Levaxin och tider

Enligt min läkare så bör jag ta levaxinet på morgonen eftersom det är smidigast vid provtagning. Annars fick jag inga rekommendationer om hur eller när jag skulle ta det. Så jag hade lätt tagit det ungefär samma tid varje ikväll istället om du upplever att det är ett problem.
Jag började sova betydligt färre timmar när jag började med levaxin men blev utvilad fortare eftersom det gav mig mer "effektiv" sömn.
 
Jag har ätit Levaxin i ca 7 år och har nog provat att ta den under alla vakna timmar på dygnet. Nu tar jag den runt lunchtid då den krockar med mina andra mediciner. Det funkar bra för mig. Så ungefär mellan 11-13 brukar jag ta den. Ingen läkare har sagt att den behöver tas exakt samma tid varje dag. Sen är det kanske förstås bäst att hålla sig till en ungefärlig tid, men det ska inte spela någon större roll.
Dock märker jag absolut ingen skillnad sen jag började med Levaxin, men det är en annan historia :P
 
Om jag ska ta nya prover, vilken tid ska jag gå? Och ska jag ta dosen den dagen eller inte?
Jag brukar ta Levaxin på morgonen och vi säger att jag ska komma för provtagning en förmiddag.
Jag glömmer alltid bort om jag ska ta dosen eller inte, blivit hemskickad flera gånger för att jag gjort fel. Men ändå lyckas jag inte komma ihåg :o kanske har att göra med att jag är väldigt slarvig med att gå och ta prover...
 
Om jag ska ta nya prover, vilken tid ska jag gå? Och ska jag ta dosen den dagen eller inte?
Jag brukar ta Levaxin på morgonen och vi säger att jag ska komma för provtagning en förmiddag.
Jag glömmer alltid bort om jag ska ta dosen eller inte, blivit hemskickad flera gånger för att jag gjort fel. Men ändå lyckas jag inte komma ihåg :o kanske har att göra med att jag är väldigt slarvig med att gå och ta prover...

Du ska inte tagit levaxin på ett dygn.
 
Jag tar min på kvällen, det blir allt mellan 18-22, beroende på när jag kommer på att ta den. Mina värden har legat bra hela tiden.
 
Många läkare säker så olika. Vissa vill att en ska ta medicinen på morgonen och andra menar på att det inte spelar någon roll. Vissa säger att en ska ta medicin före blodprov och vissa säger att en inte ska göra det. Hur resonerar ni kring det? Jag har också bara träffat stafettläkare och alla är så oerhört olika!
 
Jag har aldrig blivit tillsagd att inte ta levaxin fore en provtagnin, varken I USA eller I Sverige. Jag har tagit levaxin I 20+ ar, forut pa kvallen, nu pa morgonen, och pa grund av glomska all andra rider pa dygnet ocksa
 
Jag tar alltid mina på kvällen.
Glömmer på dagen
Får låta bli att ta den kvällen innan provtagning då.
Alltid fått höra 24 timmar utan levaxin vid provtagning
Å andra sidan är mina symptom åt helvete men värden precis på gränsen
 
Jag tar alltid mina på kvällen.
Glömmer på dagen
Får låta bli att ta den kvällen innan provtagning då.
Alltid fått höra 24 timmar utan levaxin vid provtagning
Å andra sidan är mina symptom åt helvete men värden precis på gränsen
Vad har du för värden? Behandlingsmålet när man tar Levaxin är att TSH ska ligga på 1,0
Min läkare skrev att mitt senaste prov var utan anmärkning fastän det låg på 3,4. (Neuropsyk hade också tagit prover, togs vid samma tillfälle och jag fick provsvaret från dem).
 
Jag har tagit Levaxin i drygt 4 år. Jag tar det på morgonen, och den enda regeln jag har är att jag får vänta 30 min till frukost. Sedan brukar jag vakna mellan 6 och 10, men jag sätter inte klockan om det inte är dagen innan provtagning eftersom det ska ha dröjt minst 24h från senaste tablett tills provet tas. Lexavin och te hör till min morgonrutin, sen kanske "morgonen" innebär att klockan är 12 någon enstaka gång, men det är ju ganska lugnt.

När jag jobbat natt har jag tagit det innan jag gått och lagt mig på morgonen. Jag skulle rekommendera att hitta en rutin där du åtminstone har +-2h där du i regel kan ta det, tex lunchtid eller kvällstid. Jag har läst att det ofta rekommenderas att tas när du stiger upp eftersom du kan få en (liten) naturlig kick framåt eftermiddagen som följer kroppens dygnsrytm, men det är inte nödvändigt och varierar från person till person hur känslig man är.

Sedan har jag från endokrinläkare fått höra att jag inte ska ta Levaxinet innan provtagning, utan det ska ha gått 24h, men det är ju olika avgörande beroende på vad du medicinerar efter. Fritt T4 kan påverkas medan TSH ska ta veckor innan det egentligen ska påverkas i någon nämnvärd omfattning. Ska man dosera efter symtom har blodprovet inte mer betydelse än att man inte ska vara "helt fel ute".
 
Enligt min läkare (endokrinolog) så spelar det ingen roll vilken tid på dagen jag tar levaxinet eller om jag äter eller inte i samband med det. Ska jag ta tillskott som innehåller järn eller kalcium behöver jag dock vänta minst 2 timmar emellan. Inför provtagning har labpersonalen sagt att jag inte ska ta tabletten samma dag, har inte hört nåt om ett helt dygn men det kanske är ännu bättre.
 
Vad har du för värden? Behandlingsmålet när man tar Levaxin är att TSH ska ligga på 1,0
Min läkare skrev att mitt senaste prov var utan anmärkning fastän det låg på 3,4. (Neuropsyk hade också tagit prover, togs vid samma tillfälle och jag fick provsvaret från dem).
Jadu mina ligger på typ 5
 

Liknande trådar

  • Låst
Kropp & Själ Jag är så fruktansvärt trött precis exakt hela tiden. Jag går runt här hemma och suckar, stånkar och stönar över att jag är så jävla...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
7 042
Senast: Gunnar
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
24
· Visningar
1 941
Senast: Hazel
·
Kropp & Själ Nej ingen här kan såklart ställa en diagnos, jag vill mest bara ha pepp och lite på fötterna sas för att få vården att lyssna...
Svar
9
· Visningar
924
Senast: Rosett
·
Småbarn Att små barn sover dåligt vet vi ju alla. Det går i perioder. Men nu har lillebror, 13 månader, sovit dåligt i sju månader. Minst ett...
Svar
7
· Visningar
548

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp