Lekar med häst

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Paintball
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 1 565
P

Paintball

Jag skulle behöva lite inspiration,
vill leka och busa med min häst för att kunna stärka banden mellan oss men har verkligen INGA ideer om vad som skulle vara bra övningar/lekar... :confused:

+ att han har stått på vila länge och behöver nog en del stimulering..

vore helt enkelt super ifall jag fick lite råd och tips! :bow:

Sv: Lekar med häst

Jag "lekte" alltid med min unghäst i hagen. Jag hade ett äpple i handen så sprang han efter mig när jag sprang. Tillslut behövde jag inte något äpple....Han tyckte det va jätte roligt.

Jag har en skogshage där jag brukar gömma mej inne bland granarna i. min shettis flicka tycker det är jätte roligt att leta reda på mej där inne och det slutar alltid med att hon springer runt i full fart och jagar mej när hon äntligen hittat mej:eek: :rofl:

Hej!
jag brukade leka kull med mina hästar, jag började med att springa utan för staketet och locka med hästen..sedan sprang jag en bit men eftersom hon kom ifatt så nabbt så tvärvände jag och hon gjorde detsamma.

Russet jag hade älskade den här leken, vi sprang farm och tillbaka i allt mer kluriga vägar. jag brukade även ta med henne i grimskaft och zick-zacka mellan träden o stubbar i skogen, hon blev helt överlycklig av att få tänka och parera så mycket^^

men shettisen lekte jag kull genom att smyga fram, "smacka" till honom på baken, då började han jaga mig och när han kom i fatt vände jag och gjorde om det..:)

jag tror allt som är lite ovanligt och spännande för hästen kan bli en lek, jag brukade gå på presseningar, slänga ut äpplen i hagen som de jagade som hundar, låta dem kasta med IKEA höpåsarna.
eller så gick jag helt enkelt på promenad med dem på ställen där det inte gick att köra, typ ut i tätskog. etc..:rofl:

speciellt russet blev väldigt lyhörd för mina signaler och jag tror lekarna hade stor del i det, hon såg liksom ingen skillnad på leken att springa i vagn, eller leka kull i skogen..:D
det beror nog mycket på att hon lärde sig att alltid följa mig och stanna när jag stannade, lita på mig när det verkade läskigt, hon gick att köra helt på endast röstkomandon:)

Kan inte vänta tills jag kommer till stallet och får prova lite nya lekar :bump:
ni får gärna komma med fler bra tips :bow:

Liknande trådar

Träning Hej! Jag ska ta över en häst som är 12 år. Hon gick som travhäst från att hon var 4-8 år sedan tog en familj över henne som tänkte ha...
Svar
1
· Visningar
861
Senast: Anna-KarinO
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och... 2
Svar
35
· Visningar
3 092
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 926
Senast: Miiikaela_
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 344
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31
  • Muddypaws 24/25