LERA - LÖSNINGAR

Jag har grävt bort leran/jorden på de värsta ställena i hagen och ersatt med väggrus, tycker det fungerar bra. Men ja, man måste ju gräva ut först, det fungerar inte att bara lägga på, leran kryper upp igen efter ett tag då. Brukar passa på att beställa hem grus när jag ändå har en grävmaskin ute på gården för något annat jobb, och be dem fixa till den bit av hagen också. Gratis är det ju inte, men resultatet blir bra.
Kanske hade kunnat bli en bra lösning faktiskt.
 
Vi har ligghallen lågt, och passade därför på att hårdgöra ytan framför ligghallen när vi byggde den. Grävde bort jorden, dränerande och byggde upp efter konstens alla regler.

Det har fungerat bra och varit lerfritt i tio år nu. Kanske dags att lägga på lite topplager med grus men annars har vi inte gjort något annat än att macka bort bajs för att hålla den i bra skick.

Så om du tänkt dig en långvarig lösning är mitt tips att göra det ordentligt så att det håller, tror det lönar sig på sikt :)
 
Det är sant, tänkte på dräneringsrören. Men det kanske inte behövde grävas mycket för dem heller? Eller hur gick ni till väga med dräneringen? 😊
Ah sorry 😅
Vi hade en minigrävare ute just då men hade definitivt gått att gräva för hand, vi täckte igen ett dike så stor del av "hålet" fanns ju redan så att säga.
Alltså diket fanns, vi la ner ett dräneringsrör, lite jord och sen markarmering + fyllde dem med jord.

Funkat utmärkt i 3-4 år och till väldigt liten kostnad.
Här går det inte att bara lägga grus utan markduk under, allt sjunker.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok “Känner du ingen i den här staden?”, frågade mina kollegor undrande när jag för ca 2 veckor sedan precis hade börjat på mitt nya jobb i...
Svar
9
· Visningar
2 523
Senast: cassiopeja
·
Anläggning Efter den här regniga och leriga hösten börjar jag känna mig smått desperat. Jag har min häst uppstallad på en jättebra lösdrift. Den...
Svar
16
· Visningar
3 922
Senast: ylvalill
·
Kropp & Själ För tre veckor sen blev jag påkörd (för er som sett förra tråden, föraren är fortfarande inte hittad :() Initialt, redan på akuten...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
27 861
Senast: GotAsecret
·
Anläggning Var hemma hos en vän som hade lagt ut något som hette Ecoraster i sina hagar och sen hällt ett lager grus ovanpå. Ecorastern är alltså...
2
Svar
20
· Visningar
14 611
Senast: Miaa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp