Bukefalos 28 år!

Leker med vattenhinken?!

L

lainen

Är det nån som har något råd om vattenhinkshållare erl dylikt???När min pålle blir själv inne går han lös på vattenhinken-MED vatten i!(upp tillkanten ibland)Ni kan ju förstå va kul jag har det sen med mockningen???Finns det nån uppfinning att köpa som gör att dom inte kan rubba hinken??? :confused:
 
Jag har samma problem som du. Min nordsvensk vill gärna doppa sitt hö i sin vattenhink, lite som att doppa bullen i kaffet. När han sedan är klar med höet så leker han gärna med vattnet (dricker inte men däremot sölar), samt kliar gärna rumpan på hinken så att den brukar vara något deformerad på morgonen.

Jag har testat allt! Det som har fungerat bäst är: en kraftig murarhink där jag har monterat ihop hinkens handtag med upphängningsringen med en sorts klämma så att allt sitter ihop i ett. Det blir jobbigare för mig att rengöra, men det får man ta. Sedan brukar jag också lägga ett tjockt lager spån under hans hink som får suga upp hans sölande, i resten av boxen har han halm.

Lycka till!
 
Så gör min valack med, han har helkul och ska välta ut din 25-liters hink i brist på bättre sysselsättning...
SÅ jag la in ett gammalt bildäck och ställde hinken i, han kan inte välta den längre... hehe!
 
Har för mig att det finns hinkhållare på Granngården.
Jag har löst klierifrågan genom att helt enkelt sätta hinken så lågt - överkanten i hashöjd - och i ett hörn så den tjocka rumpan tar emot innan det går att klia sig.hehe.
Jag använder också murarhink, dom blir inte vassa om dom går sönder men är ändå långlivade och billiga och skulle hästen trampa i hinken går handtagets infästning sönder lagom lätt och hästen skadar sig inte.Peppar peppar - som min morfar sa - vill det sig illa kan man bryta tummen när man går på dass.
 
Vi använder plastbaljor på ca 25 liter (typ sådana slakterierna har köttet i). Bygger ett lågt "bord" i ena boxhörnan som den kan stå på (30-40 cm högt). Borrar hål högst upp i bakkant på baljan som man sedan passar i en bult från baksidan av väggen mot baljan. Vingmutter fästen baljan vid bulten när baljan står på "bordet" så att hästen inte kan flytta på baljan.
Står för lågt för attkunna klia sig mot. Enkelt att lossa vingmutterna på morgonen för att tämma nattens överblivna vatten och rengöra innan man fyller nytt.

Har jag förklarat begripligt? :confused:
 
Står hinken direkt på golvet eller i hinkhållare?
Finns ju hinkhållare att köpa på t.ex. Börjes som är väldigt smidiga. Annars kanske du kan ställa in en rejäl
vattenhink i ett bildäck i boxen?
 
Sätt fast ett bildäck i väggen. Sätt i spannen och knyt sedan fast spannen i väggen. Jag använder ett tunnt rep med krokar i ändarna och en liten hake i väggen att haka krokarna i, lägg repet om spannens övre del precis under kanten. Hittills har marodören inte lyckats så bra.
 
En hinkhållare från Eko hjälpte oss. Alltså en rejäl ring som fästs på vägggen och fälls ner när man tar bort hinken. Säljs med hinkar i passande storlek för billig penning.
 
Jag hade samma problem mad min unghäst, han lekte m både vatten och krafthinken.
Lät pappa bygga en "låda" som vi fäste i boxen och sänkte ner vattenhinen så den var "i våg" med lådkanten, sen gjorde jag en avancerad (läs "borde få nobelpriset") låskonstruktion så han inte kunde lyfta ur hinken.. Efter några månader hade han glömt va ql d kunde vara å leka m hinkar så nu anv lådan till å ha kornet i :D
 

Liknande trådar

Utrustning Tjo, behöver någon att bolla lite täckestankar med! Köpte en till häst förra veckan (oops) som liksom min första vill ha kläder...
Svar
14
· Visningar
873
Senast: MiniLi
·
Relationer Hej! Vill börja med att- ja absolut det bästa är ju att bara fråga. MEN nu vill jag fråga här först ;) Snapade med en kille i ca 1...
Svar
11
· Visningar
1 061
Senast: tanten
·
  • Artikel
Dagbok Ibland går det himla fort för mig att normalisera och finna mig i situationer… Snart tre veckor sedan mitt vatten blev dåligt så fick...
Svar
1
· Visningar
742
Senast: Albatross
·
Lantbruksdjur Hej alla fårägare. Efter ett längre uppehåll i fårägandet skaffade jag fem stycken Gotlandslamm i höst som jag provisoriskt inhyste i en...
Svar
15
· Visningar
4 020
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp