Studiestress

LovingLife

Trådstartare
Känner att stressen börjar gå upp över öronen på mig och vet inte riktigt hur jag ska hantera allt.. Började i höst att läsa en treårig universitetsutbildning på distans som jag pga. jobb dag och natt de första två veckorna hamnade efter en del, speciellt i den ena kursen i kemi som jag känner mig så borta i just nu så jag bara vill strunta i allt ihop..
Vet inte vad jag ska börja och för varje föreläsning så blir jag bara mer och mer stressad över att jag inte hänger med överhuvudtaget. Funderar på om jag valt fel i att gå en distansutbildning ändå, jag är väl en sån som kanske mer än andra uppskattar och behöver kontakten med lärare och klasskamrater för att ständigt bollar saker fram och tillbaka. Blir så mkt mer begränsat med endast internetkontakten.

Samtidigt så tycker jag att allt är jätteintressant bortsett från kemin just nu, och skulle verkligen vilja klara att läsa detta på distans då det är många fördelar med detta.
Ni som studerar eller har studerat tidigare; hur funkar det egentligen med tentor och csn, om man inte klarar en tenta, ställer det till det med csn så att man inte får pengar tills man har klarat det då? Just nu känns detta som ett av de största orosmomenten, ska jag våga satsa eller inte på det här när risken är stor att jag inte klarar förta tentan..?

Om det finns fler som studerar eller har studerat på distans, så dela hemskt gärna med er av era erfarenheter.. :)
 
Ligga efter med en tenta är inte något problem när det kommer till CSN, jag har en omtenta från en tidigare kurs från förra terminen och fick beviljat CSN till denna termin.

Jag har läst distans hela min gymnasieperiod och läser nu även min andra kurs på universitetsnivå på distans. Tycker det är skönt att plugga hemifrån och kunna lägga upp studierna helt fritt. Jag tycker i regel det är enklare att skriva ut eventuella powerpoint presentationer, bilagor och så vidare så man kan markera och kludda fritt istället för att ha allt på datorn. Tycker det ger en bättre översikt
!
När det kommer till att bolla med klasskamrater och finns det på min plattform forum där man kan lägga ut funderingar man har. I min kurs har vi även en facebooksgrupp som används flitigt av de flesta när det kommer till funderingar och dylikt.
Om inte annat kanske du kan eftersöka någon som bor i närheten och kanske är sugen på att mötas upp och plugga tillsammans med dig? :)

Det tar ett tag att komma in i det hela men tycker generellt att det brukar flyta på ganska bra ju längre in i kursen man kommer.

Lycka till och hoppas jag kunde hjälpa dig med dina funderingar lite iallfall!
 
Tack för ditt svar, hjälpte till mycket med mina funderingar. :)
Ang. omtenta, hur länge kan man "spara" dessa, och hur många omtentor kan man göra? Skulle jag i princip kunna göra tentan i slutet av utbildningen istället?
 
Tack för ditt svar, hjälpte till mycket med mina funderingar. :)
Ang. omtenta, hur länge kan man "spara" dessa, och hur många omtentor kan man göra? Skulle jag i princip kunna göra tentan i slutet av utbildningen istället?

Om du menar att du skulle kunna göra första kursens tenta i slutet av utbildningen, så skulle jag säga; antagligen inte. Men om du tittar på kursplanen eller så så lär du se vilka kurser du behöver ha klarat av för att få "komma vidare" i terminerna.
Mitt program har iaf att vi måste vara godkända på första tentan (termin 1) för att få komma vidare till termin 3.

Hoppas det reder ut sig för dig! :)
 
Ett misstag många gör är att jobba för mycket och lägga för lite tid på studierna. Speciellt när man är ovan i början med hur upplägget är. Är det studier på helfart så räknar de krasst med att du ska sitta typ 40h/vecka och plugga.
 
Jag har både pluggat ett kandidatprogram (tre år) på campus och läst enstaka kurser på distans, läser en distanskurs just nu. Nu kanske jag är gynnad av att jag läste på campus först, jag hade liksom redan studietekniken inne så att säga, kan tänka mig att det är värre om man varit ifrån skolbänken ett tag och kanske aldrig har läst något på eftergymnasial nivå förut. Gällande studieteknik så tror jag att det är ganska vanligt, särskilt om man läser på distans, att man underskattar hur mycket tid studierna verkligen tar och istället gör andra saker, om det sen är att jobba eller göra någon fritidsaktivitet har mindre betydelse i sammanhanget. Som den kursen jag läser nu, den tycker jag är svinjobbig eftersom all kurslitteratur är på engelska och jag var bortskämd med nästan uteslutande svensk kurslitteratur när jag läste programmet. Engelska är dessutom det ämne jag hade absolut allra svårast för redan i grundskolan, och det har väl inte precis blivit bättre med åren.

Min kurs är upplagd som så att läraren publicerar sin "föreläsning", vilket är ett word-dokument med anteckningar kring ämnet, varje måndag, och sen är det fritt fram för studenterna att läsa dem och de givna kapitlen när som helst i veckan. Jag brukar läsa dokumentet från "föreläsningen" först, den är på svenska, och läsa kurslitteraturen sen, för då vet jag ändå lite vad det handlar om och har lättare att översätta de engelska orden i huvudet. Sen finns det ganska mycket sammanfattningar och förklaringar på särskilda uttryck i boken, som jag brukar sätta mig och skriva ner och översätta till svenska, för att få en bättre bild av vad det handlar om. Man hittar det sätt som passar bäst för en själv att hantera det som är svårt med studierna om man pluggar på distans och därmed inte riktigt har klasskamrater på samma sätt att bolla idéer med som om man går en campus-kurs.

Gällande tentorna så tror jag inte att en enstaka omtenta borde ställa till det för dig. När jag gick på programmet fanns det tre tillfällen att tenta av en kurs, den "riktiga" tentan i slutet på kursen, en omtenta ett par veckor senare och sen ett "uppsamlingstillfälle" innan nästa års hösttermin började. Jag vet dessutom att det var en del i min klass som failade på den första tentan vi gjorde, och som gjorde den tillsammans med de som gick i årskursen efter oss sen, men det kan givetvis variera från skola till skola och program till program. Jag tror att för att du ska få csn utbetalt ska du klara 75 % av de poäng man läser på en termin, det vill säga 22,5 poäng om du läser en 30-poängskurs på helfart.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 018
Senast: Sasse
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
34 922
Senast: Hedinn
·
  • Artikel
Dagbok Det känns som jag har en rejält sen 30-årskris, alternativt en förtidig 40-årskris. Jag måste byta jobb. Jag vantrivs där jag är nu...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 722
Senast: starcraft
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 625
Senast: fejko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp