M

mawito

Ville bara visa en bild på min lilla pisse... Var hos vetrinären idag för att klippa bort tovor i pälsen. Dom frågade om jag ville ha en "lejonklippning".
Hade ingen aning om vad dom menade men jag sa att visst det vill jag ha :D

Resultatet kan ni se här Lejonkatt

Hon ser så mager och ynklig ut när hon inte har all sin päls men det är skönt att ha blivit av med alla tovor. Nu är det bara att vara noga med borstningen :)
 
Usch det ser kallt ut :( Men skönt att slippa tovorna iaf, och pälsen växer ju med största sannolikhet ut igen :D
 
Moahahha :rofl: :devil:

Blir hon mycket tovig? Har ni testat att bada henne? Regelbundna tvättar med kattschampo och spraybalsam efteråt brukar göra även svåra pälsar mycket mer lättarbetade.

Ett annat tips är en sån kam som skär bort tovorna, svårt att förklara, men den är vass "på insidan" och går snällt igen pälsen där den är tovfri, men när den fastna i en ordentlig tova skär den av håret istället för att slita i det. Det brukar inte ens synas att det saknas hår, inte som när man klipper bort dem.
 
Nämen stackaren!!!
Ja h*n såg ju inte allt för nöjd ut

men :rofl: :rofl:
 
Tycker det ser häftigt ut! :idea: Har en kompis som klipper sina perserkatter så, det ser fränt ut! Och perserkatterna har ju så otroligt mycket päls, så svansen blir verkligen som en jätteplym mot den lilla kroppen! :D

Hade jag inte haft maskade katter hade jag övervägt att göra så med mina! Men det skulle nog vara en katastrof för mina katters pälsar. Det tog flera månader innan märkena efter blodprovtagningen försvann från Chivas framben. De fick ju raka bort lite päls, och då blev det mörkblåa fläckar där när pälsen växte ut... :crazy:
 
En sådan kam låter ju jättebra! Finns det i zoo affärer? Isåfall ska jag ta och skaffa mig en sådan.

Kanske finns något liknande glansspray som man har till hästar fanst för katter :idea: Kunde ju kanske vara något.
 
Ja det var skönt att bli av med det toviga så kan man börja om på nytt med pälsen och hålla efter den ordentligt. Kanske slipper alla hårbollar ett tag oxå :)
 
Ja, spraybalsam (eller antistatspray) har bra effekt (köp inte Cardinals bara, den är bra, men katten luktar tantparfym en vecka efteråt :crazy:).
Men oftast beror tovighet (förutom på pälskvalitet då) på att pälsen är lite fet och smutsig, så om du badar kanske en gång i månaden borde den bli mer lättskött.
 
:rofl: Ja det är ju för läckert!

Sådär är en av stallkatterna klippt men på hemmavis så det är inte riktigt lika snyggt och jämnt.. :D
 
Hihi hon ser rätt tuff ut :D
Har funderat på om man kan göra det själv så skulle det kanske vara en fördel att ha henne klippt...
Får se hur det blir när pälsen växt ut om jag kan hålla tovorna borta.
 
ledsen, men jag måste erkänna... det ser ju fruktansvärt ut!!! :crazy:
 
Fniss, det såg kul ut. Men kissen är ju hypermodern, har ni inte sett i veckoblaskorna att alla kändisar i Hollywood går med sådana där höga håriga stövlar :D
 

Liknande trådar

Katthälsa Förra året avmaskade jag mina katter ungefär i maj och för en tid sedan så upptäckte jag åter att katterna fått mask. Jag avmaskar båda...
Svar
3
· Visningar
289
Senast: Jeps
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 176
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 093
Senast: Skjøldur
·
Hundhälsa Har en liten bichonblandning på 8 1/2 år som jag nu ikväll hittade en lös tand på när jag borstade hennes tänder. Sist jag var hos...
Svar
12
· Visningar
1 772

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Välja säkerhetsväst
  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp