Lillan kissar inne! :(

B

Beztrenja

Jag har en liten innekatt, 1 år gammal, honkatt som är världens ljuvligaste. Nu har jag fått lite problem och undrar hur jag ska lösa detta. Det är så att hon under den senaste veckan börjat kissa inomhus, något som hon aldrig någonsin gjort förut; hon var helt rumsren när jag köpte henne (12 veckor gammal) och hon har alltid skött sina bestyr problemfritt på lådan.
Nu har hon börjat kissa på mina kläder när jag sover, hon kissar på byxor/tröjor som ligger på golvet och hon har klättrat ner i en ryggsäck och kissat på kläderna som låg i denna. Hon har även kissat i sin egen korg, hon har en mjuk velourkorg med en kudde i.

Hon löper just nu, hon har löpt sedan ca 5 månaders ålder och jag har inte kastrerat henne då jag tänkt ta en kull på henne inom den närmsta framtiden. Nu börjar jag dock undra om det är bättre att låta kastrera henne innan problemet går för långt, för både hennes och min skull?
Jag antar att det är stressande för henne att löpa och aldrig bli parad. Jag vill inte sätta henne på p-piller eftersom jag hört att det ökar risken för juvertumörer och inflammationer, då kastrerar jag henne hellre och struntar i att ta en kull.

Jag överväger att ta med henne till veterinären nu i veckan och utesluta att hon har urinvägsinfektion, men i och med att hon löper just nu så antar jag att det är att hon revirmarkerar (?) men det förbryllar mig lite att hon börjat med det nu, efter 6 månaders löpande, men det kanske är vanligt?

/Ledsen kattmamma med missnöjd katt
 
Sv: Lillan kissar inne! :(

Det kan mycket väl vara revirmarkering, men kan också vara UVI. Hon kissar ju på mjuka saker, så kan mycket väl vara hon har ont. Jag tycker du ska kontakta veterinären.

Edit: "Tomma" löp (dvs att hon ej blir dräktig) bäddar för livmoderinflammation.
 
Sv: Lillan kissar inne! :(

Jag ska ta med henne till veterinären i övermorgon om hon inte slutat kissa, idag har hon inte kissat inne på hela dagen och hon låter mig känna på magen, är inte allmänpåverkad och kissar också i lådan. Hon är pigg och glad, leker och stojar så jag undrar om det ändå inte är revirmarkering, men får se vad vet säger.
Hur kommer det sig att katter kissar på mjuka saker om dom har UVI?
 
Sv: Lillan kissar inne! :(

Troligtvis är de bara revirmarkering. Gör hon de endast vid löpen? Löper hon tätt?

Har hon uvi småskvätter hon och kissar ofta... är det revirmarkering slutar hon efter löpet. Hade själv en hona som börja löpa tidigt och vid 1års ålder börja problemen med kissningar. Hon började även då löpa tätare (löp 8 dagar, vila 5). Hon kastrerades och pissningarna försvann..
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har en ponny valack på 15 år. De två senaste somrarna har han alltid i slutet av juni och under juli börjat kissa otroliga...
Svar
14
· Visningar
2 236
Senast: TinyWiny
·
Hundhälsa Börjar med att skriva att hunden ska till veterinär vid lunch idag för detta. Vår kastrerade hanhund på dryga 2,5 år har helt...
Svar
7
· Visningar
1 305
Senast: Bexzor
·
Övr. Katt Finns en annan tråd med bättre bakgrund. Men i korthet har jag hastigt fått ta hem en tidigare förvildad katt som bott ute. Katten...
2
Svar
24
· Visningar
3 885
Senast: Alexandra_W
·
Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 205
Senast: Nominous
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp