne starkt. Nu är hon dock väldigt fullbokad så det kan vara svårt att få tid just nu. Men om det är intressant kan jag PM namnet.
Tar jättegärna hennes namn! Norrtälje är kanske lite i längsta laget men kan ju vara värt att åka om hon är bra.
 
Det låter verkligen som min hund. Hoppsa-stegen är en extremt vanlig indikation på patellaproblem. Be om röntgen, särskilt om problemen uppstod mellan 1,5-3 års ålder, då de vanligen debuterar. Det leder också till spänningar och smärta i rygg och höfter för de felbelastar musklerna för att förhindra att patellan går ur led. Obs att jag inte är veterinär utan enbart har egen erfarenhet och det jag läst mig till/vad veterinären informerat mig om. Men det låter suspekt.
Håller me! Extremt märkligt att dem inte röntgade patella!!! Har en liten chihuahua (nu 4,5 år) som blev påsprungen av en stor hund 3,5 år sen. Började gå lite stelare men enligt vet så var d nog ingen större fara men ef lite påtryckning gav hon me sig o skickade en remiss till Anicura.
Väl där var d inget snack om el vad..
-aha en liten chihuahua, ja då kollar vi patellan o röntgar! Såklart, den hade hoppat ur led (vänter sida) pga sido-smällen fr en 40 kg hund (som antagligen inte ens märkte ”krock” me liten hund 🥵). Tyvärr el som tur va hade den hoppat helt ur led men ”låg bra”..hon hade inte jätteont men kunde bli broskbildning, artos mm om bara körde rehab. Bokade op till 3v senare. Men för att göra livet ännu tuffare för min lilla 1 åring så hände d igen, dagen innan op!!!!! Grannens riesen valp blev så glad att se henne o sprang rakt in i henne. Pga patellan så va hon ju lite rädd o stel för att flytta sig tillräckligt snabbt.. Den här gången skrek hon så länge, såg hur snett benet va. Ringde Anicura direkt o åkte dit. Röntgen igen o då blev d op på höger sida prio 1 ist, 15 tim senare. Veterinären sa att patella e d vanligaste på just chihuahua o brukar inte gå på försäkringen dvs om man inte har tillägg el som i mitt fall att patella luxation uppstod pga ”yttre trauma”. Det står även klart o tydligt i min försäkring som jag EXTREMT BITTERT ångrar att jag tecknade hos AGRIA. Trots all den gedigna info fr Anicura som verifierade (båda gg!) att patellan e pga yttre trauma samt händelseförloppet. Inget medfött, ingen oaktsamhet osv dem har haft me AGRIA förr så dem lämnade inget åt slumpen!!!
Väldigt långt ”litet” inlägg o ”litet” sidospår..
Kontentan e, patella e d första en vet (borde iaf) kolla, om den e ok så e benen uppenbarligen ”rätt sköra” o led likaså vid fel belastning o artros benäget.
Så, 2 st patella luxation operationer o 76.000kr senare har min lilla fröken fortfarande ont lite då o då i lederna som säkert får ta rätt mkt pga fel belastning o höst,vinter.
Ring din vet för röntgen, kolla upp din försäkring. För trots att AGRIA har fel påvisade fel o inte kan ge någon som imponerade el korrekt info utan ”d bara e så”..(el ”en sån op på en liten hund kostar ju rätt mkt pengar ere verkligen värt...”)
så kan dom iaf ge avslag SAMT att sätta reservationer i försäkringen som INTE går att ta bort utan flyttar me om du ev skulle vilja byta bolag!!!! För d finns nog inget kvar i min försäkring som dom inte kan dra nån parallell till reservationerna!
Förlåt, blev lite som terapi för mig d här plus att jag verkligen inte vill att någon ska hamna i min sits!!!!
Min Athena e värd varje krona, så
-Ja, AGRIA den kostnaden e hon mer än värd! För den kommer ni till slut att få betala😁😁😁😁😁
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har dragits med tidvis ganska rejäl smärta vid ridning under flera år. För ett par år sen sökte jag hjälp genom sjukvården och då...
Svar
8
· Visningar
573
Senast: MiniLi
·
Övr. Hund Jag har en 7 årig hane som jag nu behöver låta vandra vidare. Han har under hela livet kämpat med en rad sjukdomar och skador och...
2
Svar
33
· Visningar
4 642
Senast: Ava22
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 159
Hundhälsa Idag fick min stövarhane på 6 år åka in akut till veterinären, med vad jag trodde var kraftig buksmärta (sa innan jag åkte till min man...
Svar
12
· Visningar
2 284

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp