Sv: Lewa

Jag tycker det är bra sadlar av bra kvalité! Har själv haft en som jag nyligen lämnat in på försäljning, som höll sig i stort som ny trots mycket användning. Skulle absolut skaffa mig en Lewa igen om den bara passade till hästen... :cry:

De är inte senaste mode, men välgjorda sadlar av modell som jag själv gillar. Bra kvalitet och hållbara. Om man spar sin kan man snart ha en klenod - de är gjorda i DDR och nästan alla slänger sina, så det kanske blir bra pris på dem 2025

Tessan

De var oerhört populära för 20 år sedan, jag hade en sådan då - dock har jag den inte kvar! Men den var välgjord och skön att sitta i vad jag kommer ihåg.

Har bara positivit att säga om den sadeln! Har bara ridit i äldre modeller men de har varit välgjorda och av god kvalitet iaf! Vet en del som har sina gamla kvar och har man bara skött om dom så håller de lika bra idag! :)

är sadlarna av detta märke speciella i modellen på ngt sätt smala eller så???

jag har fått tag i en lewa sadel för 1500 har endast sett den på bild men den ser väldigt fräsch ut.....än så länge :)

men 1500 är det mkt pengar för en sådan sadel???
ska jag pruta? :D

Många hobbytravare jag vet har haft Lewa-sadlar, de verkar passa en "normal" varmblodstravare i ryggen :)

1500 är inte för mycket om den är hel.

Hade en sån förut, som jag sålde för 1500:- helt ok pris, för en bra sadel. Hade den bara passat hästen så hade jag inte sålt den.
/Kicki

Det är INTE för mycket pengar, framförallt inte om den är i bra skick... då är det snarare billigt!

Har precis varit och kikat på flera beg. sådana på strömsholm.
Personalen där sa följande ungefär..
Bra sadel med kvalite,tillverkas ej längre vilket är synd då sadeln är bra. Populär hos ridskolor då den håller.
De jag kikade på låg runt 2000kr
mvh EL

Jag har en sådan liggandes:D
Otroligt mjuk och skön, dock hjälpte den inte till för att få bra sits (min var en allround).
Min verkar jätte gammal och dom fel som den fått är åldersfel.
Jag har fått sy nya sömmar på (delen som man håller knäet mot:angel: ) + att ???bommen??? sticker fram framtill brevid där man sätter fast stigbyglarna. Och förståss så är lädret blank slitet.
Men med tanke på ålder och användning så har den hållit bra:D
Bild Inte speciellt bra bild, men ändå...

(Du kan få köpa den för 1000.- :angel: , fast du kanske föredrar en hel:rofl: )

sadeln kommer nämligen idag och den jätte fin ut på bild ,men man vet juh aldrig.....
jag hoppas bara att den passar min lilla häst! :confused:

tack för alla super bra svar!

ha d fint// sofie

Hej!
Hur är Lewa sadlarna märkta?
Jag har en som det är märkt med ett L på yttre sadelkåpan. Någon påstod att det är en Lewa, stämmer det?
I vilket fall som helst så har vi den som en sadel att rida ut med i skogen och den passar hästen och mig bra.
Camilla

Jag rider två hästar och båda dom har Lewa sadlar, en jaktsadel och en allround. Supersköna sadlar som håller länge :)

Jag har en Lewa, bästa sadeln jag suttit i på en ridtravare! :) Min är märkt med hela namnet Lewa på kåpan med en rund ring runt.

idag kom sadeln.....och ja hoppas verkligen att jag tog rätt beslut när jag köpte den....

men iallafall så är min sadel inte alls särskillt mjuk när man sitter djupt i den. den är fin i lädret och så, men det knakar om den när jag rider....varför gör den det???

men det verkar vara en helt okej sadel. bommen är över manken och jag undrar det är väl ingen fara att ha en sadel med lite lägre bom så länge den inte klämmer eller stöter till manken. hur märker man om hästen får ont av sadeln???

kändes konstigt i galoppen med den nya sadeln, men det kanske bara är en vane sak....

mvh
sofie

Liknande trådar

Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
5
· Visningar
443
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Vet någon vad det var för märket på värmebalja som började brinna? Eller var det hemma bygge...
Svar
6
· Visningar
803
Senast: CaisaCax
·
Utrustning Hejsan! Jag undrar vad ni som är duktiga på sadlar skulle säga om hur denna ligger och passar på denna rygg? Jag tycker att kurvan på... 2
Svar
22
· Visningar
1 667
Senast: morgaine
·
Juridik & Ekonomi Hejsan! Jag fick betydligt mer tillbaka på skatten 2024 än vad jag brukar få. Nu undrar jag om det kommer se likadant ut 2025? (Om man...
Svar
15
· Visningar
1 131
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka