Sv: Lewa

Jag har en liggande bakom min soffa :o Köpte den för 500 kr, den passade hästen då men det gör den inte nu.
Den var bra vill jag minnas :bow:

men det knakar om den när jag rider....varför gör den det???
Antingen så är det lädret som knarrar eller så är bommen av... Du måste kolla upp det omgående! Om jag minns rätt så sätter man sadeln mot magen och tar i framvalvet och försöker "bryta" sadeln mot sig, viker den sig så är bommen av och då ska den kastas;)

Zaida skrev:
idag kom sadeln.....och ja hoppas verkligen att jag tog rätt beslut när jag köpte den....

men iallafall så är min sadel inte alls särskillt mjuk när man sitter djupt i den. den är fin i lädret och så, men det knakar om den när jag rider....varför gör den det???

men det verkar vara en helt okej sadel. bommen är över manken och jag undrar det är väl ingen fara att ha en sadel med lite lägre bom så länge den inte klämmer eller stöter till manken. hur märker man om hästen får ont av sadeln???

kändes konstigt i galoppen med den nya sadeln, men det kanske bara är en vane sak....

mvh
sofie
Ligger den högt över manken kan den vara för smal i bommen för hästen. Att den knarrar kan vara lädret men kan också vara bommen. Sadeln jag fick med min häst knarrade när den användes och jag lämnade in den för koll och det visade sig att bommen var av. Så är du osäker kan du lämna in den för koll).

hej!

jag har kollat själv om bommen var, men kunde inte känna ngt nu har min tränare har oxå kollat hon sa att bommen inte var av.....

men vad kostar det om man lämnar in en sadel på "koll"?

MVH
Sofie

eeeeh....jag satt här och läste mitt meddelande om att jag nu fått sadeln och har där skrivit bommen istället för framvalvet.....:o

cano skrev:
Hej!
Hur är Lewa sadlarna märkta?
Jag har en som det är märkt med ett L på yttre sadelkåpan. Någon påstod att det är en Lewa, stämmer det?
I vilket fall som helst så har vi den som en sadel att rida ut med i skogen och den passar hästen och mig bra.
Camilla
Nej det är ingen Lewa utan en Lex sadel som du har i så fall.

*kl*

Min Lewa köpte jag för 500. Den har en söm som gått upp i vulstrena och är en smula sliten, men det är allt. KANON att sitta i. Köpte den till min förra ponny. Nu har jag den på min nya gamla tant. Ligger okej som den är, men jag har en padd och då ligger den perfekt. Hon verkar trivas iaf.

Hade en gammal lewa sadel som jag sålde i sommras..fick ingen möjlighet att pröva den på en bra häst :( red med den några gånger på en nordsvensk...men jag var så liten och hon så tjock så sadeln kom inte riktigt till sin rätt. O sen så hade jag den till sadelvänjning på min ponny...kanske lite synd med en så fin sadel som det var men den gör sig nog bättre på den hästen den sitter på nu :)

Liknande trådar

Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
5
· Visningar
443
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Vet någon vad det var för märket på värmebalja som började brinna? Eller var det hemma bygge...
Svar
6
· Visningar
803
Senast: CaisaCax
·
Utrustning Hejsan! Jag undrar vad ni som är duktiga på sadlar skulle säga om hur denna ligger och passar på denna rygg? Jag tycker att kurvan på... 2
Svar
22
· Visningar
1 667
Senast: morgaine
·
Juridik & Ekonomi Hejsan! Jag fick betydligt mer tillbaka på skatten 2024 än vad jag brukar få. Nu undrar jag om det kommer se likadant ut 2025? (Om man...
Svar
15
· Visningar
1 130
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka