Lifehack i stallet?!

Det kan man ju hoppas. Personligen tycker jag att det är djurplågeri att rycka håret av hästen.
Tja, jag har en häst som älskar att få manen ryckt, det är det skönaste han vet. Den andra har inte heller något emot det. Jag skulle däremot inte rycka en häst som var besvärad av det. Jag brukar alltid klippa först och rycka sen för att spara mina fingrar, förr ryckte jag alltid allt.
 
Det kan man ju hoppas. Personligen tycker jag att det är djurplågeri att rycka håret av hästen.
Det beror på hur man rycker. Man kan "lyfta" bort manen utan att det gör ont om man har rätt teknik. Då gör det inte ont i händerna på den som frisera sin häst heller. Plus att jag tycker det är mycket snyggare. Få människor lyckas klippa snyggt med vanlig sax, i alla fall vad jag sett.
 
Det beror på hur man rycker. Man kan "lyfta" bort manen utan att det gör ont om man har rätt teknik. Då gör det inte ont i händerna på den som frisera sin häst heller. Plus att jag tycker det är mycket snyggare. Få människor lyckas klippa snyggt med vanlig sax, i alla fall vad jag sett.

Som sagt effileringssax, gärna en ganska dyr. Ett folk inte kan köpa och/eller hantera en sax är inte skäl att rycka manen. Att vissa hästar accepterar att bli ryckte tycker jag inte är nån anledning att anse det normalt att dra håret av en annan varelse.
Kan man inte hantera en sax så är det bra långsökt att man är skilld nog att "lyfta bort manen".
 
Vadå rycka manen?!! Det är ju så här det ska se ut!!! :D:D:D

IMG_9869.jpg
 
Det finns ju många tips i tråden om hur man enklast fyller hönät - men det är ju oerhört stor skillnad mellan olika hönät också. Jag tycker dessa är HELT suveräna:

710101-20-13100-upp-fra-02.jpg

(Lånat en bild från Hööks.) Lätta att fylla bara "som de är" och med en krok att haka fast ena sidans hängare i (alt en karbinhake i hängaren att haka fast med) blir de ÄNNU lättare att fylla!
 
Det finns ju många tips i tråden om hur man enklast fyller hönät - men det är ju oerhört stor skillnad mellan olika hönät också. Jag tycker dessa är HELT suveräna:

710101-20-13100-upp-fra-02.jpg

(Lånat en bild från Hööks.) Lätta att fylla bara "som de är" och med en krok att haka fast ena sidans hängare i (alt en karbinhake i hängaren att haka fast med) blir de ÄNNU lättare att fylla!

Har deras minsta modell till min shettis. Precis lagom stort (litet). Bra upphängning som du skriver.
 
Jobbade i ett stall i England där de hade en nerkapad plasttunna i varje box. Lagom stor för att tippa i en rejäl ikeakasse med hö men inte för hög för att få ner ett hästhuvud i. Mycket enklare än hönät och funkade till alla normala hästar som inte hets-åt. Lite renare i boxen eftersom mycket av böset blev kvar i tunnan. De stod stadigt på plats, trots att de inte satt fast i nånting. Prydligare än att hiva in höet på boxgolvet. :)
 
Pastaslevar är utmärkta att fiska upp krossad is ur vattenhinkar med. Salladstänger och kycklingtänger är finfina för att plocka större isbitar med.
 
Precis fått en ny isolerad vattenbalja. Förstår inte hur vi kunde krångla som bara attan innan den här kom in i hagen. Ovärderlig.
Isolerad sån tempererad varmvattenbalja med sladd? Hörde om en här i närheten som ville ha en till sin häst men blev nekad av stallägaren för den skulle bli så dyrt med elen. Hur mycket kan det kosta om man räknar med att det är 20 gr kallt i 30 dagar, (i värsta fall) vad kostar strömmen max? För det kan väl knappast kosta mer än några hundringar i månaden?
 
Isolerad sån tempererad varmvattenbalja med sladd? Hörde om en här i närheten som ville ha en till sin häst men blev nekad av stallägaren för den skulle bli så dyrt med elen. Hur mycket kan det kosta om man räknar med att det är 20 gr kallt i 30 dagar, (i värsta fall) vad kostar strömmen max? För det kan väl knappast kosta mer än några hundringar i månaden?

Det finns en uträkning på Thermobars sida, dock på 2013 års elpris men man ser ju ändå att det är inga summor att tala om
http://www.thermobar.se/faq.php#pris

Jag har två 65 l i kontinuerlig drift, det märktes inte på elräkningen ens. Dvs räkningarna skiljer sig inte mot innan, utan det ligger ungefär lika.
 
Isolerad sån tempererad varmvattenbalja med sladd? Hörde om en här i närheten som ville ha en till sin häst men blev nekad av stallägaren för den skulle bli så dyrt med elen. Hur mycket kan det kosta om man räknar med att det är 20 gr kallt i 30 dagar, (i värsta fall) vad kostar strömmen max? För det kan väl knappast kosta mer än några hundringar i månaden?

Nej den är inte tempererad utan bara isolerad. -16 härom natten men inte ens en ishinna i vattnet.
 
Om jag ska tvätta håriga och lortiga shabrak mm brukar jag först borsta bort det värsta redan i stallet och sen ta hem. Sen slänger jag in grejerna med flytande tvättmedel iett gammalt påslakan. (Använder flytande tvättmedel så det inte blir kvar rester av tvättmedlet som kanske irriterar känsliga klippta hästar, flytande sköljs bort bättre om man tvättar i ett lakan).. Öppningen fäster jag ihop med ett par hårsnoddar. Då får man minimalt med hår i tvättmaskinen och håret som blir kvar i lakanet kan man skaka eller borsta bort. Rent och fint i både bilen tvättstugan!
 
Om jag ska tvätta håriga och lortiga shabrak mm brukar jag först borsta bort det värsta redan i stallet och sen ta hem. Sen slänger jag in grejerna med flytande tvättmedel iett gammalt påslakan. (Använder flytande tvättmedel så det inte blir kvar rester av tvättmedlet som kanske irriterar känsliga klippta hästar, flytande sköljs bort bättre om man tvättar i ett lakan).. Öppningen fäster jag ihop med ett par hårsnoddar. Då får man minimalt med hår i tvättmaskinen och håret som blir kvar i lakanet kan man skaka eller borsta bort. Rent och fint i både bilen tvättstugan!
... I tvättstugan i alla fall. Bilen var ju ren och skär lögn. Men den är kroniskt skitig, så det blir ingen skillnad... :angel:
 
Om jag ska tvätta håriga och lortiga shabrak mm brukar jag först borsta bort det värsta redan i stallet och sen ta hem. Sen slänger jag in grejerna med flytande tvättmedel iett gammalt påslakan. (Använder flytande tvättmedel så det inte blir kvar rester av tvättmedlet som kanske irriterar känsliga klippta hästar, flytande sköljs bort bättre om man tvättar i ett lakan).. Öppningen fäster jag ihop med ett par hårsnoddar. Då får man minimalt med hår i tvättmaskinen och håret som blir kvar i lakanet kan man skaka eller borsta bort. Rent och fint i både bilen tvättstugan!

Så SMART med påslakanet - det ska jag testa!!! Jättebra även om man ska tvätta sadelgjordar, vars spännen annars kan sticka ut genom hålen i trumman och skada tvättmaskinen! Been there, done that.... det blev en DYR reparation... :-(

Ytterligare ett tips när det gäller tvätt. Det finns tunna tvättlappar av skumplast där man köper "babysaker" - om man lägger några sådana i tvättrumman när man tvättar hästprylar så drar de åt sig hästhåret!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra blötmat
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp