Lidos öga fortsätter...

Ingela_S

Trådstartare
Var hos veterinär förra veckan med hästen, egentligen för ett bakben men kom hem med ögonmedicin. Märkte samma morgon att pållen kisade lite med ena ögat, så vi kollade upp det när vi ändå var hos veterinären. Det syntes en liten vit prick när h*n lös med lampan, men det var inget som blev grönfärgat av det där färgmedlet. Alltså inget hål på hornhinnan. Fick med mig ögondroppar (nånting-atropin) och ögonsalva (kommer inte ihåg namnet) hem och skulle ringa och berätta hur det såg ut efter en vecka.

Var tillbaka hos veterinären idag, 9 dagar senare, för hästen började kisa mer med ögat igår igen. Vet. sköljde med färgmedlet igen, och den här gången blev där en ½ cm stor fläck. :eek: Hur har det kunnat bli värre när han har fått medicin? Där var en liten prick mitt i det gröna, men vet. kunde inte säga om det var ett hål från ett stick eller om det var nåt som satt kvar i ögat. Fick med mig en bautakur med antibiotika, både i droppar, salva och Fenylbutason att blanda i maten. Nu ska pållen ha droppar var 3:e timme, förutom sista gången inför natten då han får salva istället, atropindroppar 4 ggr per dag (tills pupillen slutar dra ihop sig) och 1 påse fenylbutta morgon och kväll. Ska tillbaka till vet. på måndag, är det inte bättre då så är det Helsingborgs djursjukhus nästa. :crazy:


Vad tror ni om det hela? Nån som har erfarenhet av nåt liknande?


Funderade på det där med ridning också (glömde såklart fråga vet...), tror ni det är okej? Ingen hårdträning, men ut och lulla i skogen så han ändå får röra på sig? Förra gången tyckte vet. det var okej, så vi har varit ute och skrittat och travat lite. Men nu får han ju mycket mer antibiotika... Gör det nån skillnad?

Ber om ursäkt för flumtråd, ville mest höra om nån varit med om nåt liknande. :p
 
Senast ändrad:
Sv: Lidos öga fortsätter...

Oj, stackars!! Vad tråkigt. :(
Har tyvärr inga erfarenheter, men håller tummarna. Och att lunka i skogen verkar i mina ögon ok, men du skulle ju kunna slå vet en pling imorgon för att höra.

Krya på sig!!
 
Sv: Lidos öga fortsätter...

Ja, det gör jag nog, för säkerhets skull. Behöver väl inte säga mer än mitt namn nu för att de ska veta vem jag är. :angel: Tycker det är jättekonstigt att det har blivit värre under den här veckan med atropin och ögonsalva... Hoppas, hoppas, hoppas att han är bättre på måndag. :crazy:
 
Sv: Lidos öga fortsätter...

Haha, Min Loppa tog bort sitt öga för snart två år sen. Nu när jag ringer kliniken som opererade henne så behöver jag bara säga att det är jag med ögonhästen, ändå var det som sagt snart två år sen!
 
Sv: Lidos öga fortsätter...

:eek: Det hoppas jag inte händer Lidos... Klarar hon sig fint med bara ett öga ändå..?
 
Sv: Lidos öga fortsätter...

Jajamän. Hon var 23 när ögat togs bort och hon klarar sig ypperligt med bara ett öga. Det enda man får tänka på är när man går genom dörrar, för hon ser ju inte så det har faktiskt hänt att hon gått rakt in i en dörrkarm! (Klantig hovslagare)
 
Sv: Lidos öga fortsätter...

Absolut inte rida!!
Hästen har ont i ögat. ska stå inne skyddad från ljus och blåst.

Jag har haft TRE hornhinne skador!! Samma öga samma häst, vete katten vad hon gjorde. (misstänker lite att det var för att dom kastde in höt över gallret första gången)

Men min erfarenhet med ögonskador är att man sätter hellre in "hela artilleriet" på en gång, eftersom om det blir en infektion så kan det lätt gå över på andra ögat också.

Andra gången jag hade ögonskadan så hade jag precis flyttat och hade en ny vetrinär. H*n skrev ut endast salvan. Det blev bara jobbigare och jobigare från gång till gång att få i salvan, så efter två dagar ringde jag och hävdade att det här blir verkligen inte bättre- Jag vill ha penicillin! Fick det och sprutade och använde salvan och hon blev mkt medgörligare på bara en dag. Det gör som sagt ordentligt ont på dom med såna ögonskador.

Jeanette
 
Sv: Lidos öga fortsätter...

Absolut inte rida!!
Hästen har ont i ögat. ska stå inne skyddad från ljus och blåst.
Jeanette

Håller med helt och hållet där.
Tycker heller inte att hästen ska ridas just p.g.a. att dom brukar ha mycket ont i ögat och är känsliga för ljus.

Bra förslag är att täcka för box-fönstret.
För att hästen ska få vara ute ändå så skaffa huva och sy fast en lapp på den sidan som det skadade ögat sitter.
Alltså blinda ner där så varken ljus eller blåst eller annat kommer åt ögat. Viktigt är rätt hantering av sådan häst. Den ser ingenting på en sida.

Att hästen blivit sämre kan bero på att det trots allt fanns en liten skada i hornhinnan eller att hästen på något sätt stuckit sig där under behandling.
Använder man t.ex Ultracortenol vid sådant tillfälle så försämras det direkt.

Just Ultracortenol används ju EFTER att den akuta skadan läkt.

Steg 1 är att Atropin används för att vidga pupillen i samband med t.ex. Fucitalmicsalvan/ alternativt annan penicillinsalva/droppar används.
Detta för att läka hornhinnan. Och komma åt blodkärlsinväxning.

Ett bra och förebyggande metod för att inte bli ståendes med jättelånga behandlingar av hornhinneskador är att ta för vana att studera hästens ögonfransar.
När man på kvällen ställer in hästen i box så kanske man inte tänker på att häten fällt ner ögats ögonfransar.
Dagen efter är däremot ögat halv/helstängt och då har man slarvat bort ett helt dygn.

En häst med fällda ögonfransar SKA lysas av veterinär omgående.

AM
 
Sv: Lidos öga fortsätter...

Steg 1 är att Atropin används för att vidga pupillen i samband med t.ex. Fucitalmicsalvan/ alternativt annan penicillinsalva/droppar används.
Detta för att läka hornhinnan. Och komma åt blodkärlsinväxning.


Tack för era svar, Månsane och Nafayette.

Detta var vad jag fick från början, Atropin och Fucitalmicsalva. De första dagarna hade hästen ögat halvstängt, men sen dess har ögat varit nästan helt öppet. Tittar man framifrån ser man att ögonfransarna är lite mer neråt på den vänstra sidan, men inte om man bara tittar på ögat från sidan. Så han verkar inte tycka att ljuset är så störande..? Han har gått ute i hagen som vanligt och springer runt med de andra hästarna som han brukar.

I torsdags (efter 9 dagars behandlig) tittade hästen bara med halva ögat öppet och det var då vi var hos veterinären igen. Fick fortsätta med atropin och fick även chloromycetin-droppar och -salva, och fenylbutazon. Det har gått bra att ge droppar och salva nu, det var bara de första dagarna (med atropin och den andra salvan) som var lite knixiga. Nu är det lugnt, han behöver inte ens ha grimma på sig när jag ger dropparna.
 
Sv: Lidos öga fortsätter...

Hej!
Inte kul med ögonproblem! Min häst hade en riktig problem vinter nu i vintras, stackarn:crazy: och då även med ögonen, först jätteont och knep med det ena, och när det äntligen blev bra så var det det andra!!!:eek:
Han hade rätt stora sår på sitt öga som inte ville läka =*(
Vetr trodde det kunde komma inifrån när det kom på andra med, tog blodprover som var okej:) och hon funderade på vad det kom ifrån. Jag tror nästan helt säkert att det var pga dom j..la kardborrarna i hagen ***:mad: som fastande i manar och pannlugg mm- gick med skottkärror och rensade & rensade..
Det som blev fel för min stackars häst var dels att en vetr inte gav honom smärtstillande vid ett tillfälle (klant) och att jag från början inte visste vikten av att hålla ögat MÖRKT. Han hade ju lösdriften att gå in i, som var rätt mörk och stor, så jag trodde det skulle räcka, men en avklippt bit mörk linda som jag sydde fast på en näthuva var det som verkligen behövdes!! När det andra ögat skadades så köpte jag en ny luva och sydde på andra sidan, så hade en av varje:crazy: Till slut blev han äntligen bra och då var jag lycklig!!:bump:
 
Sv: Lidos öga fortsätter...

Vi skruvade ur lysrören i hennes box + hängde upp filtar för att slippa ljuset från stallgången. (stod i stall med 40 hästar så jag kunde inte gärna släcka hela stallet:crazy:)
Mot slutet kunde hon gå ute med flughuva (sån med svart nät)

Till Ingela_S:
Nu har ju din häst blivit behandlad över en vecka, men jag skulle fortfarande vara mkt försiktig med utegång om den inte har öppnat ögat helt.
Vindstilla dag ute med skydd, annars inne.
Det är känsligt med ögon, går inte att byta ut. Så "better safe than sorry"

Det läker ju snabbare om det inte ansträngs av ljus och vind (partiklar som flyger i luften)
Så han ska inte vara ute och springa i hagen.
 
Sv: Lidos öga fortsätter...

Min kompis har en häst som gick omkull på ridbanan i augusti och skrapade ögat så att det blev sår på hornhinnan.

Hon har behandlats sedan dess med olika droppar och antibiotika och även stått inne på Strömsholm en eller två gånger, men ögat har inte läkt alls ännu, så nu är hon tillbaka på djursjukhuset och opererades i fredags. De skulle tydligen "skära bort såret" och göra något med slemhinnan om jag förstod det rätt.

De misstänkte ett tag att det hade blivit svamp i ögat och att det var därför som det inte läkte, men så var det inte.

Hoppas att din pålle blir bättre snart! Det verkar som om ögonen kan krångla mycket när det har blivit någon skada!
 
Sv: Lidos öga fortsätter...

Var på återbesök idag och det syntes inget spår alls av såret som blev grönfärgat förra gången. Har försvunnit helt på 4 dagar. :bump:

Det som syntes nu var fortfarande den där pricken (som var där från allra första början också), men ögat såg fint ut i övrigt. Något lägre ögonfransar på det ögat, men det var allt. Ska fortsätta med atropin en gång på morgonen, chloromycetin-dropparna 3 ggr om dagen och salvan en gång på kvällen. Buttan ska användas tills den tar slut. Ska tillbaka om en vecka för att kolla så pricken också ger med sig.

Fick inga förhållningsregler om att hålla ögat inomhus och mörkt, det var mest på sommaren eller när det är soligt väder det kan behövas menade veterinären. Nu när det är mulet och "höstigt" så behövdes inte det.
 
Sv: Lidos öga fortsätter...

Ja, verkligen. :D Jag hade målat upp alla möjliga tänkbara skräckscenarier, men detta var ju klart det bästa beskedet vi kunde fått.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Upptäckte 10/1 en gråaktig fläck i ögat, ringde veterinär och fick tid direkt. Hornhinneskada och inflammation/infektion i ögat, alltså...
2 3
Svar
48
· Visningar
8 478
Senast: Fibusen
·
Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort om min hunds mer eller mindre diffusa symptom och historiken av dem... är givetvis under utredning hos...
2
Svar
30
· Visningar
5 275
Hästvård Min ena ponny skadade ögat för ett tag sedan. Veterinär har varit ute och tittat. Hon fick då ögondroppar, ögonsalva och metacam. Nu...
Svar
4
· Visningar
1 675
Senast: Forest
·
Hundhälsa Usch känns inge roligt det här!! Vill ha hjälp med lite tips, råd och förslag på vad som kan vara galet med ögonen. Hunden har...
Svar
7
· Visningar
4 357
Senast: Nominous
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp