Sv: Lekar med häst
Hej!
jag brukade leka kull med mina hästar, jag började med att springa utan för staketet och locka med hästen..sedan sprang jag en bit men eftersom hon kom ifatt så nabbt så tvärvände jag och hon gjorde detsamma.
Russet jag hade älskade den här leken, vi sprang farm och tillbaka i allt mer kluriga vägar. jag brukade även ta med henne i grimskaft och zick-zacka mellan träden o stubbar i skogen, hon blev helt överlycklig av att få tänka och parera så mycket^^
men shettisen lekte jag kull genom att smyga fram, "smacka" till honom på baken, då började han jaga mig och när han kom i fatt vände jag och gjorde om det..
jag tror allt som är lite ovanligt och spännande för hästen kan bli en lek, jag brukade gå på presseningar, slänga ut äpplen i hagen som de jagade som hundar, låta dem kasta med IKEA höpåsarna.
eller så gick jag helt enkelt på promenad med dem på ställen där det inte gick att köra, typ ut i tätskog. etc..
speciellt russet blev väldigt lyhörd för mina signaler och jag tror lekarna hade stor del i det, hon såg liksom ingen skillnad på leken att springa i vagn, eller leka kull i skogen..
det beror nog mycket på att hon lärde sig att alltid följa mig och stanna när jag stannade, lita på mig när det verkade läskigt, hon gick att köra helt på endast röstkomandon