• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Sellan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 1 119
Sv: Lewa?

Finns några gammla trådar om dessa;)

Jag har en gammal (eller alla är väl gamla för dom tillverkas ju inte längre) och jag gillar den, men jag fick otroligt dålig sits i den:o

Lewa sadlarna är av god kvalite men alla börjar bli till åren nu så man bör kolla bom och sömmar noga men de brukar vara frächa. Eftersom de är lite äldre så är de ju inte uppbygda med jättedjupa säten och mkt knästöd. Men bra sadlar är det. Finns ponny Lewasadlar på ridskolan som varit i tjänst i 20 år och håller ännu ett tag till!!!!:)

Köpte min beg Lewa- sadel (allroundmodell) för 1500 kr för sex år sen, som "sadelinvänjningssadel" till min dåvarande unghäst. Sadeln är tillverkad tidigare än 1989 i alla fall, eftersom det står att den är tillverkad i Östtyskland och det landet upphörde ju att existera det året...

Den har använts av en ridskolan i trakten (alltså ganska mycket använd) och används fortfarande regelbundet, så slitstarka kan man verkligen kalla de sadlarna. Ofta stoppades sadlarna med vad man kunde komma över i Östländerna på den tiden, de kan alltså vara stoppade med t ex älg- eller renhår i stället för ull. Min sadelmakare rekommenderade mig att betrakta den sadeln som permantentstoppad, när jag köpte den, alltså inget som man stoppar om...

I min Lewa- sadel upplever jag att jag får en kanon- sits! Den är hård i sitsen och man blir ganska öm om man rider länge, men inget fel på sitsläget i den.

Den har fått några skråmor med åren, men är väl jämförbar med en gammal Östtysk bil: fungerar väl, fyller det grundläggande behoven, men inga finesser :D .

Hoppas att du blev lite klokare av mitt inlägg!

Usch, jag hatar dom, tycker dom är hårda och obekväma, fast smaken är som baken ;)

_Waccardi_ skrev:
Usch, jag hatar dom, tycker dom är hårda och obekväma, fast smaken är som baken ;)
Och baken är ganska viktig när man väljer sadel:rofl:

jag bokstavligen älskar min lewa sadel, fast den är ursutten och gammal. den passar väldigt bra på hästarna och har inte en massa kuddar vid benen som många nya sadlar har, vilket jag avskyr!

helt otroligt att de bästa sadlarna är dem som gjordes för länge sen.. dem var smarta på den tiden!

Jättebra, med hög kvalitet. Har en hängandes i källaren, som är välanvänd. Tillverkad 1973, var stoppad med renhår, men är nu utbytt mot ull.. Priserna är bra, billiga, men dom flesta behöver en genomgång av en duktig sadelmakare.. Klart värda att köpa och renovera..

Jeg kjøpte min for 400,- NOK :banana: Den är jättegod!!! Och jag tyckar inte om hårda sadlar, men Lewa'en är jättegod endå!:bow:

Har haft en Lewa Goldschläger som är den avgjort bästa sadel jag har haft! En allroundsadel som funkade lika bra till dressyr som hoppning... Även bekväm på 6-timmars långturer. Man satt som om sadeln var måttbeställd.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har en dressyr sadel (en ganska ovanlig här i Sverige) är en sommer remos musica 18tum som köptes ny sommaren 19 som jag...
Svar
1
· Visningar
321
Senast: DarkInNight
·
  • Låst
Utrustning Vad behöver jag för utrustning för att lägga i tappade broddar på hästen? Min häst tappar snabbt broddar med nuvarande hovslagare vilket... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
4 911
Senast: Görel
·
Utrustning Behöver investera i en klippmaskin men det är ju en djungel. Har använt en DeLaval CB35 som jag tyckte var trevlig och även en annan som... 2
Svar
20
· Visningar
770
Utrustning Är det någon här som rider i ghost sadel? Jag funderar på att köpa en sådan men har inte suttit i en sådan tidigare. Den bomlösa sadel...
Svar
18
· Visningar
1 125

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka