Leverskador/värden är så orolig för min häst

Nea_

Trådstartare
Ja...vår karusell är igång. Alltid är det något med min häst.
Sitter nu med provsvaren i min hand och väntar på att veterinären ska ringa.

Det har visat sig att värdena på hans lever inte är bra så nu har han fått vial och omprov är tagna av distriktsveterinären och jag har mailat dem till kliniken som ska ringa och ge besked om hur vi ska göra med honom.

S-GT 1,2 ska ligga på 0,9
S-GLDH 353 (!!) ska ligga på max 50

Jag håller på att svimma av oro, hästen är bara fem år. Har inte gått på bete i sommar eftersom jag inte hittade beta med stallmöjlighet (eksemkille).

Vad kan han fått detta av....verkar ju skitallvarligt om ena värdet är på 353!!! Övriga värden verkar ok.:cry:

Har googlat och kollat här på buke men vill gärna ha mer info om sådant här. Vad innebär värdena jag skrivit?

Ska kolla upp ensilaget så det inte är någon ört där men har två hästar till som får samma mat.
 
Sv: Leverskador/värden är så orolig för min häst

Hur är det med vattnet? Kommer det från egen brunn eller kommunalt?
 
Sv: Leverskador/värden är så orolig för min häst

Hej!

vet inte...det är på travbanan hästen står så om det är kommunalt eller privat har jag ingen aning om. Vet att då flygplatsen en bit bort fyller upp sina tankar så har vi dåligt tryck i stallarna så jag antar det är någon gemensam ledning.

Kan det vara vattnet tror du?
 
Sv: Leverskador/värden är så orolig för min häst

Tror och tror, det är ett förslag baserat på erfarenhet. Förändrade levervärden kan vara en indikation på någon form av "förgiftning" sedan vad den beror på måste man ju luska ut. En annan erfarenhet är förändrade levervärden när en häst fick alger, men återgick till normala värden när man tog bort algerna.
 
Sv: Leverskador/värden är så orolig för min häst

Levern är som tur är ett organ som återhämtar sig.
Min katt hade alat värde på 9,29 vilket skall ligga under 1,2. men efter en kur antibiotica,cortison och B-vitamin så är han ett år senare fullt frisk.
Har misstänkte man en inflamation i gallgångarna.
 
Sv: Leverskador/värden är så orolig för min häst

Har nu kollat och det är kommunalt vatten så det ska enligt kommunen var helt ok vatten för människor och djur.

Djursjukhuset ska vi till den 15 och då ska han undersökas och prover tas och så får han sova där för ev biopsi den 16 om proverna inte är bättre.

Tills dess ska han enbart ha hö, bort med ensilage och mineraler och allt annat. Han ska även fortsätta promeneras och det protesterar han HEJVILT mot. Han bockar och hoppar fram då vi är ute och går...är halvt stormtokig och vill bara leka så han är åtminstone pigg och glad.

Är vettskrämd och har gråtit oavbrutet men försöker ta mig samman.:crazy:
 
Sv: Leverskador/värden är så orolig för min häst

Har han stått på någon medicin så han har fått förhöjda levervärden utav detta?
 
Sv: Leverskador/värden är så orolig för min häst

Har ni tagit prover för fästingsjukdomar ? Läste din andra tråd och det är ju många olika symtom hästen har haft/har och inte bara ett förhöjt levervärde, naturligtvis hänger levervärdet på något sätt ihop med de andra.
Blåsor i halsen, kraftig ögoninflammation och förhöjda levervärden talar ju för att hästen varit i kontakt med något som förgiftat den.
Dock är ju fästingsjukdomarna några luriga rackare som kan ge alla möjliga knepiga symtom bla ledproblem och förhöjda levervärden vilket din kille ju också har så jag hade skickat prover även på det för att vara på den säkra sidan.
 
Sv: Leverskador/värden är så orolig för min häst

Bor ju högt i norr så fästingar här existerar inte mycket av men jag ska kolla med veterinären, alla råd är ju bra och kan ge en ledstjärna. Är så rädd att förlora honom!!
 
Sv: Leverskador/värden är så orolig för min häst

Hmmm nej då vi åkte på klinik för munnen så fick han metacam men första blodprovet togs ju där och det var innan han fått metacam....visst metacamet och finadynet han sist fick för ögat lär ju inte gjort saken bättre :(
 
Sv: Leverskador/värden är så orolig för min häst

Kan berätta att vi nu varit på klinik och han stod på deras inrådan på enbart hö och lite morötter en tid. Vid klinikvistelsen tog de nya prover och de såg lite bättre ut. Det verkar som värdena sakta börjat sjunka. Antingen verkar han reagerat på lite blötare ensilage eller mineralerna. Han ska nu bara äta hö och lite morötter en tid framöver så ska vi se om det fortsätter att sjunka men det ser lite ljusare ut nu. Grät av lycka då de ringde och sade att han slapp biopsi på levern eftersom det verkat vända.
 

Liknande trådar

Hästvård Är så himla ledsen, min älskade arab har levervärden som inte vill vara bra. I vintras fick han stora blåsor i munnen och vi åkte...
Svar
11
· Visningar
4 985
Senast: Nea_
·
A
Hästvård Har precis fått tillbaka provsvar på blodprov på min häst, och det visade sig att han låg utanför de rekommenderade referensvärden och...
Svar
11
· Visningar
9 954
Senast: kamitza
·
  • Låst
Hästvård Lånade annan tråd först men tänkte det kanske lättare få svar om jag skriver direkt här. För att göra en lång historia jättekort...
Svar
5
· Visningar
1 441
Senast: TantEster
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp