Ligger den här sadeln bra?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare aenglah
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 13
  • Visningar Visningar 1 262
A

aenglah

Jag har köpt en ny sadel och undrar hur ni tycker att sadeln ligger.
Då jag är så himla okunnig vad det gäller sadlar så undrar jag om ingen duktig skulel kunna ta sig en titt.

Picture036.jpg

Picture035.jpg

Picture037.jpg

Picture038.jpg

Sv: Ligger den här sadeln bra?

Hade inte en aning om att bilderna var så stora :(

Ligger lite för långt fram.Har hästen rak eller lite svängdare rygg? Kieffer har rak bom.Tänkte bara så den inte ligger som en "brygga".Såg nämligen ut som den var lite svängd.
Lite mindre bild

Du kan börja med att flytta bak sadeln någon dm:angel: Sen är det lättare att bedömma!
Men ta hjälp av en sadelutprovare för att vara säker på allt:)

Lite svårt att se då du har sadlat så långt fram....dra tillbaka sadeln 5-10 cm och ta nya kort så ska du se att det ser helt annorlunda ut.

Jo jag ser nu att sadeln låg lite för långt fram :o

Hon ville inte stå still så jag hade en del jobb med att fota.

Ja jösses, jag söker själv efter sadel just nu, och håller som bäst på och lär mej hur en bra sadel ska ligga. Det är verkligen inte lätt! :o

Är det en Kieffer du har köpt? Ny eller begagnad?

Hursomhelst, om jag ska försöka bedöma hur dendär sadeln ligger, så tycker jag väl kanske att den ser ut att ligga lite i bakvikt .. kommer den inte lite väl högt upp vid manken? Vad har sadeln för bomvidd? Är ivrig att lära mig mera om sadlar, jag är lååångt ifrån fullärd ännu .. ;)

Jag har själv det problemet att alla sadlar tycks glida fram och trycka på bogbladet på min pålle .. jättesvårt att hitta en bra sadel! :crazy:

Vad det är för sadel har jag inte en aning om.

Om denna ligger bra på ponnyn hoppas jag att den ingår i köpet :D

Ny häst så att säga :)

Men jag tar nya bilder imorgon så sk ajag visa er när jag har lagt den rätt.

Alltså har du köpt sadeln redan eller?
Gör det - ta nya bilder, och glöm inte att förminska dem lite också! ;)

Som sagt,dra bak sadeln!
Sedan är det en Kieffer och den går att få andrad i bomvidd hos bla Stenbergs i Stockholm!

Jo som alla andra har skrivit..dra bak den en bit...MEN inte flera dm som någon skrev. ;)..räcker nog med ...ca 5 -10 cm....Bara så att den ligger en bit bakom bogbladet...ca 3 fingerbredder..

Om du lyfter på kåpan så ser du koppjärnet som går ner i en läderficka.
Om du då har samma vinkel på detta som hästen är det rätt vidd.Framifrån sett.

Liknande trådar

Utrustning Hejsan! Jag undrar vad ni som är duktiga på sadlar skulle säga om hur denna ligger och passar på denna rygg? Jag tycker att kurvan på... 2
Svar
22
· Visningar
1 674
Senast: morgaine
·
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
8
· Visningar
632
Utrustning Jag vill gärna veta mer om bomlösa sadlar då jag inte har någon erfarenhet av dessa. Är de skonsammare mot hästen i jämförelse med en...
Svar
2
· Visningar
186
Utrustning Japp, då var det dags för det näst svåraste inköpet när det gäller hästar. Sadel. Jag har köpt en ung häst som både ska växa mer och...
Svar
5
· Visningar
420
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ofräsch häst?
  • Dressyrsnack nummer 18