Lever man i drömmarna när man prisätter sina hästar?

Sv: Lever man i drömmarna när man prisätter sina hästar?

Verkligen märkligt är det när säljaren ljuger om saker som är plättlätt att kolla upp. När jag letade häst i 100 000 kronors klassen var väl inte märkvärdiga tävlingsresultat det primära, utan jag ville ha en frisk hållbar och välutbildad häst. Fastnade för ett sto och frågade rakt ut om det fanns något att anmärka på angående tidigare skador eller sjukdomar. Absolut inte enligt säljaren. Trodde hon verkligen att jag skulle nöja mig med hennes ord ? Ett samtal till försäkringsbolaget räckte för att få reda på att stoet ifråga hade reservationer både angående ben och hovar samt komplikationer vid dräktighet och fölning. Valde att inte konfrontera säljaren med uppgifterna utan drog mig bara ur utan motivering..

Ett samtal till försäkringsbolaget räckte för att få reda på att stoet ifråga hade reservationer både angående ben och hovar samt komplikationer vid dräktighet och fölning. Valde att inte konfrontera säljaren med uppgifterna utan drog mig bara ur utan motivering..

Då bröt försäkringsbolaget mot den sekretess de har.

Klart att man är ärlig när man annonserar....
Nu är det ju bara ponnyer som vi har haft ute till försäljning men FAN vad sur man kan bli ibland,skriver man klart och tydligt att det är en trevlig och snäll barnhäst som man vill ska komma till ett bra hem med mycket kärlek och pyssel inget vidare utbildad(kan inte skänkelvikning från ryggen eller galopp ombyten men från marken via tömmarna så funkar det) men ordentligt hanterad,kan gå på presseningar över broar, hoppa och kliva upp på traktor däck,fått riktigt finnt föl som tävlar i hoppning trav och galopp nog Fn ringer det folk som egentligen är ute efter en tuffare mer bitchig ponny....När ungarna egentligen behöver en snäll och lugn ponny:angel:

Klart att man är ärlig när man annonserar....
Nu är det ju bara ponnyer som vi har haft ute till försäljning men FAN vad sur man kan bli ibland,skriver man klart och tydligt att det är en trevlig och snäll barnhäst som man vill ska komma till ett bra hem med mycket kärlek och pyssel inget vidare utbildad(kan inte skänkelvikning från ryggen eller galopp ombyten men från marken via tömmarna så funkar det) men ordentligt hanterad,kan gå på presseningar över broar, hoppa och kliva upp på traktor däck,fått riktigt finnt föl som tävlar i hoppning trav och galopp nog Fn ringer det folk som egentligen är ute efter en tuffare mer bitchig ponny....När ungarna egentligen behöver en snäll och lugn ponny:angel:

Jadu håller på att sälja dotterns ponny och ibland undrar man faktiskt vilka det är som kommer och provrider.
Har annonserat exakt hur hon är, finns ingen anledning att ljuga över huvud taget.
Problemet är nog ändå att dom som kommer och provrider, trots det vill ha en bitchig ponny. Då ska dom inte komma till våran ponny, som anpassar sig efter vad ryttaren kan, nybörjare=lugn och lite mer van som kräver lite mer = framåt.

En annan sak när man provrider, vad ska man acceptera ? hade en tjej som satt och började piska min/vår ponny (fanns ingen anledning) :eek::eek::eek:
Tror inte vi fattade vad som hände :devil:Hade nu i efterhand inte aldrig accepterat det, kommer be personen kliva av och försvinna om det skulle hända nå´n mer gång.

Jadu håller på att sälja dotterns ponny och ibland undrar man faktiskt vilka det är som kommer och provrider.
Har annonserat exakt hur hon är, finns ingen anledning att ljuga över huvud taget.
Problemet är nog ändå att dom som kommer och provrider, trots det vill ha en bitchig ponny. Då ska dom inte komma till våran ponny, som anpassar sig efter vad ryttaren kan, nybörjare=lugn och lite mer van som kräver lite mer = framåt.

En annan sak när man provrider, vad ska man acceptera ? hade en tjej som satt och började piska min/vår ponny (fanns ingen anledning) :eek::eek::eek:
Tror inte vi fattade vad som hände :devil:Hade nu i efterhand inte aldrig accepterat det, kommer be personen kliva av och försvinna om det skulle hända nå´n mer gång.

Oj har nog haft tur ändå. Hade blivit rasande om någon kom och behandlade lill tjejen illa.Men visst är det trist att inte trevliga lugna ponnyer värderas utan det ska vara tuffa nerviga kusar till ungarna som dom i sista ändan inte klarar av:angel:

Hm kanske ska skriva om annonsen till något sånt här:Tuff ponny med mycket nerv behöver en modig ryttare med vana ,kan gå hur långt som helst med rätt ryttare.:devil:
Nää skulle inte funka då hon är världens snällaste ponny men det är de odrägliga som säljs först.

Det är möjligt, men tur för mig. annars hade jag nog stått med en häst som inte kunde försäkras helt ut.
Jag undrar då hur vanligt det är att försäkringsbolagen bryter mot sin sekretess, för även ett annat bolag lämnade glatt ut uppgifter angående den häst jag sedan köpte.

Det skulle bli ett j-a liv om någon med en tecknad försäkring kom på ett försäkringsbolag med att lämna ut uppgifter! :crazy:
Däremot så kan man som ägare av en försäkring ge fullmakt åt försäkringsbolaget att de får lämna ut uppgifter om vissa personer frågar. Är det kanske så att säljaren lämnat en sådan fullmakt till försäkringsbolaget även i ditt fall?

Det stod i Ridsport nyss om en familj som hade en ponny som hade reservationer i sin försäkring för kolik. Familjen hade inte en tanke på att sälja ponnyn, de ville bara veta VAD det var ponnyn hade problem med, det för att kunna göra allt för att ponnyn skulle slippa sin kolik. Tror det var förrförra ägaren som vägrade ge fullmakt att försäkringsbolaget skulle få lämna ut uppgifter till familjen. Så noga är det alltså med dessa försäkringar! Lite sjukt kan det tyckas ibland!

Låter nästan som om det kan varit mig du menade :grin:
Jag sålde min 13 åriga kwpn valack till en tjej i västergötland för 45 000. Inte som nybörjarhäst, hon visste att han var relativt svår. Hör inget från henne och antar att det gått bra. efter 1 år ligger han ute på annons för 20 000. Ringer då upp henne och får höra att hästen stått nästintill sedan hon köpt honom pga att hon inte klarade av honom. Erbjuder mig att köpa honom. Hon funderar och ringer upp samma kväll, och jag får köpa tillbaka honom. För 45 000... För hon tyckte inte att jag skulle tjäna pengar på att hon inte klarade av honom. Förklarar för henne att hästen var i kondition är jag sålde honom och hade precis debuterat 1,20 felfritt. Nu hade han stått i 1 år omusklad och dålig i hull, var 1 år äldre och dessutom hade han hittat på en massa nya hyss vilket innebär en hel del arbete innan han ens skulle vara ordentligt ridbar igen. Annonsen låg kvar bra länge, men försvann efter ett tag. Om hon fick sålt honom eller om hon har kvar honom vet jag inte.

Alltså, ja tror ni förstått mig lite fel här!
min kompis är "nybörjare" , hade ridit i yngre tonår men nu tagit upp ridningen igen efter några års uppehåll och köpt hästen som förstahäst, nybörjarhäst. och alltså, hon klarade av henne, och hade aldrig sålt henne om det inte varit för att hon skulle börja plugga i gbg kom ivägen! men det var ju ingen nybörjar häst och det kom ju fram senare att hästen inte va ren och skär nybörjar häst efter ett tag AV blandannat före detta ägaren. Sen tyckte min kompis naturligtvis att det va bra att hon sålde henne till förra ägaren iochmed att då visste hon ju vart hon hamnat och hon är och hälsar på titt som tätt.
hästen var dessutom inte i "kondis" och hade mage osv när min kompis köpte henne. så hon var ju mer i skick när hon sålde henne sen.
grejen är ju även den att säljaren/köparen berättade en del grejer som hon inte sagt när min kompis köpte hästen när hon ringde upp och berättade att hon ville köpa tillbaka henne.. rörigt ja vet! men men. det va ju bara ett litet sidospår i det hela! ha en bra kväll allihop!

Allt är ju relativt. Jag har min häst ute för ganska hög peng däremot om man jämför honom med andra omkring hans ålder så blir han billig när man får så mycket häst, gång, ridbarhet etc., jag har inte satt priset själv men hittills är det ingen som tyckt att det är dyrt för honom utan snarare tvärt om.
Min häst är ju sen från början med det mesta men som jag sa till några spekulanter, hade han vart riden och matchad från att han var 3 hade ingen vanlig dödlig haft honom idag!
Och visst har han inga direkta resultat, det hymlar inte jag med utan jag har ju bara ett råmaterial så att säga.
Det finns liknande hästar som honom fast både lika gamla och lite äldre som ändå inte är så mycket för världen som ha ytterligare 100tkr på prislappen.

Senast ändrad:

Tycker det är onödigt att ta upp spekulanternas tid och låta dem lägga ner tid på att ringa, boka in provridning och komma och provrida, det på en häst som inte stämmer med det som skrivs i annonsen. För jag tror inte spekulanter är så korkade att de inte ser när det är ett överpris på en häst!

Tänk vad skönt det skulle vara om alla spekulanter hade samma självinsikt. Jag är numera så övertydlig i telefonen att jag säkert skrämmer bort en och annan spekulant :angel:. Men jag har verkligen tröttnat på att boka upp en hel dag på att visa hästar för ryttare där man inser redan vid uppsittning att det inte kommer att funka :crazy:.

Tänk vad skönt det skulle vara om alla spekulanter hade samma självinsikt. Jag är numera så övertydlig i telefonen att jag säkert skrämmer bort en och annan spekulant :angel:. Men jag har verkligen tröttnat på att boka upp en hel dag på att visa hästar för ryttare där man inser redan vid uppsittning att det inte kommer att funka :crazy:.

Jag är likadan, blir övertydlig, spekulanter tar mkt energi och dyrbar tid. Fattar inte att dom ibland över huvudtaget kommer på provridning, när inget verkar vara till deras belåtenhet, då har dom både sett video, bilder samt utförlifg info på annonsen !:eek:.
Dessutom undrar jag om dom som kommit tycker om hästar över huvud taget:devil: Borstskämda ungar är vad jag råkat ut för iallafall.

Själv har jag vart med om "gröngölingar" som kommer och tittar på nyinridna unghästar. Spekulanter med svårklassambitioner som ska titta på häst runt
40 000, and so on. Oerhört slöseri med tid för alla parter!

Så man kan lika gärna vända på frågan: Lever man i sina drömmar när man tittar på häst?

annars gillar jag veeerkliiiigeeen de som skyller på hästen när det är dom själva som har problem/svagheter, helt fantastiskt haha!
kan tillägga oxå att jag nekat massor av människor nu när jag har min till salu, de tar det inte direkt... super alla gånger. men varför göra alla inblandade en otjänst känner jag.

Senast ändrad:

Du menar alltså att vem som helst fick köpa hästen för 28 000, men förra ägarna skulle betala 45 000?

Jag säljer mina hästar för mellan 150.000 - 200.000 inkl moms.

Då "ingår":
Stam som är välkänd hos de flesta, väluppfostrad och välinriden, lastvan (går på själv), regelbundna vet. undersökningar samt träckprover sedan hästen var 1,5 år gammal, exportröntgen, anatomiskt hållbar och professionell grundutbildning inom hopp (tävlat upp till 1.10), dressyr (tävlat upp till LA) och fälttävlan (startat minst en debutantklass med godkänt resultat), trafikvana (bil, lastbil, buss, moped, MC (även HD-varianten...) och X2000-tåg), samhällsvana (lekplatser, trafikljus, brunnslock, cykelbanor, joggare, bullriga maskiner...you name it), perfekt hovvård under alla tillväxtstadier och såklart alla vaccinationer, licenser och i vissa fall även FEI-pass. I vissa fall säljer jag även med en specifikt utprovad sadel till rabatterat pris.
Hästen är i regel 5-6 år när den lämnar oss.

Jag skulle aldrig tumma på något av ovanstående och jag ger alltid mina kunder en journal med en kopia av en veterinärjournal från det att hästen är 1.5 år, ett utdrag från resultatbanken på SvRF och ASVH (3-års test och kvalitetsbedömning om hästen gått dessa) samt en levnadsbeskrivning (ett häst CV helt enkelt) med allt vad hästen har gjort och när (träningar, tävlingar, kurser, placeringar etc etc) samt personliga reflektioner av individen i fråga samt bilder från olika tillställningar.
Jag tycker det är en självklarhet att få veta vad man köper och det gäller ju inom alla priskategorier!
Men det är kanske så att billiga hästar är billiga av en anledning och då vill man inte skylta med ingående information om hästen i fråga såsom levnadsbeskrivningar osv...

Vissa, har jag sett, säljer dock 30.000 kronors hästar för 130.000 kronor, men det förfarandet hamnar nog under kategorin bedrägerier...vilket jag tycker slår mest mot de svaga i denna bransch, hästarna.
Jag skulle aldrig köpa en häst där jag inte får ta del av tidigare dokumentation om hästen såsom veterinärbehandlingar, utbildningar (det räcker ju med en referens från en tränare!) eller tävlingar.
Om hästen inte tävlat så betyder ju inte det någonting om det faktiskt är så att säljaren ifråga inte har nerver nog att tävla. Men säg då det och tala om hur bra det gått på samtliga träningar istället. Många missar att marknadsföra sina fina hästar och går miste om både pengar och credits...

Ja det är nog lika dåligt med självinsikten från spekulanthållet! ;)
Jag förundras över att de vill lägga tid och pengar på att åka runt och kolla på hästar de redan på telefon borde begripa att de inte kommer fungera ihop med!

På tal om att inte använda förståndet när det gäller priset var jag med om en sådan sak i ett stall jag förut stod uppstallad.
En trevlig häst var till salu för 50.000:-. Det fanns säkerligen en liten prutmån, men det var ingen dålig häst, den var allt värd sina 50.000:-.
En brud säger vid flera tillfällen hur intresserad hon är, upptar tid med provridning, telefonsamtal osv.
När det börjar pratas pris, då talar puckot om att hon kan ge max 25.000:-. :eek:
Ska man skratta eller gråta?! :crazy:

knapplån

Många gör ett jäkla stort misstag när dom ska sälja sina hästar och det är att dom visar för LITE bilder och filmer på sina hästar. Är man riktigt seriöst så kan man se till och göra en liten hemsida med lite info om hästen, väljer ut flertalet bilder och några filmer på den häst man ska sälja. Detta för att långväga spekulanter ska få en seriös bild på en häst. Dessutom ska man som säljare vara uppriktig. Alla hästar har ngn minusida....så att sitta och bara säga positiva saker om den häst man säljer upplever jag som oseriöst. tar man med en negativ sida om hästen så upplevs det som man är ärlig.
Presenterar man hästen på rätt sätt så kan man räkna med att få ut mer pengar för hästen också.

Du menar alltså att vem som helst fick köpa hästen för 28 000, men förra ägarna skulle betala 45 000?

NEJ. ja tyckte det va bra att det va hon som köpte tillbaka henne. MEN att det är lite konstigt hur saker och ting kunde komma fram när min kompis skulle sälja hästen att den hade varit vanskött hos tidigare ägare, kunde vara svårlastad, stark vid ridning.. det här sa hon INGENTING om när min kompis skulle köpa hästen! utan då va hon en PERFEKT nybörjar/första häst...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Besiktning nödvändig?
  • Hingstvalsfunderingar 2025
  • Dressyrsnack nummer 18
Tillbaka