E

emelit

Leran har invaderat hästarnas hage. Zappa ser ut som lermonstret själv var eviga dag. Det tar låååång tid att borsta honom :crazy: . Tid är inget jag har i överflöd så jag överväger att täcka honom igen, dock inte med det tunns fodrade regntäcket han hade i vintras.
Jag vill ha tips på tunna täcken, som andas, att ha i hagen. Behöver alltså inte vara regntäcken eller något sånt, utan bara just för att skydda pälsen från leran.
 
Sv: Lera

Billigt och duger, Börjes Himalaya Regn. Tunt och helt ok för de pengarna, funkar säkert bra som smutsskydd.

Själv har jag ett täcke jag klippt bort fodret på :p det hade min förra häst tills det torkat upp i marken för hon var en grym lergris. :crazy:
 
Sv: Lera

Jag har ett himalaya regn, andas och regntätt. Ofodrat och sitter bra - ger inget skav.

Inte världens hållbaraste material, blev lite repor efter att hästen gick imot en utstickande spik något klantarsle satt i boxen, men har det håll änså länge till min väldigt lekfulle valack som går ihop med min lekfulle hingst.

Min valack är också en gegg-pelle som inte syns under leran....
Ska försöka hitta ett ofodrat regntäcke med hals till honom, jätte kul att stå och borsta 1½ timme för att sedan klappa hästen och andas in ett stort moln damm ändå...

Någon som vet något bra hyfsat billigt (inte svindyrt) regntäcke med hals?
 
Sv: Lera

Shires rena regntäcken...ca 500-600


DSC02568.jpg
 
Sv: Lera

Horse Saver har ofodrade, teflonbehandlade andastäcken som är SUVERÄNA. Bogveckk på rätt ställen, resårinfästning till gjordarna, elastiska bensnören, svanslapp och mycket ställbara i bogen.

Jag gav mellan 600 - 700 kr för mitt på Granngården.
 
Sv: Lera

Är det starka tyger? Har nämligan en täcklesbitare i hagen :mad: :smirk:
 
Sv: Lera

emelit skrev:
Är det starka tyger? Har nämligan en täcklesbitare i hagen :mad: :smirk:

Det är ripstop, så det ska hålla. Jag har inga täckesbitare så kan inte tala om hur det klarar sånt. Däremot om jag jmf med andra täcken så känns det här tyget BETYDLIGT kraftigare och rivstarkare.

Men som sagt, skog, rullomaner och bushästar har jag men inga täckesbitare.
 
Sv: Lera

Jag köpte det täcket på granngården härmodagen. Har inte använt det än, men vad bra att du är nöjd med det!
 
Sv: Lera

jag skulle rekomendera att låta din häst gå utan täcke och inte vara så pedantisk med borstningen. min häst rullar sig varje dag och ser också ut som ett lermonster. dessutom är han palominoskäck så han är alldeles grå just nu. men jag skulle aldrig lägga på honom ett täcke bara för att han inte ska bli lerig. han njuter ju något så enormt av att rulla sig! :bump:
 
Sv: Lera

Jag rider varannan dag. Låter hästen gå utan täcke den dagen jag inte rider. För då hinner man skrapa bort allt smuts på kvällen innan + nästa dag man ska rida. Jag är rädd att man inte får bort all smuts och att få skav på ryggen. Jag har ett Event regntäcke. Men det är viktigt att hästen får solstrålarna på sig nu när det är vår och dom ska fälla. Så ta av täcket, dem dagar du inte ska rida. Eller är hästen helklippt ?
 

Liknande trådar

Utrustning Osäker på trådens placering, tacksam för flytt till rätt område om detta är fel. Korkad fråga :o men hur rengör ni era leriga...
Svar
14
· Visningar
1 295
Senast: NilHe
·
Hästvård Nelly har fått ett sticksår straxt under ett framknä som jag bandagerar. Hennes hage är dock extremt blöt på vissa ställen, det är djup...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 794
Senast: dobbis
·
Gnägg Har läst "hagtråden" och förundras. Finns dessa hästar på riktigt? Hästar som hellre är inne i stallet än ute i en vettig hage? Hästar...
7 8 9
Svar
167
· Visningar
14 897
Senast: fio
·
Utrustning Nu får jag sluta göra täckestrådar hela tiden :o Kommer på nya saker direkt när jag postat en annan tråd, verkar det som :meh: Hur som...
Svar
5
· Visningar
1 355
Senast: Scata
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Uppdateringstråd
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp