Licenshöjning 2009

Sv: Licenshöjning 2009

Hade det inte varit bättre att utgå ifrån de faktiska kostnaderna som licenspengarna ska täcka istället för konsumentprisindex?
 
Sv: Licenshöjning 2009

Håller med. Och varför har man inte bakat in kostnaden för tävlingsdatabasen i licensavgiften??
 
Sv: Licenshöjning 2009

Ja det är obegripligt, för vad får vi egentligen tillbaka för våra licenspengar??

Jaa, t ex allmän tävlingshantering, utbildning av tävlingsfunktionärer (domare, banbyggare etc), resultatregistrering, rankinglistor, support, tävlingsreglemente, hemsida med info etc etc...
 
Sv: Licenshöjning 2009

Det bli inte näpet för många hästägare/ryttare utan sponsorer nästa år och så denna lågkonjuktur :crazy: allt bli bara dyrare och dyrare.... Suck
 
Sv: Licenshöjning 2009

TR, rankinglistor, info på hemsidan och dylikt får ju även de som inte har någon licens.

Dessutom är både "supporten" och resultatregistreringen bristfällig i mångt och mycket.
 
Sv: Licenshöjning 2009

Och varför har man inte bakat in kostnaden för tävlingsdatabasen i licensavgiften??
Hade man gjort det hade de som tävlat lite fått betala mer och de som tävlat mycket mindre, per start alltså. Men det är kanske inget fel i det...

Men när vi ändå är inne på TDB, får inte förbundet en massa räntepengar för pengarna vi har på vårt ryttarkonto? Borde inte de täcka en del?
/Lady_S
 
Sv: Licenshöjning 2009

TR, rankinglistor, info på hemsidan och dylikt får ju även de som inte har någon licens.

Dessutom är både "supporten" och resultatregistreringen bristfällig i mångt och mycket.

Jo fast även om de som inte har licens kan ta del av det (varför man nu har nytta av t ex TR om man inte tävlar...:angel:) så är det ju inte gratis att producera. Någon måste ju liksom ta den kostnaden, och då tycker i alla fall jag att det känns rimligt att de som har mest nytta av det är med och betalar. Eller?

Ang. supporten kan jag inte uttala mig om den då jag sällan använder mig av den, men den finns ju i alla fall. Sen om den fungerar eller inte det låter jag de som använder den svara för. Resultatregistreringen brister i mycket av att klubbarna inte rapporterar in som de ska. Vilket en del av licenspengarna tyvärr går till - att jaga tävlingsansvariga för att ens få in resultaten.
 
Sv: Licenshöjning 2009

De gånger jag försökt få kontakt för att ändra t.ex. namn på licenser och dylikt så har det tagit evigheter. (Stavfel från deras sida och liknande.)

Man kan ju gilla att vara upplyst om regler ändå, t.ex. för att hjälpa andra, även om man inte tävlar själv. Visst, det är bra att TR finns fritt på hemsidan men inte om det är del i att licensavgiften höjs. Kanske man ska logga in med licensnummer och lösenord då för att få tillgång till TR?
Jag är vare sig girig eller snål men ibland känns det lite som underliga prioriteringar.
 
Sv: Licenshöjning 2009

De gånger jag försökt få kontakt för att ändra t.ex. namn på licenser och dylikt så har det tagit evigheter. (Stavfel från deras sida och liknande.)

Man kan ju gilla att vara upplyst om regler ändå, t.ex. för att hjälpa andra, även om man inte tävlar själv. Visst, det är bra att TR finns fritt på hemsidan men inte om det är del i att licensavgiften höjs. Kanske man ska logga in med licensnummer och lösenord då för att få tillgång till TR?
Jag är vare sig girig eller snål men ibland känns det lite som underliga prioriteringar.

Önskemålet att TR ska finnas på hemsidan har ju funnits länge som jag förstått. Uppenbarligen svårt att göra alla nöjda!

Som sagt, angående supporten har jag ingen aning och självklart är det dåligt om man inte får kontakt. Men som det är nu så fyller man ju i licensansökan själv via nätet och då får man ju ta på sig ev. stavfel själv. Men jag antar att du pratar om sånt som redan finns i systemet?
 
Sv: Licenshöjning 2009

Jag har gärna TR gratis på hemsidan men inte om det är del av höjningen. Något jag alltså inte vet hur det ligger till med.

Det är licenser som skickades in för ganska många år sen. Innan internet fanns hos "alla". Stavfel som inte rimligen beror på den som fyllt i ansökan heller.
 
Sv: Licenshöjning 2009

Jo de får ränta. Frågan är ju vad de pengarna används till.
Det skulle vara mycket intressant att få veta! Både det och vad våra licenspengar egentligen går till. Jag fattar att Ridsportförbundet har utgifter, absolut! Men vi betalar ju in säkert 10-15 miljoner i licenspengar! Säkert ännu mer eftersom hästarna också ska ha licens. Och hur mycket kan systemet för TDB kosta om det både behöver alla räntepengar och en tia per ekipage och tävling!?
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Livet är verkligen någonting i hästväg när Mulle är med! Eller man kanske skulle säga: Livet är någonting i ponnyväg? För serien Mulle...
Svar
8
· Visningar
1 459
Senast: MiaMia
·
  • Artikel
Hästnyheter Distansritten är åter i fokus efter att tre hästar dog under tävlingar i Dubai i början på januari. "Jag håller med i kritiken mot...
Svar
0
· Visningar
787
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Licensavgiften för häst och ponny höjs från och med 2016 till 300 kronor per år. Det beslutade Tävlingssektionen vid sitt senaste möte...
Svar
2
· Visningar
821
Senast: Bri
·
  • Artikel
Hästnyheter Den 1 januari 2016 träder nya regler för hästpass i kraft. Hästar med pass från andra stamböcker än de svenska måste göra en...
Svar
0
· Visningar
865
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp