ligger min sadel fel

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare ekan96
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 37
  • Visningar Visningar 3 630
E

ekan96

börjar tro att min sadel ligger helt fel och behöver nu hjälp, min förre detta tränare hjälpte mig prova ut den och hon sa att jag skulle använda en padd inunder för att sadeln inte låg helt bra. om jag mins rätt sa hon att den var för liten men de gick att rida med den.

lite bilder finns på min gamla blogg http://lowizaekztrom.blogg.se/2012/february/sadel-problem.html

han tycker inte om att ha sadel och när jag ska hoppa upp är det ett rent helvete
tipsa gärna om sadlar som skulle kunna passa, i sadeln står de 17.5 X 33cm vet inte vad 33 betyder men 17.5 är sittsen så behöver ha en ny i den storleken

Sv: ligger min sadel fel

Jag är ingen expert på sadlar så jag överlåter tankar om hur den ligger till andra som kan det bättre. Dock vill jag säga att hästen verkar ju tydligt visa tecken på att sadeln ligger dåligt då den visar obehag.
Jag tycker att du i första hand ska ta ut en professionell sadelutprovare som kan göra en bedömning och leta fram en sadel som passar er båda. Det måste inte bli så fruktansvärt dyrt men det kanske är bättre att betala något mer och veta att man får en sadel som passar.

menar med priset inte någon över 10 000 om de finns :)

Jag tycker det ser ut som om den ligger för långt fram . Lyssna på hästen! Min är väldigt tydlig på vad som känns ok och inte. På henne kan den ligga bra och se bra ut men hon vägrar så då är det bara att leta vidare. Ta ut en ordenklig sadelprovare som lyssnar till både dig och hästen. Det behöver inte alls kosta många kronor och man kan med lite tur hitta billigare sadlar som passar. Om inte annat vet man vad man behöver om inte annat och kan spara /skrapa ihop pengarna inom snar framtid. Lycka till :)

Sadeln ser ut att vara för smal och då ska man absolut inte ha en padd under eftersom den gör att det blir ännu trängre.
En padd lägger man under en sadel som ligger bra men är något vid. Då har hästen chans att muskla på sig och växa i sin sadel.

Ta ut en sadelutprovare :) Om inte annat kan du få tips från den vad som passar och sedan leta begagnat.
Lycka till! :)

ligger den inte väldigt mycket i bakvikt? för smal?

kolla om du vet någon som kan tipsa om en bra sadelutprovare, när jag har tagit ut har det kostat 300 vilket jag tycker det är värt :) svårt att se själv om det passar eller inte ;)

Sadeln är definitivt för smal. Den ligger i bakvikt, samt högt ovanpå hästen. Den ligger dessutom för långt fram, men jag tror inte det kommer bli särskilt mycket bättre ens om du drar bak den lite.

Ta hjälp utav en sadelutprovare. Din tränare skulle jag inte lyssna på. Med tanke på han/hon rekomenderade padd till en redan för smal sadel bevisar bara att denna har noll koll.

Skulle absolut inte rida i den sadeln så som den ligger, samt att hästen vísar sådant obehag! Rid barbacka (eller inte alls) tills du har fått hjälp av kunnig person att hitta en sadel som passar och hästen trivs med.

Har själv ingen större kunskap om sadelinpassning, men det ser man ju lätt.

Sadeln ser ut att vara för smal och då ska man absolut inte ha en padd under eftersom den gör att det blir ännu trängre.
En padd lägger man under en sadel som ligger bra men är något vid. Då har hästen chans att muskla på sig och växa i sin sadel.

Ta ut en sadelutprovare :) Om inte annat kan du få tips från den vad som passar och sedan leta begagnat.
Lycka till! :)

Kan bara hålla med. Det säger sig ju självt att något som är för trångt blir ännu trängre med mera material emellan, typ extra sula i en för trång sko, men däremot verkar detta inte vara unikt. Jag har själv nyligen hört en tränare (bokstavstränare och gp-ryttare) be en elev att lägga en pad under hästens sadel eftersom sadeln var för smal. Hon menade att det skulle lyfta upp hela sadeln. Jag höll på att baxna när jag hörde detta. Kunde dock inte säga så mycket eftersom allt tränaren säger är guld för ägare/ryttare. Tränaren har alltid rätt liksom::crazy: (och detta är bara en av de galenskaper tränaren sagt till sin elev som jag hört)

Jadu vad händer logiskt om du lägger en padd under någonting som ligger ovanpå och inte instängt som ditt exempel med skon som inte alls är jämförbart i sammanhanget för där stoppar du in något innanför en stängd yta.

Om du tänker en hästrygg som ett ^ om sadeln är för smal längst ner vid ortspetsarna vad händer då om du lyfter upp hela sadeln säg 5 cm jo stället där ortspetsen hamnar är plötsligt mkt smalare eftersom hästarna blir succesivt bredare för varje cm djupare sadeln kommer ner.
Förstår inte varför vissa inte kan tänka alls utan gör helt felaktiga jämförelser med något som ligger instängt som tex en sula där naturligtvis ett begränsat utrymme blir trängre, men en sadel handlar inte om ett begränsat utrymme en sadel ligger ovanpå någonting inte innuti, blir din stol mindre för att du sätter dig på en dyna ?

Du glömde att du sätter 50 kg eller mer ryttare i sadeln och då blir det en instängd yta vare sig du vill eller inte.

Jag håller med Gylle, skojämförelsen haltar rejält.

En ryggsäck är nog en bättre jämförelse i så fall.

Hursomhelst så är det väl knappast bra att lägga en padd under en redan för smal sadel. Eller tycker du det?

Passar inte sadeln, så gör den inte. Visst kan man maskera vissa symptom (för vid) genom att lägga en padd emellan, men sadeln i sig passar ju inte bättre för det. Om sadeln är för vid, men annars rätt kan det vara OK att använda en padd om hästen beräknas bredda sig.

Vissa utprovar anser att hoppsadlar alltid ska provas ut med padd för stötdämpande förmåga.

Så om vi gör en jämförelse, om sadeln är för smal så räcker det med att sätta i mer stoppning i bossorna enligt er princip? Låt säga att vi skiter i padden men det har ju samma effekt eller hur? Detta gör ju bara att sadeln kommer ännu mer i bakvikt och att ortspetsarna trycker ännu mer fast högre upp på ryggen. Samma sak gäller med pad men det ser ju bättre ut när inte ryttaren sitter i sadeln.

Håller med. Padden ligger inte enbart mot kanalen på sadeln utan går ner på sidorna så den även ligger innanför ortspetsarna. Då lyfts den vissreligen upp, men det hjälper ju inte eftersom den samtidigt blir trängre vid ortspetsarna. En normalt formad pad på en för smal sadel borde de flesta förstå att det inte funkar.

Det kan aldrig bli samma sak med bossorna, eftersom de inte täcker samma område som padden gör.

Sadeln är inte som en sko, den omsluter inte hästen. Ska man jämföra måste det ju vara en relevant jämförelse.

Jag håller med Gylle, skojämförelsen haltar rejält.

En ryggsäck är nog en bättre jämförelse i så fall.

För trång sko kanske inte var den bästa jämförelsen, det kan jag hålla med om. Kom inte på nåt annat i all hast, men du förstår säkert vad jag menade?

Förstår inte varför vissa inte kan tänka alls utan gör helt felaktiga jämförelser med något som ligger instängt som tex en sula där naturligtvis ett begränsat utrymme blir trängre, men en sadel handlar inte om ett begränsat utrymme en sadel ligger ovanpå någonting inte innuti, blir din stol mindre för att du sätter dig på en dyna ?
[/QUOTE]
Sko var inte så bra jämförelse. Det håller jag med om. Men lika illa är din jämförelse med en stol. På en stor är det fritt åt sidorna, vilket det inte är när en sadel ligger på en hästrygg. Den går ner på sidorna, så där är utrymmet begränsat. Om en pad vore så smal att den enbart låg uppe på ryggen och inte alls gick ner på sidorna på hästen så skulle den enbart få en upplyftande effekt, men så ser inte en normal pad ut. Den går ner på sidorna en bit under ortspetsarna.
En karmstol med armstöd som svagt sluttar utåt kanske kan vara en bättre jämförelse. Om jag sitter i en sådan och den är trång på sidorna så kan det funka bättre om jag lägger en dyna som enbart ligger på stolens sits, men om dynan jag lägger på även går upp längs hela armstöden så blir stolen ändå för trång. (i och med att utrymmet krymper i bredd även om jag lyfts upp en bit)
Hoppas det blev tydligare nu.:)

Liknande trådar

Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
5
· Visningar
411
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under... 2
Svar
25
· Visningar
2 190
Senast: super
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
649
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Är i akut behov av ny sadel till hästen. Har några andar trådar här där jag testar två sadlar, Prestige Michel Robert(34/17 ullstoppad)...
Svar
7
· Visningar
2 711
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka