• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Express_Pearl
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 13
  • Visningar Visningar 1 017
E

Express_Pearl

hoppsadel till min nya häst, en grov halvblodsvalack. Provade en santa cruz celine x-wide som låg kanon på men jag gillade den inte. :angel: Han har grov och rund rugg med kraftig manke. Vad ska jag prova för sadlar? Kan tillägga att han har en ganska rak rygg.. Ge mig tips och ideér! :)

Har provat en smalare stübbensadel som dels var för svängd och dels för smal, en sabre; lite samma problem där och santa cruz då som låg bra på honom men passade inte mej.

:bow: :bow: :bow:

Sv: Letar...

jag har en santa cruz celine i x-wide. Jätteskön sadel ju:D förstår inte alls vad du pratar om:angel:

Haha!! Det var som så att den kostade 6000 och det var i mesta laget för mig, så jag tänkte leta efter en begangnad kvalitetssadel istället, och om jag skulle ångra mej drällde det av dom där jag var så då va det bara att gå tillbka. Men ville vara helt säker innan jag la ut pengar på en sadel som jag inte var 100% säker på..:D

Inga andra sadlar som passar på din i likhet med denna?

Ska ev. göra det till hösten, när vi har kommit igång lite mer. Har en dressyrsadel som passar nämligen. Men tänkte man kunde få lite tips och förslag, för jag vill gärna kika lite själv först. Sadelutprovaren har en viss tendens till att bara vilja sälja de nya sadlar hon har inne ( självklart nya, svindyra sadlar) men kan inte köpa sådana tyvärr. Så vill gärna ha tips och råd om vad som kan tänkas passa den sortens hsäst. Har ganska bra koll på sadelutprovning själv efter en häst med sadelproblem som hette duga. Därför vill ja prova lite själv först för att se om jag hittar något, men ska man prova sig igenom alla modeller och märken blir det lite svårt. ;)

Jacson har en annan hoppsadel också, Jean Luc. Prova den då? Jag har en Celine och trivs med den, men smaken är som baken.:)

nix, det har jag inte gjort. :)

En sadel jag har funderat på är kieffer donau..Vad tror ni om den?

Tja, Kieffer brukar ju passa hästar med lite rakare ryggar. Undrar bara om den är tillräckligt vid för din häst? Jag har fått för mig att de är ganska smala, men kan ha fel. Någon som vet bättre? Jag har provridit en Donau och gillade den, men den passade inte hästen.

Det var det jag funderade på också, en som jag har ridit för sa at den fbrukade passa smalare hästar..:confused: Men jag vet inte. Okej, men det är ju bra, har svarat på en annons om en sån så får vi se hur det blir.:D tack!:bow:

Någon mer måste väl ha något att säga, brukar ju alltid finnas många som kommenterar sadeltrådar. :D

Liknande trådar

Utrustning Nya ridskoleponnyn har bara en hoppsadel och jag funderar på att kosta på oss en egen dressyrsadel om jag hittar något begagnat. Men hur... 2 3
Svar
43
· Visningar
3 561
Utrustning Vi letar och letar.. efter en hoppsadel till vår lilla storhäst med svängd rygg, de flesta hoppsadlar verkar vara för "rak till lätt...
Svar
2
· Visningar
922
Senast: pajaztar
·
Utrustning Har provat ett x antal sadlar nu och börjar bli riktigt less. Dom ser ut att ligga bra på gången men så fort jag rider så lägger sig...
Svar
17
· Visningar
3 624
Senast: caballus
·
Utrustning Hej! Tips på sadel till rak rygg, en del manke, wide (gärna med koppjärn), smal midja. Jag gillar Lippo, har provsuttit några olika...
Svar
9
· Visningar
2 584
Senast: Speedway
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka