Leggings/stövlar

superbusan

Trådstartare
Hej, har kommit på att jag kan inte rida i mina sköna jodpurs, får för dåligt stöd och sitter och vinglar. Hur är det med leggings? (har aldrig haft det) Är det att rekommendera? Blir det lika bra stöd som med stövlar, iså fall kan man beställa i Börjes/Hööks utan att de är för dåliga?

Sv: Leggings/stövlar

om du tar ett par hårda leggings så blir det mer som en stövel då det är mer stöd i dem än i mjuka leggings, vet inte hur bra börjes leggings är men jag hade satsat på ett par som jag vet har bra kvalitet.:)

Leggings kan mycket sällan ge samma stöd som en stövel efter som mycket av kraften som bidrar till stödet kommer ifrån att stövelskaftet är ihopsytt med stövelfoten.
Eftersom leggings bara överlappar skon och det i regel bara är ett resårband som håller leggingen på plats kan inte samma stöd uppstå.

Stövlar ger bättre stöd om man ser det på det viset.
Personligen varierar jag. Har ibland jodphurs och leggings och ibland stövlar. Det jag tycker är nackdelen med mina stövlar är att jag upplever mindre vadkontakt än jag gör när jag rider med leggings.
Men det är ju mycket tycke och smak det där.

KL

Jag upplever iaf att det blir bättre om jodphursen går en liten bit upp på vaden, än om de slutar precis vid vristen.

Jag har ridit i leggings i kankse ett år.. Jag tröttnade på att ha på mig klumpiga stövlar. Man får inte samma kontakt med hästen på något vis. Jag skulle rekomendera leggings, för de är riktigt behagliga att rida i. Men jag skulle inte rekomendera börjes. Kosta på dig något bättre, som har längre livvstid, bättre komfort. du tjänar på¨det.

Jag har ingen hästsportaffär i närheten, det var därför jag funderade på det. I bland testar jag billiga saker, och gillar jag dom tycker jag att det är värt att kosta på mer. Jag red alltid i stövlar förr, men eftersom skorna är så sköna (men väldigt låga) känns det så vingligt, och jag känner att jag sitter mycket bättre i vanliga Nokia gummistövlar.

Jag föredrar att rida med jodpuhrs... Tycker det känns så stelt med stövlar.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
720
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Hejsan! Jag har precis, idag, börjat rida vilket varit en dröm jag haft så länge jag kan minnas. Är så underbart glad! Min första... 2
Svar
24
· Visningar
2 683
Senast: valy
·
Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på... 3 4 5
Svar
94
· Visningar
8 180
Senast: Emuliiaa
·
Hundhälsa Hej! Ber om ursäkt för långt text! 😓 Min 9-åriga lilla tik Nova har på 4 månader nu haft 3 tillfällen då hon inte mått bra, ingen...
Svar
4
· Visningar
912
Senast: WildWilma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Hönstråden II
  • Oseriös avel 2023