Levaxin och tider

Hur ofta får ni ta blodprov för sköldkörteln? Jag max en gång/år.

Jag bör gå 1 gång/år. Blir dock oftast varannat. Har stått på samma dos jämnt ändå.
När jag bodde i Tyskland skulle jag gå var sjätte månad och ibland så kollade hon även sköldkörteln med ultraljud. Lite andra rutiner där med andra ord.
 
Ang hur ofta man tar blodprov, hur ofta tog ni blodprov innan ni hamnade på rätt dos?
Jag har bara käkat Levaxin i tre månader än sålänge, ska tydligen ta blodprov om två månader för att checka d-vitamin och antar att det kollas samtidigt. Känns som att det kan ta vansinnigt lång tid att hamna på rätt dos, är det en normal takt eller brukar intervallerna vara längre/kortare när det bara gäller Levaxin?
 
Ang hur ofta man tar blodprov, hur ofta tog ni blodprov innan ni hamnade på rätt dos?
Jag har bara käkat Levaxin i tre månader än sålänge, ska tydligen ta blodprov om två månader för att checka d-vitamin och antar att det kollas samtidigt. Känns som att det kan ta vansinnigt lång tid att hamna på rätt dos, är det en normal takt eller brukar intervallerna vara längre/kortare när det bara gäller Levaxin?

Jag har inte problem med sköldkörteln men mamma har hypotyreos (vilket gör att jag ser till att de kollar mig typ vartannat år, jag är ju också uppfödd i Dalarna). Det tog ganska lång tid att ställa in henne på rätt dos men jag misstänker att det är väldigt individuellt och hon var dessutom väldigt dålig när de väl kom på vad det var (6 månader till och hon hade förmodligen dött). När de väl fått till dosen tror jag hon lämnade prov en eller två gånger per år (jag bodde inte hemma då så jag är inte helt säker).
 
Här (i österrike) är det en gang om aret om man är bra inställd och mar bra. Jag kollar var 6:de vecka eftersom det verkar nära pa omöjligt att ställa in mig en lagom dos (har Hashimotos)
 
Här (i österrike) är det en gang om aret om man är bra inställd och mar bra. Jag kollar var 6:e vecka eftersom det verkar nära pa omöjligt att ställa in mig en lagom dos (har Hashimotos)
Samma gäller i mitt landsting. Fram tills dosen är korrekt reglerad (vilket kan ta lååångt tid) och värdena är stabilt bra, så är det provtagning var 6:e vecka och därefter 1 gång per år.
 
Var 6e vecka :eek: Det var lite skillnad mot mina 5 månader, om det ens kollas samtidigt som d-vitaminet. Ska ta och kontakta vc om saken.
 
Levaxin är så pass långverkande att du inte behöver ta det exakt samma tid varje dag. Och glömmer du någon dag kan du utan problem ta dubbel dos dagen efter.

Det där med att ta dubbel dos har jag frågat flera gånger och alltid fått till svar att inte göra det. Bättre att skippa den dosen helt som jag missat än "ta igen den".
Jag har ätit levaxin i 31 år.
 
Prov en gång per dygn?? Vem gör det? En gång per halvår tar jag
De prov som tas tas bara under en tidpunkt på det dygnet.

Jämför med t.ex. blodsocker som tas många gånger på ett dygn. Eller kontinuerlig blodtrycksmätning som görs typ var 20 minut eller så (om jag minns rätt).

Vad jag funderar över är att läkare nästan alltid säger "bra" "normalt" etc om provsvar. Sällan får man höra siffror. Som avkommans prover som ett gäng läkare konstaterat "bra" om. Ingen har en aning om värdena. Jag är som anhörig väldigt nyfiken....

Jag har kollats för EPO. Beskedet var normalt. En akutläkare jag disktuerade med sa att det inte var så värst mycket EPO i provet.
 
Prov en gång per dygn?? Vem gör det? En gång per halvår tar jag

Jag menade att man i vissa länder tar provet under fler tillfällen på det dygnet. I Sverige tar man bara ett prov. Under dygnet så varierar värdet en hel del och proven kan vara rätt missvisande IOM det.
 
Jag menade att man i vissa länder tar provet under fler tillfällen på det dygnet. I Sverige tar man bara ett prov. Under dygnet så varierar värdet en hel del och proven kan vara rätt missvisande IOM det.
Ja jag fattade det efter en stund när morgonkaffet fått effekt :up:
 

Liknande trådar

  • Låst
Kropp & Själ Jag är så fruktansvärt trött precis exakt hela tiden. Jag går runt här hemma och suckar, stånkar och stönar över att jag är så jävla...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
7 046
Senast: Gunnar
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
24
· Visningar
1 944
Senast: Hazel
·
Kropp & Själ Nej ingen här kan såklart ställa en diagnos, jag vill mest bara ha pepp och lite på fötterna sas för att få vården att lyssna...
Svar
9
· Visningar
924
Senast: Rosett
·
Småbarn Att små barn sover dåligt vet vi ju alla. Det går i perioder. Men nu har lillebror, 13 månader, sovit dåligt i sju månader. Minst ett...
Svar
7
· Visningar
550

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp