Ligamentskada hovled, stamcellsbehandling?

Toudi

Trådstartare
Har en häst av tyngre kallblodsmodell som efter en längre tids turer in och ut på klinik lett till en MR som tyvärr visar på en ligamentskada i hovleden där artroser bildats. Hältan är av låg grad och syns på böjt spår. Veterinären menar att det är en omfattande skada men att man kan testa stamcellsbehandling.

Han har i sommar gått på bete ihop med annan kompis han rör sig och springer och leker en hel del. Han har inte blivit sämre av det.

Till frågorna: Har någon erfarenhet av liknande skada som har prövat stamcellsbehandling? Hur blev isåfall resultatet?

Om ni inte valde stamcellsbehandling, höll hästen för någon lättare typ av promenadridning eller liknande?

Om 2 veckor ska vi ha uppföljning. Får se vad veterinären säger. Naturligtvis är avlivning också ett alternativ.

Är intresserad om någon har varit med om något liknande 🙂
 
Har träffat två hästar med skador på sidolidamenten i hoven. Ingen av dem blev bra utan avlivades efter ca 1 år av rehab. Ingen av dem fick iofs heller stamceller.
 
Min häst hade inflammationer på framhovarnas sidoligament när hon var yngre, men inga artroser. Hon behandlades med kortison och blev bra snabbt, men det är ju mkt svårare skada när det bildats artroser.
 
Har träffat två hästar med skador på sidolidamenten i hoven. Ingen av dem blev bra utan avlivades efter ca 1 år av rehab. Ingen av dem fick iofs heller stamceller.

Märkte ni en succesiv försämring eller hur var förloppet?
 
Samma på min irländare av kallblodsmodell 8 år gammal. En dag var hon halt och sen blev hon inte bättre.
Inte heller hon behandlades med stamceller.
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
368
Senast: Sirap
·
Hästvård Jag insåg att mitt tidigare inlägg var missvisande och lyckades inte ta bort det så jag hoppas de är okej att jag startar en ny tråd...
Svar
4
· Visningar
2 037
Senast: SannaQ
·
Hästvård Hej! Önskar era tankar ang en hälta som vi inte får bukt på. Nästa steg är MRI och vet inte hur jag ska resonera i detta läge. För...
2 3
Svar
48
· Visningar
7 501
Senast: Ray
·
Hästvård Ok jag ska ge en liten snabb resúme om min pålle Surprice och våra problem de senaste 2,5 åren. Jag har gjort allt för min häst, vet...
Svar
7
· Visningar
1 588

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp