Bukefalos 28 år!

Lera/vs hästben - I-landsproblem

Corax

Trådstartare
Jag har ett rätt annorlunda problem...
I stallet som jag står i är det lerigt. Och då menar jag inte i hagarna utan på 'stallplan' och vägen till parkeringen.
Tydligen har det aldrig varit så Här lerigt utan det är extremt i år...
Så om jag ska åka och tävla och har gjort i ordning hästen så måste vi 'simma igenom' all lera och hästen ser ut som ett träsktroll om fötterna/benen när vi lastar.
Jag har funderat på om det skulle gå att ha plastpåsar över hovar/ben men jag misstänker att de går sönder innan vi tagit oss igenom leran.
Jag har även funderat på att dra ut en slang och spola av men då blir hon blöt och efter lastning måste jag gå tillbaka, stänga av vattnet och rulla ihop en gyttjig slang.

Är det någon som har tips?
 
Jag har ett rätt annorlunda problem...
I stallet som jag står i är det lerigt. Och då menar jag inte i hagarna utan på 'stallplan' och vägen till parkeringen.
Tydligen har det aldrig varit så Här lerigt utan det är extremt i år...
Så om jag ska åka och tävla och har gjort i ordning hästen så måste vi 'simma igenom' all lera och hästen ser ut som ett träsktroll om fötterna/benen när vi lastar.
Jag har funderat på om det skulle gå att ha plastpåsar över hovar/ben men jag misstänker att de går sönder innan vi tagit oss igenom leran.
Jag har även funderat på att dra ut en slang och spola av men då blir hon blöt och efter lastning måste jag gå tillbaka, stänga av vattnet och rulla ihop en gyttjig slang.

Är det någon som har tips?
En hink med svamp vid släpen?
 
Jag har ett rätt annorlunda problem...
I stallet som jag står i är det lerigt. Och då menar jag inte i hagarna utan på 'stallplan' och vägen till parkeringen.
Tydligen har det aldrig varit så Här lerigt utan det är extremt i år...
Så om jag ska åka och tävla och har gjort i ordning hästen så måste vi 'simma igenom' all lera och hästen ser ut som ett träsktroll om fötterna/benen när vi lastar.
Jag har funderat på om det skulle gå att ha plastpåsar över hovar/ben men jag misstänker att de går sönder innan vi tagit oss igenom leran.
Jag har även funderat på att dra ut en slang och spola av men då blir hon blöt och efter lastning måste jag gå tillbaka, stänga av vattnet och rulla ihop en gyttjig slang.

Är det någon som har tips?

Linda på stallbandage ner runt ballar och halva hoven. Det borde det väl inte tränga igenom.
Finns risk för det kan ni ju dra ngt varv gladpack. Vet dock inte hur länge man vill låta det sitta med plasten..
 
Linda på stallbandage ner runt ballar och halva hoven. Det borde det väl inte tränga igenom.
Finns risk för det kan ni ju dra ngt varv gladpack. Vet dock inte hur länge man vill låta det sitta med plasten..
Hm. Gladpack bara kanske... För jag vill inte behöva linda av på tävlingsplats då jag åker själv. Men att ha gladpack över skydden och sedan en hink med vatten vid släpet till hovarna... Det ska jag nog testa i helgen!!
 
Finns ju damasker att sätta över skydd/lindor, exempelvis "Catago överdrag för lindor", de bör ju skydda iaf lindorna från smuts. Annars hagskydd som går ner över ballarna?
 

Liknande trådar

Hästvård börjar funderar på att köpa hoppande bönor istället för häst. dom kan man mosa om dom blir sjuka å köpa en ny... tog för ett år sedan...
Svar
11
· Visningar
1 423
Senast: LadySara
·
Hästvård Vet inte om jag rapporterat de senaste klinikbesöken eller ej, men om det fortfrande finns nån som är intresserad så är här del...
Svar
8
· Visningar
1 424

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp