Lifehack i stallet?!

Jag använder hästskosöm för att göra små krokar istället för att banka in en vanlig spik i väggen. Mycket sötare! Sömmar på väggarna hemma oxå!
 
Gummiskrapa tycker jag är bäst till att skrapa bort hår från schabrak.
Magic brush står ju att man kan använda till det, men det repa och gjorde mitt ena schabrak fult under
 
Pistolhakar går att laga. Om övre delen dragits ur undre ringen liksom. Övre delen sitter ju som i ett hål. Då är det bara att trycka tillbaks övre delen igen, sen banka lite med hammaren på öppningen så är det lagat.
Vet du om det går att laga om man inte har den övre delen utan den är "long lost"?
 
Jag vet inte om detta är ett lifehack, men jag slaktade ett par gamla islandstyglar stl cob för att norpa pistolhakarna och sätta på mina vanliga tyglar som inte har sådana. Älskar att lätt kunna knäppa loss tyglarna när man ska göra något annat (t ex tömköra). :)
 
388957.jpg

Jag har gjort tömmar (och hundkoppel) av sånt här rep med reflex i. Det syns riktigt, riktigt bra i mörkret. Är skönt att hålla i också. Köpt på ett lågpris verkstad/bygg/hem/fritid varuhus. Funkar säkerligen till grimskaft osv också.
 
Jag vet inte om detta är ett lifehack, men jag slaktade ett par gamla islandstyglar stl cob för att norpa pistolhakarna och sätta på mina vanliga tyglar som inte har sådana. Älskar att lätt kunna knäppa loss tyglarna när man ska göra något annat (t ex tömköra). :)
Jag hade ett par tyglar med hakar, smidigt när man ska ta bort tyglarna, men jag tyckte det var helt värdelöst att rida med. Det blev som en fördröjning i eftergifterna,det blir ett glapp i haken liksom. Det händer inte alls på samma sätt när tygeln sitter direkt i bettet.
 
Jag hade ett par tyglar med hakar, smidigt när man ska ta bort tyglarna, men jag tyckte det var helt värdelöst att rida med. Det blev som en fördröjning i eftergifterna,det blir ett glapp i haken liksom. Det händer inte alls på samma sätt när tygeln sitter direkt i bettet.
Där ser man, det fenomenet har jag inte upplevt.
 
Där ser man, det fenomenet har jag inte upplevt.
Tycker också att det blir ett glapp i tygeln då man har hakar. Men till tömkörnings tömmarna så är det smidigt att kunna ta på/av snabbt.

Till det vanliga tränset så fördrar jag franska hakar eller loop tyglar faktiskt :). Franska är smidiga att ta av/på och loop tyglar tycker jag ger bäst känsla i handen. Ingen extra tyngd vid bettet som det blir med vanliga med spänne eller vanliga spänne+ hakar.
 
Tycker också att det blir ett glapp i tygeln då man har hakar. Men till tömkörnings tömmarna så är det smidigt att kunna ta på/av snabbt.

Till det vanliga tränset så fördrar jag franska hakar eller loop tyglar faktiskt :). Franska är smidiga att ta av/på och loop tyglar tycker jag ger bäst känsla i handen. Ingen extra tyngd vid bettet som det blir med vanliga med spänne eller vanliga spänne+ hakar.
Va märkligt att jag inte upplevt det, hmm.
 
Vi har en ganska liten sadelkammare och inget annat uppvärmt utrymme att hänga blöta/fuktiga täcken på tork, så vi monterade upp trästavar på en lina i taket som man sedan kan hissa ner. Kan publicera bild senare! :D

Kommer säkert på några fler senare :)
 
Snö och halka är i kombination med bilkörning ungefär det minst roliga ever så här års. Eftersom vi, enligt min son, har en tradition av att köra fast i snön, har jag tröttnat på den cirkus som blir när det händer. Det är i princip en helt plan infart med några ynka graders lutning, från en något större väg som är ganska brant. Den är trafikerad, men skitsmal, så det går inte att ta ut svängen så mycket som egentligen behövs. Fastnar man spärrar man dessutom av den större vägen, plus infarten. Man måste backa för att antingen komma in eller ut och det är grindstolpar som sitter alldeles för tätt. Man kasar alltså sidvärts när man ska genom öppningen, och om man inte får grepp så kilar man fast sig mot stolpen. Efter ungefär tre gånger fastkörd samma vinter är det med tårarna i ögonen och harakirivarning redan innan jag försökt ta mig igenom. Men, nu har jag fått ett par rutiga, röda, snygga antihalkmattor av en snäll gubbe som (antagligen tröttnat men) hjälpt mig ett otal gånger ur råttfällan till avfart. Med dessa under de drivande hjulen och en bra spade till hands hinner jag i alla fall ibland iväg innan gubben upptäcker mig! Så, stora bilvaruhus säljer dessa för ett par hundralappar och är helt klart värda varenda krona, tycker både gubben och jag! Har köpt och gett bort till två andra fastkörare som lyckas med samma konststycke som jag. Tror jag ska hänga ett par innanför stalldörren så jag inte behöver ge bort ett par till varenda kotte! Men funkar gör de! Skitbra! :up:
 
Senast ändrad:
Nyfiken som jag är så undrar jag varför det inte går? Är det för att den trafikerade vägen är skitsmal?
Smart med mattorna. :up:
Jupp, jupp. Det går alltså inte att mötas på vägen just där, utan då får man fortsätta en bra bit nedanför eller ovanför avfarten jag ska in på. När det är snö är den ännu smalare eftersom det det ligger plogkant efter vägen. Dessutom är det väl sista vägen i norra Europa som plogas/sandas så det är alltid snorhalt i den backen, det blir slirspår av alla som försöker ta sig upp, om man inte kommer in på första försöket, så får man backa ex hundra meter för att komma upp igen. Inte kul... inte finns det nånstans att ställa bilen och gå in heller, för då får man gå i en kvart, tjugo minuter, minst. I uppförsbacke... :cry: (du anar inte hur många gånger jag verkligen suttit och grinat i den där backen) Markägarna blir skitsura om man ställer bilen efter vägen, för det blir astrixit att komma förbi där med, även om det är platt mark. Så är det på riktiga vischan på vintern! Toppen på sommaren men periodvis helt knäckande på vintern...
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Bra blötmat
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp