lever araber längre?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare __Stilett__
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 28
  • Visningar Visningar 2 604
Sv: lever araber längre?

Min arab är nu 10 år, men är dock opererad för sina cystor..

Hur upptäcker man egentligen cystor? (Förutom röntgen då).

Ska erkänna att trots mitt arabägande är jag dåligt insatt i detta med just cystor. Och hur vanligt är det att araben har dessa? Vet att man ofta röntgar araber pga risken för cystor. Vet man egentligen varför just araber ofta är drabbade?

Ursäkta trådkapningen, men blev nyfiken när det verkar som ett återkommande problem även relaterat till arabens totala livslängd!

Tänkte på samma sak...jag har ändå haft araber i måånga år, läst mkt om dem osv osv men faktiskt aldrig hört att cystor är vanligt bland araber?
Vanligare än bland andra raser?

Var faktiskt ngt nytt för mig

jag har hört att cystor är vanligt på araber men det verkar ju nästan som det kommit mer o mer sista tiden...så möjligen skulle man kanske röntga en yngre häst om man vill köpa arab känns det som.

Jag har en arab på 19 år som verkar tro att hon fortfarande är fyra ibland :D riktigt härligt hon mår så bra i år det är så kul att se henne för förra året ville hon inte ut ur stallet på morgonen och var snorig och förkyld hela tiden, hade svamp i pälsen och ett allmänt dåligt år.

Hade ute en sån där som kollar muskelfästen och sånt hon sa att om inget händer så håller ryggen säkert i tio år till :D hon sa även att hon var jäkligt fräsh för sin ålder :D

19 är ingen ålder för en arab:bow:

känns rätt sjukt ibland när jag tänker tillbaka på att mitt sto var hela 15 när jag köpte henne...känns som hon var 4:)

en vän till min mamma har en arabhingst som är 28 år, lika pigg och fräsch fortfarande! han har gått som galopphäst och avel. tävlade även hoppning & fälttävlan om jag inte minns fel i sina unga år.

Hej!

Här är hans farfar..:love: Fotograferad 3v innan han dog. 31,6 mån blev han, och hade dessutom ett 9-dagars föl vid sin sida. Fertil in i det sista!;) Han är också tävlad mycket i dressyr, banhoppning & terräng samt gick ett par säsonger på galoppen (som 11 + 12-åring!)
083245fa.jpg

Här är 'mitt' (såld 2005) äldsta sto, foto 2007.. 26 år och har fått 16 föl, syns det?:p Hon har aldrig tävlats, men är mkt riden både i dressyr och hoppning samt inkörd (mellan fölningarna förstås!)
galadriel_26y-1.jpg

Bia

Jag har en arab på snart 22 år.Pigg som en mört.Har gått distans sm och vm.Han pappa vart 27 vet jag mamma vet jag ej.

Liknande trådar

Hästvård Hej. Är det någon fler som har häst med artros i halskotpelaren? Givetvis har vi kollat upp detta och fått en diagnos och fört en...
Svar
6
· Visningar
605
Senast: Lavinia
·
Hästvård Jag pratade med två veterinärer på kliniken när jag var där för Barkas senaste ultraljud. De kunde båda tänka sig att problemen vid... 2
Svar
20
· Visningar
1 854
Senast: sorbifolia
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Just nu känner jag en längtan efter något. En längtan efter att återuppta de saker som gjorde livet så härligt – spontana resor...
Svar
0
· Visningar
461
Senast: IngelaH
·
Hästvård Förra sommaren rasade ena hoven på unghästen och sedan dess har han lätt fått inpackningar i bärranden. Nu är allt bra förutom ett hål...
Svar
0
· Visningar
254
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka