Librela hund injektion.

Eithinoa

Trådstartare
Hej jag undrar om det är någon annan som gett librela till hund för smärta och vad ni valt att istället ge nu när librela är restnoterat.
Jag har metacam hemma som han gått på tidigare så det blir väl det antar jag men vill höra vad ni andra istället kommer ge och se om det kanske finns bättre alternativ att ta upp med veterinären.
Vi bytte ju från metacam då det inte gav lika bra effekt som librela så även om metacam är bättre än inget alls så söker jag andra alternativ.

Lite beskrivning av honom oxå så kan de som haft liknande kanske ge tips.

Är en 12årig hund som vart arbetande hund hela livet med "mild" spondylos och väldigt lite artros i bakre delen av ryggen.
Han är nyligen röntgad och förutom spondylosen så sa veterinären att hans bilder mer såg ut som en hund på något år än en senior. Hans höfter är helt utan något tecken på "slitage" så allt jobb man lagt ned på att förebygga problem har uppenbarligen länat sig. 💁
Men spondylosen då är inte något vi ser supermycket symptom på i vardagen utan som visar sig främst genom viss stelhet spec när han legat still en längre stund, när man "drar upp" bakbenen o böjer dem högt speciellt vänster sida och en lätt reaktion när man trycker på vissa punkter i ryggen.
Han verkar oxå vara lite bakdelssvag vilket enbart visat sig någon enstaka gång när han ska in och ut ur bilen och vi har då gjort så han åker i baksätet och han hoppar in via bakdörr istället för bakluckan vilket är mycket lägre hopp.
Han får i princip vartenda tillskott som finns som ska hjälpa. Har ett back on track nättäcke på ca 12 timmar om dagen. Masseras morgon och kväll samt fysiopass 2-3 gånger i veckan. När det är sen vår/sommar så simtränar vi honom och vattentraskar nästan varje dag i veckan (förutom två, har alltid två vilodagar i veckan).

Fortfarande full fart ute, vill träna/jobba som vanligt och beter sig överlag mer som en unghund än en senior men som nämnt visar han stelhet och reagerar vid undersökning så vi vill ha honom på en bra medicin för att minimera ev obehag han har även om det inte syns spec i vardagen så vet vi att det är där.

Så det va väl allt. Så om någon har något tips mottages det tacksamt.
 
Vår 11-åring med polyartrit får onsior dagligen och cartophen ca varannan månad vilket funkar bra för oss! Kollade fass och om librela ska vara ”För lindring av smärta associerad med osteoartrit hos hund.” och onsior ”För behandling av smärta och inflammation i samband med kronisk osteoartrit hos hundar.” så verkar vara liknande?
 
Toppen! Har faktiskt onsior hemma då katterna fick det efter kastrering så ska höra med veterinären om vi ska testa det.
Då kan jag ju testa med det jag har kvar och sedan få recept om det ger bra effekt.
För att ingen ska missa. Veterinär ska givetvis kontaktas INNAN jag använder det jag har hemma för att testa. Jag kommer inte experimentera själv.
 
Jag hann aldrig börja med Librela då det inte var så kallt här förrän den var restad, kylan gör artrosen mycket värre. Nu går hon på onsior men tror jag ska testa Cartophen, dels för det är ohållbart att hämta onsior 1 gång i veckan då den större paketen är restad och jag tycker heller inte den har så stor effekt.
 
Jag kan *ev* hittat en förpackning librela 💪👌 ska ringa det apoteket imorgon. Om det stämmer så hoppas jag de kan skicka på posten annars blir det en timmas bilresa enkel väg för att hämta den.

Vad gör man inte för sina djur.
 
Jag kan *ev* hittat en förpackning librela 💪👌 ska ringa det apoteket imorgon. Om det stämmer så hoppas jag de kan skicka på posten annars blir det en timmas bilresa enkel väg för att hämta den.

Vad gör man inte för sina djur.

Jag har fått Librela på recept men blivit instruerad av veterinär att jag då måste hämta det med kylväska.
 
Jag har fått Librela på recept men blivit instruerad av veterinär att jag då måste hämta det med kylväska.
Japp det måste hela tiden vara kylt så om de skickar så görs det med fordon som har kylutrymme. Vi har en kylväska som pluggas in i bilens uttag och då kyler ordentligt som vi kommer använda om vi måste hämta det.
 
Egentligen ska Librela ses som komplement till andra NSAID som Onsior, Metacam, Rimadyl etc.
Inflammationen i leden gör ont, och Librela är INTE antiinflammatoriskt. För mest optimal behandling ges alltså Librela i kombination med något antiinflammatoriskt preparat. Inte det ena eller det andra.
Tyvärr finns det hundar som inte tål NSAID eller inte får äta det av andra orsaker, men om hunden klarar av det är en kombinationsbehandling optimal.

Cartrophen kan tyvärr inte jämföras med Librela, helt olika preparat. Så det finns tyvärr inget som kan ges som motsvarar Librela i nuläget.
 
Egentligen ska Librela ses som komplement till andra NSAID som Onsior, Metacam, Rimadyl etc.
Inflammationen i leden gör ont, och Librela är INTE antiinflammatoriskt. För mest optimal behandling ges alltså Librela i kombination med något antiinflammatoriskt preparat. Inte det ena eller det andra.
Tyvärr finns det hundar som inte tål NSAID eller inte får äta det av andra orsaker, men om hunden klarar av det är en kombinationsbehandling optimal.

Cartrophen kan tyvärr inte jämföras med Librela, helt olika preparat. Så det finns tyvärr inget som kan ges som motsvarar Librela i nuläget.

Jag fick den informationen först vid injektion två, lite dåligt kan jag tycka. Nu går han på en kombo med previcox/librela.
 
Egentligen ska Librela ses som komplement till andra NSAID som Onsior, Metacam, Rimadyl etc.
Inflammationen i leden gör ont, och Librela är INTE antiinflammatoriskt. För mest optimal behandling ges alltså Librela i kombination med något antiinflammatoriskt preparat. Inte det ena eller det andra.
Tyvärr finns det hundar som inte tål NSAID eller inte får äta det av andra orsaker, men om hunden klarar av det är en kombinationsbehandling optimal.

Cartrophen kan tyvärr inte jämföras med Librela, helt olika preparat. Så det finns tyvärr inget som kan ges som motsvarar Librela i nuläget.
Librela får enbart ges ihop med metacam.3 dygn i taget enligt min veterinär. Och vi ger då metacam vid "extra aktiva" dagar eller vid långa bilturer.
Har sett förbättring på librelan så är näjd med preparatet
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 188
Övr. Hund Jag och min man har en adoptivhund, en staffe, som är fem år gammal och som nästan alltid är världens bästa hund. Vi har bara haft honom...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
6 502
Senast: mmbot
·
Övr. Hund Jag har en shetland sheepdog på dryga året, hon har sen hon kom till mig som 8 veckors valp alltid haft väldigt svårt för andra hundar...
Svar
16
· Visningar
2 224
Senast: Monstermom
·
A
Hundhälsa I förra veckan ringde jag veterinären för att diskutera hur jag skulle göra med min oförsäkrade tik, då ho börjat löpa längre än...
Svar
12
· Visningar
4 604
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp