Bukefalos 28 år!

Leka med hästen

K

Kajsa-ab

Hej jag vill bara ge ett tips till alla häst ägare som kanske börjar tappa hoppet lite grann eller bara för skoj! Släpp hästen lös på volten och lek med honom/henne :D Få hästen att börja springa runt på volten och jaga hästen på ett lekfullt sätt. När jag gör detta börjar min häst hoppa och han har örona frammåt, och man märker tydligt att han tycker det är roligt :D;) Och efter det blir man jätte glad och man känner vekligen glädje och kärlek tillsammans med hästen. Så testa detta :D:rofl:
 
Sv: Leka med hästen

Brukar släppa lös hästen i paddocken och hon blir jätteglad när hon fattar att hon är lös och bara kan springa runt och bralla lite, utan någon ryttare eller annat trams. ^^ Sedan när hon tröttnar på att springa brukar vi "leka" följa john, det tycker hon är skitkul! xD
 
Sv: Leka med hästen

Det ni gör kallar Monty Roberts (NH) för join-up.
Genom att flytta på hästen på det sättet visar att ni är ledaren. I slutet av "leken" då hästen följer efter, det är då hästen har gett efter och visar att ni är ledare. Dock måste man göra detta på ett korrekt sätt men ni är en rba bit på vägen :)
Läs "Från mina händer till dina" av Monty så får ni upp era ögon rejält. Det fick jag :)
 
Sv: Leka med hästen

Det är nästan som dom gör i Heartland böckerna, fast då kallar dom de kommunicera ;) Det är rätt häftigt :D
 
Sv: Leka med hästen

join-up är kommunikation med hästen :P
 
Sv: Leka med hästen

Varför måste man leka med hästen på ett "korrekt" sätt? Måste allting handla om träning och ledarskap, hela tiden?

Jag "leker" ofta med min häst, utan några som helst syften mer än att vi har roligt.
 
Sv: Leka med hästen

klart man kan leka med hästen utan syfte. Men jag tänkte bara berätta att det dom gör HAR ett syfte med sig. Speciellt när det gäller hästar så läser dom oss på ett helt annat sätt, det måste man komma ihåg. Lek för oss är kanske något helt annat för dom, tänk på det!
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 988
Senast: Stereo
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 203
Senast: Mabuse
·
Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
1 017
Senast: Viva
·
Ridning Hej! Måste först av allt skriva så att ingen påpekar det: Hästen är GRUNDLIGT genom kollad i hela kroppen, röntgen för ett år sedan osv...
Svar
5
· Visningar
1 101
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp