lever araber längre?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare __Stilett__
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 28
  • Visningar Visningar 2 604
S

__Stilett__

är det sant som det är sagt att araber lever betydligt längre än andra raser? hur gamla blev era araber?

Sv: lever araber längre?

ja rent generellt blir dom ju det liksom nordvenskar och islandshästar. Mitt arabsto blev 19 år men hon fick borelia och återhämtade sig aldrig efter det. Min systers arabsto är 27 år idag fortfarande lika fräsch och pigg!

okey, en jag känner vill köpa en arab som fyller 19. Men vill ju kunna ha hästen i några år så att säga. Så det är ju lite intressant o veta om det är "gammalt för en arab" eller inte.

vad roligt :-) rids han o så också?

hm, delade åsikter finns dock på den fronten, men det e ju inte för intet som "alla" försäkringsbolag tillåter bla äldre araber att nyförsäkra sig.

Karnawal :love: blev 27 år, efter ett aktivt liv som galopphäst i polen, samt hopphäst och avelhingst större delarna utav sitt liv.

Zareef som blev 33 år, som har varit avelshingst o mkt mer under sitt liv.

så, ja, jag tycker iaf att det generellt bruka leva längre...men det kan ju vara så att de itne "går sönder" lika fort som t ex halvblod, så då får de leva tills det blir dåliga istället för att ta bort dem pga en ond rygg eller onda ben, vilket även det rä en god anledning till att ta bort en häst...men iaf...

19 år är itne så mkt, men kan ju kasnek inte räkna med högre prestationer, men mindre tävlingar o fritidsridning borde ni klara helt klart..

skogsridning och möjligen dressyr på lätt nivå är väl tanken.

alltså inte som ren tävlingshäst. kanske ngn lokal start om andan faller på..men i huvudsak som hobbyhäst.

Har också hört att araber ofta blir rätt mycket äldre än många andra hästraser. Hoppas det verkligen är så. Min arab är 21 år nu : ]

Lånar knapp!
Mina två araber blev 5 respektive 9 år.Hoppas att den nya stjärnan varar längre!Gärna tills jag dör!Han är vekrligen min ögonsten så...peppar peppar!

en vän till min mamma har en arabhingst som är 28 år, lika pigg och fräsch fortfarande! han har gått som galopphäst och avel. tävlade även hoppning & fälttävlan om jag inte minns fel i sina unga år.

Man får ju ha dom längre försäkrade än många andra raser med pga. att dom ofta når en hög ålder.

det verkar som det iaf, "min" 75%arabkorsning blev 25år dog i tarmvred stackarsn men hade säkert levt mkt längre om det inte hänt.
han renrasiga pappa Grojor ox (någon som känner till honom?)blev 30år om jag inte minns fel och verkade inom aveln upp till 28års ålder det kallar jag starkt;)

Hur kom det sig att de inte blev äldre?
5åringen hade cystor och 9 åringen vet ingen vad det var för fel på.Hade konstant ont någonstans oavsett behandling och vård.Var fräsch korta perioder men mestadels hade han ont någonstans. efter en staketolycka blev inte ledproblemen bättre direkt utan han fick somna in. Dessa hästar är vänner jag hade tänkt dela mitt liv med i MÅNGA år framöver men tyvärr blev det ju inte så. Ny stjärnan har bara sådana där vanliga skador så som sträckning och sårdvs skador som jag kan göra något åt! han är dock röntgad från topp till tå utan några problem vilket 9åringen också var iofs...

Om de får hålla sig sjukdomsfria (tänker på cystor etc) så tycker jag de kan leva länge. Är den 19 år och fräsch, så kommer den säkert leva många år till. Jag har ett sto som är 19, har ett föl i år och piggare än alla mina andra tillsammans... Det syns eller märks ingenstans hur gammal hon är.

Mitt kära arabsto är 27 år:love: och det enda som avslöjar hennes ålder är grå hår i hennes svarta man o svans:)

Jag köpte henne när hon var 15 år, och hon är precis lika pigg och alert o fin nu som då. När jag köpte henne trodde flera att hon var en unghäst:D
Aldrig varit med om mer välbevarad häst! I love arabians hehe

Min arab är nu 10 år, men är dock opererad för sina cystor..
Får se om det går vägen, men jag hoppas att han blir gammal som gatan.

Har också hört att araber blir gammla. Armanis mamma blev närmare 30, innan hon fick cancer och fick tas bort.

Liknande trådar

Hästvård Hej. Är det någon fler som har häst med artros i halskotpelaren? Givetvis har vi kollat upp detta och fått en diagnos och fört en...
Svar
6
· Visningar
603
Senast: Lavinia
·
Hästvård Jag pratade med två veterinärer på kliniken när jag var där för Barkas senaste ultraljud. De kunde båda tänka sig att problemen vid... 2
Svar
20
· Visningar
1 851
Senast: sorbifolia
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Just nu känner jag en längtan efter något. En längtan efter att återuppta de saker som gjorde livet så härligt – spontana resor...
Svar
0
· Visningar
461
Senast: IngelaH
·
Hästvård Förra sommaren rasade ena hoven på unghästen och sedan dess har han lätt fått inpackningar i bärranden. Nu är allt bra förutom ett hål...
Svar
0
· Visningar
254
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka