Bukefalos 28 år!

Grejen är väl oftast att medicinen ska ta bort topparna så att man klarar av att jobba sig igenom situationen själv?
Ja de här "vanliga" mildare medicinerna är ju oftast så. Antingen som du beskrev det eller lite som insomningshjälp. Det finns ju ingen mirakelmedicin mot ångest för då skulle ju ingen behöva lida av det.

-

Lergigan är vad jag själv tar vid svårare ångest och på den dos jag fått utskrivet däckar jag rätt fort. Jag kan alltså inte ta den och sedan ta mig igenom nån situation utan det är medicin och dunsa ner i sängen som gäller för mig. Är oftast groggy efter att jag sovit också så det är en nödfallsmedicin. Försökte ta en lägre dos men då var det inte tillräckligt för att somna. Jag blev mest bara groggy i allmänhet och mådde dåligt pga det istället. Sånt där man får lära sig leva med tills det dyker upp nåt nytt att testa.
 
Du fick inga alternativ av läkaren på starkare medicin?
Nej. Antar vi inte är där än. Har ju ändå varit hyfsat ångestfri ända sen jag började ta alimemazin regelbundet. Igår var dock ett undantag. Magen rasade och jag fick tokpanik. Klarar inte när kroppen strular så.
 
Nej. Antar vi inte är där än. Har ju ändå varit hyfsat ångestfri ända sen jag började ta alimemazin regelbundet. Igår var dock ett undantag. Magen rasade och jag fick tokpanik. Klarar inte när kroppen strular så.
Tänkte mer på tröttheten dagen efter. Den låter ju stundtals oerhört begränsande.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Jag var trött som satan på lergigan men fick den främst för sömnen.
Men den tog verkligen ner min ångest.
Tog den dock dagligen för sömnen så fick en annan effekt.
 
Tänkte mer på tröttheten dagen efter. Den låter ju stundtals oerhört begränsande.
Lergigan kan tydligen ge trötthet i början av behandlingen men att det sen försvinner efter några dagar när man vant sig vid medicinen. Enligt fass i alla fall.

Men ja, tröttheten är begränsande. Stod och klöv ved idag och var så jävla trött hela tiden (var eftermiddag). En kamp att orka göra något i det läget.
 
Lergigan kan tydligen ge trötthet i början av behandlingen men att det sen försvinner efter några dagar när man vant sig vid medicinen. Enligt fass i alla fall.

Men ja, tröttheten är begränsande. Stod och klöv ved idag och var så jävla trött hela tiden (var eftermiddag). En kamp att orka göra något i det läget.
Förstår verkligen det! Hoppas att Lergigan passar dig bättre. Är tröttheten övergående kan man ju bita ihop och stå ut☺️
 
Be att få benzo. Det enda som verkligen fungerar. Allt annat är skräp om man har riktig ångest.
Fast Benzo är väl verkligen inget man ska rekommendera till folk hur som helst. Dels beoendeframkallande. Men det många inte vet om är att Benzo också hämmar förmåga att lära om nya, sunda beteenden. Har man rejäl ångest bör det väl vara så att man vill kunna arbeta bort den och inte tack vare medicinering fastna i det träsket.
 
Fast Benzo är väl verkligen inget man ska rekommendera till folk hur som helst. Dels beoendeframkallande. Men det många inte vet om är att Benzo också hämmar förmåga att lära om nya, sunda beteenden. Har man rejäl ångest bör det väl vara så att man vill kunna arbeta bort den och inte tack vare medicinering fastna i det träsket.
Så är det. Jag fick en massa benso utskrivet under en period på drygt ett år, var inlagd på psyk en månad när jag skulle trappa ur det. En riktigt hemsk tid.
 
Senast ändrad:
Fast Benzo är väl verkligen inget man ska rekommendera till folk hur som helst. Dels beoendeframkallande. Men det många inte vet om är att Benzo också hämmar förmåga att lära om nya, sunda beteenden. Har man rejäl ångest bör det väl vara så att man vill kunna arbeta bort den och inte tack vare medicinering fastna i det träsket.
Det förutsätter ju att man får rätt hjälp att jobba bort ångesten. De resurserna finns inte i vården (ja om man har pengar och kan gå privat) så för att kunna ha ett uthärdligt liv behövs ibland benso.
 
Det förutsätter ju att man får rätt hjälp att jobba bort ångesten. De resurserna finns inte i vården (ja om man har pengar och kan gå privat) så för att kunna ha ett uthärdligt liv behövs ibland benso.
Ja, det är synd att inte alla kan få hjälp nog. Och jag förstår att vissa trots mycket hjälp ändå behöver medicineras. Självklart ska man få den hjälpen då. Men att sitta och säga att folk man inte känner ska be om Benso när läkare anser att "lättare" medicinering är lämpligare etc är inte bra. Det är en medicin som kan ställa till med problem för folk. Så endast läkare bör rekommendera sådant. Och absolut inte så lättvindigt!
 
Det förutsätter ju att man får rätt hjälp att jobba bort ångesten. De resurserna finns inte i vården (ja om man har pengar och kan gå privat) så för att kunna ha ett uthärdligt liv behövs ibland benso.
Om bensodiazepiner a. hade gett ett bra liv och b. hade varit bättre än alternativen så skulle det användas hela tiden. Problemet är att inget av dem stämmer. Det är sant att den direkta ångestdämpande effekten av benso är svårslagen, men om man tar den i mer än ett par veckor så ökar ångesten i stället och man måste i regel antingen höja dosen eller är tillbaka på samma nivå av ångest, men med skillnaden att man också måste ta benso. Den funkar ganska precis som alkohol i hjärnan (på nivån att man brukar använda bensodiazepiner för att avgiftas mot alkoholabstinens), och vi vet ju alla hur bra det är att rekommendera någon att svepa ett antal glas vin om dagen mot sin ångest. Jätteskönt första dagarna, sedan har man betydligt större problem än när man började.

Dessutom har vi ett antal mindre trevliga biverkningar, som att man förlorar kognitiva förmågor, får sömnproblem etc.

För långsiktig ångest finns bra mediciner som funkar för de flesta (men inte alla), men då måste man ju prova ut, vänta på effekt etc. Och så finns terapi som det ibland är brist på och köer till. Fortfarande bättre alternativ än att försämra sin ångest genom att använda ett preparat som gör den värre på sikt och som man dessutom blir beroende av.

Enda gångerna bensodiazepiner är rimliga är för kortvariga behandlingar på upp till ca ett par veckor, typ i akutsituationer eller när man väntar på effekt av annan behandling. Ingen vettig läkare förskriver det för långtidsbruk längre (gjordes förr innan de negativa effekterna blev klarlagda).
 
Jag tar det mot åksjuka (köpt receptfritt utanför sverige), verkar inom 60 min ungefär. Men för mig funkar det genom att jag somnar.
Har tidigare fått det utskrivet som motpol till kortison under några dagar när jag hade en allergisk reaktion, just för att jag skulle kunna sova.
Tyvärr kan jag vara lite groggy/slö på morgonen efter, men det släpper efter ett tag.
 
Fast Benzo är väl verkligen inget man ska rekommendera till folk hur som helst. Dels beoendeframkallande. Men det många inte vet om är att Benzo också hämmar förmåga att lära om nya, sunda beteenden. Har man rejäl ångest bör det väl vara så att man vill kunna arbeta bort den och inte tack vare medicinering fastna i det träsket.
Säger man så har man inte haft riktiga vidrig ångest. Ja man ska absolut arbeta bort det men när det inte går så är det världens bästa medicin. Atarax och lergigan är fullständigt värdelösa vid massivt ångestpåslag. Vi pratar alltså panikångest nu och inte vanlig ångest.

Ja den är beroendeframkallande men inte så ofantligt som folk verkar tro. Nej man ska inte ta den varje dag men man kan definitivt ta den när det är som värst.
Dessutom finns det olika sorteras benzo. Jag anser att det mest potenta är stesolid och xanor. Finns givetvis även sobril men den är svag.

Jag är ingen drogförespråkare och dricker inte ens alkohol. Benzon har iaf räddat mig och är en fantastisk medicin när den används som det är tänkt.
 
Det förutsätter ju att man får rätt hjälp att jobba bort ångesten. De resurserna finns inte i vården (ja om man har pengar och kan gå privat) så för att kunna ha ett uthärdligt liv behövs ibland benso.
Man kan också ha försökt jobba bort ångesten under 30 år utan större framgång. Tyvärr. Då är benso vid behov det som räddar liv.
 
Säger man så har man inte haft riktiga vidrig ångest. Ja man ska absolut arbeta bort det men när det inte går så är det världens bästa medicin. Atarax och lergigan är fullständigt värdelösa vid massivt ångestpåslag. Vi pratar alltså panikångest nu och inte vanlig ångest.

Ja den är beroendeframkallande men inte så ofantligt som folk verkar tro. Nej man ska inte ta den varje dag men man kan definitivt ta den när det är som värst.
Dessutom finns det olika sorteras benzo. Jag anser att det mest potenta är stesolid och xanor. Finns givetvis även sobril men den är svag.

Jag är ingen drogförespråkare och dricker inte ens alkohol. Benzon har iaf räddat mig och är en fantastisk medicin när den används som det är tänkt.
Jag har haft fruktansvärd ångest. Jag har levt på Xanor och visst försvann ångesten för stunden. Men biverkningarna var inte roliga, jag kunde helt enkelt inte leva ens ett någorlunda rimligt liv med benso i kroppen.
Människor runt omkring mig tyckte jag verkade vara drogad, vilket jag ju också var. Jag blev mer suicidal på benso än utan. Så när den skulle trappas ur var jag inlagd på psyk en månad, 16 dagar av dessa hade jag extravak, alltså en personal med mig hela tiden för att jsg inte skulle begå självmord på avdelningen.

Jag önskar ingen det livet.
 
Jag har haft fruktansvärd ångest. Jag har levt på Xanor och visst försvann ångesten för stunden. Men biverkningarna var inte roliga, jag kunde helt enkelt inte leva ens ett någorlunda rimligt liv med benso i kroppen.
Människor runt omkring mig tyckte jag verkade vara drogad, vilket jag ju också var. Jag blev mer suicidal på benso än utan. Så när den skulle trappas ur var jag inlagd på psyk en månad, 16 dagar av dessa hade jag extravak, alltså en personal med mig hela tiden för att jsg inte skulle begå självmord på avdelningen.

Jag önskar ingen det livet.
Nej det är ju fruktansvärt och inget man vill såklart. Man kan vara olika känslig också för olika mediciner. Jag menar bara att det har räddat mitt liv under tider som varit hemska.
 

Liknande trådar

  • Låst
Kropp & Själ Jag är så fruktansvärt trött precis exakt hela tiden. Jag går runt här hemma och suckar, stånkar och stönar över att jag är så jävla...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
7 253
Senast: Gunnar
·
Kropp & Själ Har konstiga utslag sen lång tid. Nu har det blossat upp väldigt. Det kliar och läker inte. Eftersom jag hatar att besöka läkare så har...
Svar
8
· Visningar
923
Senast: alazzi
·
  • Artikel
Dagbok Jag har i flera års tid ätit minipiller för att inte få mens, eftersom jag inte klarar det. Idag har jag dessvärre haft...
Svar
14
· Visningar
1 839
Kropp & Själ Halkade i trappen förra veckan och skadade knät. Läkarens utlåtande blev skada på inre menisken. Har en tid för mrt röntgen på måndag...
Svar
6
· Visningar
369
Senast: Bulldoozer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp