Ligger på sjukhus :(

orcide

Trådstartare
Föll av hästen i fredags och nu ligger jag på sjukhus sen dess..
Skriver några rader från sjukhus sängen här ..
Jag lyckades dra på mej två frakturer på ryggkotorna :(
Någon annan som gjort det??
Hur lång tid tog det för er att läka/rida igen????

Sv: Ligger på sjukhus :(

Har inga egna erfarenheter av detta men vill bara skicka dig lite pepp och krya på dig hälsningar. Det är verkligen trist att ligga på sjukhus.

Man kan bryta kotor på många sätt - har du stabila frakturer (dvs du har inte blivit opererad eller har korsett) kan du nog vara igång igen om 2-3 månader.

skickar lite peppning o hoppas att allt löser sig! här hemma går min mammas sambo omkring med en stålkorsett efter att ha ramlat ner från ett tak =( han ska förhoppningsvis slippa korsetten om 4 månader.

lycka till med ryggen din! =)
kram

Hej! Skickar en pepp.Själv fick jag en kotkompression av min bockande häst... Vill bara råda dej att ta det lugnt och verkligen se till att följa upp med sjukgymnastik och hålla koll på din rygg. Jag gjorde väl inte det utan jobbade på som vanligt och sitter nu med värkande rygg lite drygt ett år efter skadan. Ridningen går visserligen ganska bra men det finns ju annat man vill göra oxå. Vill inte skrämma dej, men var inte lika dum som jag var, utan lyssna på din kropp när den säger stopp...Hoppas det löser sej.

va jobbigt för dig:/ har inte varit med om nått sånt.
Men krya på dig!

*KL*

Krya på dig, det är inte kul att vara skadad! LYssna på det någon sa här innan att lyssna på din kropp och ansträng dig inte för tidigt, jag gjorde det felet och har själv dragit ut tiden på en läkprocess eftersom jag inte ville fatta att jag var tvungen att ta det lugnt. Har oxå en ryggskada, men ibland lurar man sig att allt är bättre när det inte känns (smärtstillande). Min skada skedde dock inte i närheten av en häst.

precis desamma hände min mammas sambo :eek:
för ca 3 veckor sen han ska gå me korsett han me i 4 månader...

krya på dig !!

Flög av för fem år sedan och fick ngt fel på ryggen, ingen vet riktigt vad det är, men jag har värk till och från varje dag och har haft det sedan dess.
Ta det lugnt och lyssna på din kropp! Det gjorde inte jag och det kan nog vara en budragande orsak till att det blev som det blev, eftersom jag bara knarkade smärtstillande och red 8 hästar per dag än fast jag egentligen inte skulle rida alls.

Krya på dig!

Usch, vad jobbigt! :crazy: Har inga erfarenheter på den fronten (tack o lov), vad säger läkaren?

Krya på dig!

Hur kommer du åt en dator med internet på sjukhus? :eek:

Jag fick en kompressionsfraktur, skulle ta 6 veckor att läka. Men tog långt längre innan jag kände mig helt okej. De sista domningarna håller på att försvinna nu ett år senare. Red efter 4-5 månader (väntade så länge pga. rädsla).

Ta hand om din rygg och se till att komma igång med sjukgymnastiken ordentligt när det är dags för det!

trillade också av i i helgen. Landade rakt på svanskotat och tappade andan så illa att det tog en stund innan jag jag kunde andas igen..
jätte läppigt..
hela ryggen låste sig på mig och det gjorde jätte jätte ont. Aldrig skadat mig så innan...

så i går så var jag på sjukhuset och röntgade mig. men som tur var så var det ingen fraktur. men det gjor fortfarande väldigt väldigt ont. trots tabletterna jag fick.. men så är det. jag skyller inte på min kära vän som jag flög av. För jag vet att hon blev rädd ( hon är rädd av sig) och hon blev ännu mer rädd när jag låg där på marken. hoppas din läkning inte tar allt förlång tid.. det är skit tråkigt att bara sitta å titta in i väggen.

Vi (vän och familj) tog med en bärbar med trådlöst internet åt henne:D
något ska man ju kunna sysselsätta sig med:banana:

Hej!

Har tyvärr varit ute för en liknande händelse, ramlade av en häst och krossade första ländkotan, fick en korsett först men fick bli akutopererad efter två veckor. Jag tappade styrkan i höger ben, en del av kotan hade gått ut i ryggmärgen. Var knappt en milimeter från att bli lam men man ska ha tur ibland....:)
Var sängliggande mer eller mindre i 2 1/2 mån, fick börja träna efter ett halvår. Då var jag svag nästan alla mina muskler var borta men jag var uppe på hästryggen ca en månad senare (jag bara provsatt) hade inte mycket till balans. Det tog nog ett år innan jag red ut på riktigt.
Har nu gått 3 1/2 år sedan olyckan, har fortfarande ständig värk mer eller mindre... Jobbigt men men vad ska man göra det är bara att lära sig leva med det...
Jag har inga som helst problem med att rida nu,så länge som jag inte ramlar av igen...
Så även om det kommer att vara kämpigt för dej vissa dagar...så blir det bättre. Det gäller bara att ha tålamod och kämpa på.

Krya på dej

Många kramar Helèn

Snäll vän och familj du har som tar dator med sig till sjukhuset :)

Jag fick en kotkompression på en av de nedre ryggkotorna efter en ridolycka för flera år sedan. Gick med stålkorsett i ca 3 månader. Samma dag som läkaren sa att det var OK att lägga av korsetten, så satt jag till häst igen (5 min i skritt) ... kunde inte låta bli, hade sådana abstinensbesvär :D Efter det blev turerna längre och längre, och snart red jag som vanligt igen.

Det största problemet efter olyckan tyckte jag var att jag blev så grymt svag i alla muskler av att gå omkring (eller, rättare, låg väl mest) i korsetten och inte göra någonting.

Enda besvär jag har nu är att jag får ont i korsryggen om jag måste stå och arbeta i samma ställning en längre tid. Dammsuga och hacka ogräs, t ex, kan vara väldigt jobbigt ..... vilket är en väldigt bra ursäkt till att inte göra det för ofta :angel:

Krya på dig!

Liknande trådar

Hästmänniskan Min saknad av egen häst har åter igen kommit tillbaka, som den ofta gör. Sålde min för 5 år sedan och har sedan dess bara ridit någon... 4 5 6
Svar
109
· Visningar
5 327
Senast: Nota
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 463
Senast: Edla
·
Hundhälsa Längesen jag var inloggad här, men nu behöver jag höra från kunniga hundmänniskor. Min 11-åriga hund fick för två veckor sedan dra ut...
Svar
3
· Visningar
856
Hästmänniskan jag går just nu på två ridskolor. en har jag gått på den jag va 6 år, men känner att jag inte utvecklas då det bara kommer in nya (o...
Svar
7
· Visningar
762
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka