Bukefalos 28 år!

Lepto vaccin

Smurfoff

Trådstartare
Jag vaccinerade min hund mot lepto i februari har jag för mig... Skulle ha en spruta till 4 veckor efter men då ble de ändrade planer , så vi tog aldrig den sprutan.. Kan man ta den nu? Eller måste man ta om den första sprutan igen?
 
Sv: Lepto vaccin

Såhär står det i fassvet:

Aktiv immunisering av hund (från 8 veckors ålder) för reduktion av sjukdomssymtom orsakade av leptospiros orsakad av Leptospira interrogans, serovar canicola och icterohaemorrhagiae.
Immunitetens insättande: efter 4 veckor.
Immunitetens varaktighet: 1 år mot serovar canicola och 6 månader mot serovar icterohaemorrhagiae.

Dvs ytterligare en spruta efter fyra veckor behövs inte.
 
Sv: Lepto vaccin

Jo, det behövs 2 sprutor som grundvaccination (står även i fass). Man brukar ge 2:a sprutan efter 2-4 veckor och sedan tar det 4 veckor efter sista sprutan tills vaccinet har full effekt, men det är inte katastrof om det gått längre mellan 1:a och 2:a sprutan.

Så TS det räcker med att ta en spruta till nu.
 
Sv: Lepto vaccin

Grundvaccination: Tidigare ej vaccinerade hundar vaccineras två gånger med 2-4 veckors intervall. Valpar skall vara minst 8 veckor gamla vid första vaccinationstillfället.

Revaccination: Var sjätte till tolfte månad. Ett revaccinationsintervall om 6 månader rekommenderas för att bibehålla skydd mot klinisk leptospiros orsakad av serovar icterohaemorrhagiae.
--------------
Ovanstående finns att läsa längre ner på texten i fass (gäller nobivac lepto), tolkar det som att 2sprutor krävs för fullgott skydd.

TS vilken tillverkare användes vid första sprutan i feb?
 
Sv: Lepto vaccin

Grundvaccination: Tidigare ej vaccinerade hundar vaccineras två gånger med 2-4 veckors intervall. Valpar skall vara minst 8 veckor gamla vid första vaccinationstillfället.

Revaccination: Var sjätte till tolfte månad. Ett revaccinationsintervall om 6 månader rekommenderas för att bibehålla skydd mot klinisk leptospiros orsakad av serovar icterohaemorrhagiae.
--------------
Ovanstående finns att läsa längre ner på texten i fass (gäller nobivac lepto), tolkar det som att 2sprutor krävs för fullgott skydd.

TS vilken tillverkare användes vid första sprutan i feb?

:o
My mistake :(
 

Liknande trådar

Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 538
Övr. Hund Hej! Vi har en tik på 3 år med diverse hälsoproblem, men som står stadigt på sina mediciner. Hon är, sina problem till trots, ändå...
Svar
18
· Visningar
932
Senast: Myrten
·
Hundträning Balder är drygt 1,5 år och kom till oss i början av juni. Han har ett speciellt förflutet som innebär att han aldrig fått någon direkt...
2
Svar
29
· Visningar
2 844
Senast: Pilot
·
Hundhälsa Har skrivit här tidigare om min hund som fått en knöl på typ bakre hälen/knät (när jag googlar anatomin så verkar det heta typ tarsus)...
Svar
0
· Visningar
602

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp