Leksak i boxen

Jag funderade på om man kanske skulle köpa en jollyball till ena hästen men så slog det mig att det finns ju sådana bollar som är till båtar egentligen, finns både hård och mjuk.
https://www.biltema.se/bat/fortojning/bojar/garnblasa-mjuk-2000019163

Borde inte det funka med en sådan?
Lite tråkigt att lägga flera hundra på en jollyball om den inte uppskattas 🙈
Den är knappast konstruerad för att hålla när hästar biter den, den kanske håller ändå men räkna inte med det.
 
Köpt en riktigt boll för hästar finns en på Börjes som inte kostar så mycket. Men min häst gillar gammal grimmor och liknande som man slänger ut i hagen.
 
Den är knappast konstruerad för att hålla när hästar biter den, den kanske håller ändå men räkna inte med det.

Nej självklart får man räkna med att den inte håller lika bra men för att testa om det är något hon skulle gilla att pyssla med :)
 
Är den skadad eller något som gör att den måste stå på box så mycket att det blir uttråkad? annars rekommenderar jag mer tid i hagen med polare.
 
Som aktivering kortare stunder använder jag de här ibland och innan någon säger att jag borde ha dem ute mer så kan jag säga att mina är ute dygnet runt, men ibland står de mest och hänger och uppskattar aktivering.
Man kan säkert lämna bollen över natten, man styr ju hur mycket. man lägger i den.
Finns flera olika utformningar.
Aktiveringsboll
 
Jag funderade på om man kanske skulle köpa en jollyball till ena hästen men så slog det mig att det finns ju sådana bollar som är till båtar egentligen, finns både hård och mjuk.
https://www.biltema.se/bat/fortojning/bojar/garnblasa-mjuk-2000019163

Borde inte det funka med en sådan?
Lite tråkigt att lägga flera hundra på en jollyball om den inte uppskattas 🙈

Om hästen av någon anledning behöver extra stimulans i form av någon boll i boxen hade jag hellre skaffat en sån där höboll som ger stimuli via att hästen kan plocka ut hö/silage långsamt ur den.
 
Om hästen av någon anledning behöver extra stimulans i form av någon boll i boxen hade jag hellre skaffat en sån där höboll som ger stimuli via att hästen kan plocka ut hö/silage långsamt ur den.
De är hemska. Ljudet när de konstant slår mot boxväggarna är rena tortyren. :crazy: :grin:
 
De är hemska. Ljudet när de konstant slår mot boxväggarna är rena tortyren. :crazy: :grin:

Det är dock lika illa med nån ”lekboll”, petflaskor och vad folk använder till hästar som ”leker” med sådant i boxen ...
sen tror jag inte hästarna störs av ljudet i sig - det är mest människorna . Lite samma som när det finns någon häst som krubbiter i något stall. Människorna störs jättemycket men inte övriga dvs hästarna ...
 
Knyt fast nåt i ett snöre och häng ganska högt upp i boxen. En mankborste, ett vedträ, en hundleksak. Testa med en sån grej först och kolla om hästen tycker det är kul att greja med. Blir det för mycket oljud, så prova med att lägga den på golvet, då dunkar den inte mot väggen.
 
Det är dock lika illa med nån ”lekboll”, petflaskor och vad folk använder till hästar som ”leker” med sådant i boxen ...
sen tror jag inte hästarna störs av ljudet i sig - det är mest människorna . Lite samma som när det finns någon häst som krubbiter i något stall. Människorna störs jättemycket men inte övriga dvs hästarna ...
Min häst blev störd när en boxgranne höll på med en sådan boll. Han högg i gallret när grannen drog igång med bollen och det gör han aldrig annars. Inte så kul för människorna i stallet med det där konstanta smällandet heller. Jag höll på att bli galen.
 
Min häst blev störd när en boxgranne höll på med en sådan boll. Han högg i gallret när grannen drog igång med bollen och det gör han aldrig annars. Inte så kul för människorna i stallet med det där konstanta smällandet heller. Jag höll på att bli galen.

Ja som sagt eller vad jag försökte belysa generellt var att man inte ska behöva så mycket ”aktivitetsbollar” rent allmänt i stallet generellt med hästarna på box. Ffa inte rena ”leksaker”
Har man en häst som på box uppvisar tecken på att vara rastlös/inte trivas osv bör man adressera det i första hand tycker jag. Det beteendet löses sällan av en leksak .
 
Jag har hängt upp grejer på gallret mellan boxarna som kan nås av bägge hästar på varsin sida, de har tyckt det varit kul att stå och dra i varsin ände. De hästarna har iof inte varit uttråkade eller haft andra problem, men de har pysslat lite med grejerna ibland ändå.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Funderar vidare kring min ridning på ridskolan, efter den katastrofala lektionen på Bukett. Varför gick det så dåligt, vad kan jag lära...
Svar
0
· Visningar
275
Senast: cassiopeja
·
Övr. Hund Vi planerar hundgårdsbygge med syftet att hundarna ska vara i hundgård när vi inte är hemma (dvs främst dagtid när vi jobbar). Jag har...
2
Svar
24
· Visningar
3 414
Skola & Jobb Känner att stressen börjar gå upp över öronen på mig och vet inte riktigt hur jag ska hantera allt.. Började i höst att läsa en treårig...
Svar
5
· Visningar
883
Senast: Kiwifrukt
·
Hästmänniskan Vet inte om detta hamnade i rätt forum - om inte så får moderator ta och flytta tråden! :) Bakgrund: Vår familj (min mamma, pappa och...
Svar
0
· Visningar
924
Senast: Sansko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp