Levande kli-påle.

I

INKA

Ibland när jag ridit lektion o hoppat av så brukar en del hästar klia hela huvudet mot mig. Dem tar ju i rätt bra med. Ska man tillåta det eller ser hästen mig som mer ranglåg när den gör så?
 
Min häst får inte göra så. För det första det gör ONT. För de andra så välter dom en. För det tredje jag tror hästen nervärderar dig om den får klia sig på dig.
Om min häst blir varm och svettig så kliar jag henne i huvet med naglarna, det funkar bra för oss hon välter inte mig men blir ändå ordentligt kliad :idea:.
 
Får dom inte göra.. Som sagt tidigare så gör det ont på dig och förr eller senare kommer hästen att välta dig... Dessutom är det ett säkert tecken på att den anser dig som ranglåg...
 
har du sett nån häst klia sig i hagen mot ledarhästen? det har du nog inte gjort eftersom det anses respektlöst. Eftersom det är du som ska vara ledare så ska du inte låta hästen klia sig mot dig. Men slå den inte om den gör det bara backa den några steg. det är tillräckligt för att den ska förstå att den har gjort nått fel... nu kanske du har fått någon klarhet i detta... :)//johanna
 
om hästen får klia sig eller inte på mig beror på hästen.

och jag har sett otaliga gånger där en ranglägre häst kliar sig på den ranghöga så bara man har en bra bas att stå på tror jag defintivt att ledarskapet inte tas över pga lite kli nån gång då och då.


men sen är det ju skillnad med ridskolehästarna och de där delfoderpållen står, det är ju en helt annan relation.

så de hästar på ridskolan jag har en bra relation med, och foderpållen och de andra i det stallet, får klia sig om jag säger att det är okej. men dom ska respektera om jag säger nej, vilket dom också gör.


precis osm jag sett de ranghögre hästarna göra i hagen. det är inte bara för de ranglägre att komma fram o klia hysteriskt när odm vill, utan dom respekterar ju om den högre hästen inte är på humör och går då undan.
 
Jag håller med! Min pålle kliar sig ofta på mig och det har han alltid gjort. Men han är inte ranghög på något sätt.

När han är skummig runt munnen får han däremot inte kleta av det på mig och det respekterar han.

Jag tror också att det beror på relationen. Det där har blivit lite som en grej mellan oss. Jag var nyligen i Spanien och när jag kom hem var det första han gjorde att klia sig på mig och desstuom lite extra precis som han skulle ta igen lite... ;)

M.
 
Den gången man är tävlingklädd, dvs. vita ridbyxor, kavaj eller om man är utan kavaj - bara i skjortan, är det INTE så roligt när hästen kliar sig på en.

Oavsett vad man tycker om det - alltså klia eller inte - så tycker jag att man ska vara konsekvent. Hur ska hästen veta om man är finklädd eller inte? Du kan ju inte "banna" hästen det ena dagen och tillåta det nästa dag, eller? :confused:
 
Det ska man inte låte en häst göra, för den ser dig som ranglåg och väljer att ha dig som ett kliträd.
Men oftast efter man ridit kliar bettet( efter svett och saliv)och då kan man gärna klia/massera den runt munne där bettet sitter, tänk själva vad jobbigt att inte kunna klia tillbaks.
 
Rider du lektion på ridskola (eller något annat ställe där det är folk i olika åldrar & storlekar som rider hästen) så tycker jag inte du ska tillåta det...
När mindre barn (eller vuxna) ska rida och hästen kliar lite är det lätt att de flyger iväg... :smirk:
 
Tror faktisk inte det har så mkt med rang att göra... Men det bästa är att inte låta hästen klia, det gör ju ont! Bättre att ta av tränset och så klia hästen på huvudet! :)
 
Min häst brukar klia sig mot mig ibalnd men hon har ändå respekt för mig. Alltså ser hon inte mig som ranglåg för det.

Vi tycker helt enklet bara om varann. Hon brukar dock inte klia sig så mycket mot mig när vi har ridit, utan det är mer när jag kommer in boxen och hälsar på henne, eller eklar med henne i stallgången.
 
Min häst får inte klia sig mot mig. Jag är väl inget kliträd??!
Det är enbart ett sätt för hästen att befästa sin egen rang över dig.
Det är du som ska bestämma när det ska gosas, kelas eller klias.
 

Liknande trådar

Ridning Kan någon förklara för mig hur man gör? Alltså rent tekniskt. Jag kan all teori om det, få igång bakkärran ex genom övergångar...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 115
Senast: Bri
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 279
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
1 835
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 240

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Vilka poddar lyssnar du på?
  • Sminktråden

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp