Ledsna gäster av kaffelös värd?

Blir du en ledsen gäst om du inte bjuds på kaffe?

  • Ja. Kaffe är en gästlig rättighet.

    Röster: 45 16,6%
  • Nej, jag skulle inte sakna det om det inte bjöds.

    Röster: 160 59,0%
  • Ja, men bara om det är fika.

    Röster: 66 24,4%

  • Antal omröstningsdeltagare
    271
Jag gillar kaffe men har inga problem med om det inte bjuds. Och jag dricker hellre något annat än dåligt kaffe, ser ingen poäng alls med t ex pulverkaffe. Jag är inte jätteförtjust i te heller, men dricker det om det bjuds. Gör däremot ytterst sällan te hemma. (men är gift med en tedrickare så det finns stort sortiment för gäster!) Jag dricker gärna vanligt kranvatten. Det verkar däremot en del ha problem med, och erbjuder det ena efter det andra med kolsyra istället. Jag vill absolut inte ha kolsyra. Det verkar som om de tycker att de är dåliga värdar om de bjuder på vatten - det som jag vill ha?
 
Det är kluvet...

Som gäst kommer jag hem till min värd och vill vara en trevlig gäst. Jag är också där för att umgås - dvs sällskapet är viktigare än förtäringen. Jag dricker det som bjuds och sjunger det jag kan. Träffas vi ofta och informellt, kan jag kanske stämma av att ta med lite snabbkaffe om värden inte gillar samma te som jag.

Men som värd vill jag ju bjuda flott och att ingen som jag bjuder hem ska sakna något.
 
Efter trådar om spontanbesök och delning av lottvinster är jag redo för ännu en exkursion in i den svenska/-ish folksjälen. Jag är genuint nyfiken på era svar eftersom jag gärna vill att gäster i mitt hem ska känna sig välkomna och väl omhändertagna. Jag känner mig nöjd när jag tangerar överflöd, på ett dionysiskt sätt snarare än ett "värdinnan-får-nervsammanbrott-bakom-kylskåpsdörren"-sätt. Men jag har en potentiell blind spot: I min familj dricker man framför allt te, jag har aldrig blivit kaffedrickare, och vi har ganska sällan haft kaffe hemma, och i så fall pulverkaffe.

Så min fråga är hur ni skulle uppleva att bli bjudna på fika eller middag, men inte bli erbjudna möjligheten att dricka en kopp kaffe. Skulle ni känna att något saknades? Är det en självklarhet, eller kan en fikan/middagen vara lika bra utan? Och om kaffe krävs, vilken standard måste det då hålla?

OBS! Förutsättningen är att gästen faktiskt är välkommen och att man inte försöker skicka subtila signaler om att hen aldrig ska komma tillbaka genom att servera inget/äckligt kaffe :D

Jag dricker inte kaffe. Innan när ingen i familjen drack kaffe så hade vi inte det hemma. Ägde ingen kaffekokare. Däremot har det alltid funnits te av god kvalitet (lösvikt såklart!) och bra utbud. Något mina kaffedrickande vänner sällan kan erbjuda mig. Då bjöd jag inte på kaffe.

Nu dricker min man kaffe så då erbjuds det vi har hemma vilket är från en kapselmaskin. Drick det eller nåt av mina goda teer.
 
Jag dricker gärna kaffe - men det innebär inte att jag MÅSTE ha kaffe. Vilken dryck jag föredrar beror på tid på dygnet, temperatur, och vad som serveras att äta. Till ett "vanligt fika" dagtid kan kaffe, te, varm choklad, mjölk eller saft fungera.

Pulverkaffe är jättegott om det görs på het mjölk, nästan odrickbart om det görs på vatten.
 
Om man inte kan bjuda för att man är en kaffelös-temänniska så tror jag man bör säga det så det inte bara blir att man låtit bli att bjuda (om vederbörande inte känner till det redan)

Men va?! Om jag bjuder någon på fika med gott te av god kvalitet och hembakade kakor och personen anser att det var fel av mig för att jag inte meddelade i förväg att det inte blir kaffe hade jag nog inte bjudit den personen på fika fler gånger faktiskt. Högst sannolikt har kaffedrickaren inte gott te att bjuda mig på heller. Så jag nöjer mig med påsteet de har eller dricker vatten och är glad att blev bjuden på fika och att personen ville träffas.
 
Och jag dricker hellre något annat än dåligt kaffe, ser ingen poäng alls med t ex pulverkaffe.

Sant det. Pulverkaffe är ta mig tusan vedervärdigt, men går ned i strid och nödfall. Jag reviderar mitt svar.

Men EXAKT. Och jag som kaffeälskare hade aldrig bangat en cappuccino eller americano! Allt kaffe är gott!

Nästan allt kaffe. :cautious:
 
Jag kan inte vara utan kaffe. Jag skulle skriva att jag älskar kaffe men det skulle vara fel. Kaffe är en del av mig. Det skulle vara som att skriva att jag älskar mina händer och så är det ju inte. Mina händer är en del av mig och utan dem är jag inte komplett. Så är det med kaffet. Och hemma är jag supernördig med val av kaffe och hur det tillagas.

Men alla är, som tur är, inte som jag. Det är klart att jag tycker det är fint om man bjuds på en kopp kaffe. Är jag i ett hem där det inte dricks kaffe är det fint om man får en kopp te istället. Jag räknar inte alls med att min omgivning är så kaffenördiga som jag, eller ens kaffedrickare. Jag räknar inte med att icke kaffedrickande har kaffe hemma. Men om det bjuds på kaffe så dricker jag det gärna. Vad det är för sort eller hur det tillagas är egalt. Du kan bjuda mig på snabbkaffe av enklaste sort eller låta elbryggaren värma upp en kopp Gevalia. Det är varmt och det är brunt = kaffe!
 
+1 på @Wingates (som ALLTID bjuder på kaffe!)
Jag dricker både kaffe och te men helst kaffe till fika. Äger ingen ”vanlig” kaffebryggare längre utan har espressomaskin så tar gärna en vanlig kopp när det bjuds. Att det inte skulle finnas kaffe vid en middag/fika känns fel i mina öron. Typ som om det bjuds på smörgåsar till fikat och så finns det inget smör..

Obs, jag inser ironin med detta när jag inte äger en kaffebryggare - men folk brukar bli glada för cappuccino eller americano istället.
Kom på kaffe (och kaka!) nån dag! men helst inte de närmsta 3 veckorna för vi är utan avlopp pga relining 😅
 
Jag dricker inte kaffe och äger ingen kaffebryggare. Jag har däremot en liten pressokanna så man kan göra kaffe då jag förstår att de flesta kaffedrickare inte uppskattar pulverkaffe. Problemet är att man måste köpa kaffe i så stora paket, jag har ett i kylen som bara tar upp plats men känns så onödigt att köpa ett nytt paket när det någon gång kommer en gäst som vill ha kaffe. Kaffe är ju en färskvara när det öppnats till skillnad från te. Jag hade önskat att gäster uppskattade alla mina goda tesorter, har ett stort urval, så jag hade sluppit mecka med kaffet som jag själv inte gör av med.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp