ligger dessa sadlarna i bakvikt?

Buck

Trådstartare
har börjat fundera lite på om min sadel fortfarande ligger bra, har haft en fuskfårskinns padd på den tidigare då den behövde komma upp lite framtill. detta var då hästen var i tävlings kondition, nu så har hästen vilat över vintern och det känns lite som att sadlen kommit i bakvikt :/.
Sen så kom jag precis ihåg att min häst började sparka vid ridningen då man bad henne jobba med ryggen efter att hon fick natural ballance skor i höstas, kan de ha gjort att sadlen inte passar längre?

har testat att rida med min foderhästs sadel också, och den behöver man ingen padd till. dock så känns den också som att den ligger i bakvikt + att den ligger mycket högre fram till. kan en omstoppning av min sadel göra att den inte ligger i bakvikt längre?

min sadel, tog bilder utan padd också, dock så försvan de från mobilen :/
32073429.jpg

foderhästens sadel,
32073428.jpg

Sv: ligger dessa sadlarna i bakvikt?

Ja, bägge ligger i kraftig bakvikt. Rid inte i någon av dem, varken med eller utan padd är det där hälsosamt för hästens rygg!

det var ju inte roligt att höra :cry:
tror du att en omstoppning av den svarta sadlen kan hjälpa?
eller en kilpadd åtminstone så länge?

det var ju inte roligt att höra :cry:
tror du att en omstoppning av den svarta sadlen kan hjälpa?
eller en kilpadd åtminstone så länge?

Tror inte det kommer hjälpa att stoppa om den. Dax att prova ut ny sadel helt klart!

Ang paddar så har jag inga tips

ush, jag som precis skulle ut och rida :cry:
min fina lilla passier sadel :(:(

En kilpadd kommer att göra det om möjligt ännu värre för hästen, det tippar ju fram all vikt över den känsliga manken!

Nej, en omstoppning kommer inte att hjälpa. För smala och/eller fel bomform.

:( tur då att jag har en barbacka padd ^_^ får bara komma på hur jag ska göra för att hindra den från att åka bakåt.

har dock inte råd med en sadel nu :( är stallskötare med mindre än minimi lön :(

den bruna är till vår foder/sällskaps häst :/ och där ligger den inte i bakvikt, åtminstone så känns den inte som att den gör det... så den ska jag inte sälja, och den svarta är mycket gammal + jag vet inte den exakta bomvidden :(. dock så är den väldigt bra skött ^_^ man ser inte att den är en ca 30år gammal :rofl: den spenderade många år med att hänga i sadelkammaren och bli putsad då första ägaren inte tyckte om den.

Om du inte är säker på hur ovanstående ligger så rekommenderar jag starkt att du låter någon kolla på hur den bruna sadeln ligger på foderhästen. Om det är i närheten så illa som ovanstående så är det nog läge att använda barbackapadd där också.

Det ser ut som äldre sadlar, klarar de verkligen tunnelbredden? (tre fingrar i bredd genom hela kanalen)

ja det är ca 3-4 fingrar som man får plats med i alla fall.

Alltså inte mellan hästen och sadeln, utan hela vägen i tunneln (för klargörandet skull).

om jag vore dig skulle jag kolla upp så att hästen inte har ont i ryggen.

jag menade att det är en 3 fingrar mellan tunnel "väggarna". :)

vblpower; masserade och tryckte längst ryggraden idag, hästen reagerade inte alls.
red barbacka idag också, och då så sparkade hästen inte som hon har gjort ibland annars^_^. har knappt ridit i vinter så jag hoppas hästen inte har fått ont av sadeln, i höstas så red jag också väldigt mycket i barbacka sadel då foderhästen fick ha min sadel i stället när vi red ut.

Bortsett från att hästen far illa av sadlar som ligger så här pass illa, får du inte själv ont i kroppen av att rida i dessa? Du borde hamna i en alldeles tokig sits av dem tycker jag.

nja, jag har blivit mer sne i ryggen på sista tiden :/ men det har jag inte tänkt på att det är sadeln som gjort. och sen så har min sits aldrig varit så bra XD, framåt lutad med flaxiga skänklar (dock så blev jag rakare i ryggen av sadelns bakvikt :o)

har pratat med en sadelutprovare nu, h*n ska ta ut några sadlar så att vi kan prova ^_^(dom hade bara jacson och globus sadlar :/ men ska höra med en annan utprovare också sen och pröva fler märken), måste nog dock jobba igång pollan innan så att hon börjar sätta ryggmuskler igen så att jag slipper stå utan sadel till sommaren också :(
så det blir tömkörning och barbackaridning i några veckor framåt^_^

Dom ligger mycket i bakvikt, dom ska du absolut inte rida i. Sälj båda och köp en ny/beg som ligger bra.

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
880
Senast: Lisen82
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
690
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under... 2
Svar
25
· Visningar
2 218
Senast: super
·
Utrustning Okej… Utprovad sadel. Verkar ligga balanserat och vippar inte, i stallgången. Vid rörelse (vid hand) så rör sig sadeln mycket bak, i...
Svar
11
· Visningar
1 976
Senast: caballus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka