sthu

Trådstartare
Jag måste ha benet lindat några veckor till.
Men hur sjutton får man lindan att sitta kvar? Ska vara hela underbenet, foten till knät.

Hur jag än gör kasar det ner efter nån timme. Får linda om och linda om och linda om..

Tror det handlar om hur du lindar?

Jag brukade linda zigzag men hittade detta på nätet: https://www.vardhandboken.se/vard-o.../sarbehandling/bildspel-om-lindningstekniker/
Självklart handlar det om hur det lindas. Men inte ens lindan från sjukhuset efter operationen satt mer än ett dygn. Det som sjuksköterskan lindade idag trillade ner efter nån timme..

Ska testa zigzag och se om det blir bättre. Jag lindar som bildspelet med högelastisk linda visar.

Går det att sätta en stödstrumpa över? Den kanske kan hålla lindan på plats?
Är osäker på om jag får använda stödstrumpor. Har opererat för kronisk kompartment. Har ett vagt minne av att de sa nej, stödstrumpa är inte okej. Minns inte varför eller så.. antar att det har med muskelhinnorna att göra på något sätt. Lindan sitter ju mycket lösare även om den sitter åt så att säga.

Är osäker på om jag får använda stödstrumpor. Har opererat för kronisk kompartment. Har ett vagt minne av att de sa nej, stödstrumpa är inte okej. Minns inte varför eller så.. antar att det har med muskelhinnorna att göra på något sätt. Lindan sitter ju mycket lösare även om den sitter åt så att säga.
Ok, ja då kanske det är en dålig idé. Går det kanske att säkra lindan då och då efterhand som du lindar med lite tejp, t ex kirurgtejp? Alltså att du fäster kanske var annat/var tredje varv med en bit som sitter på lindan och en liten bit på huden?

Ok, ja då kanske det är en dålig idé. Går det kanske att säkra lindan då och då efterhand som du lindar med lite tejp, t ex kirurgtejp? Alltså att du fäster kanske var annat/var tredje varv med en bit som sitter på lindan och en liten bit på huden?
Det har jag testat, det gick åt en himla massa tejp. Men det gled ner ändå. Kanske dålig kvalitet på tejpen?

Självklart handlar det om hur det lindas. Men inte ens lindan från sjukhuset efter operationen satt mer än ett dygn. Det som sjuksköterskan lindade idag trillade ner efter nån timme..

Ska testa zigzag och se om det blir bättre. Jag lindar som bildspelet med högelastisk linda visar.
Hur lindade SSK?

Jag lindar ben dagligen och är lite arbetsskadad och nyfiken.
Vad var det för material? Någonting under? Bilder?

Hur lindade SSK?

Jag lindar ben dagligen och är lite arbetsskadad och nyfiken.
Vad var det för material? Någonting under? Bilder?
Det är en vanlig elastisk linda. Bara kompress på såret, inget annat under.
Hon lindade som bildspelet i länken tidigare i tråden hon med.

Finns det nån slags tunn strumpa man kan ha utanpå?
Tubgas är ju rätt tunt, men men du kan ju testa med en nylonstrumpa.
Måste du ha det lindat då? Du kanske kan fråga om du kan få något annat förband som skyddar såret? Det är ju lätt att det kasar där oavsett hur man lindar och säkrar.

Tubgas är ju rätt tunt, men men du kan ju testa med en nylonstrumpa.
Måste du ha det lindat då? Du kanske kan fråga om du kan få något annat förband som skyddar såret? Det är ju lätt att det kasar där oavsett hur man lindar och säkrar.
Det är för att det inte ska svullna. Såret är läkt och ser fint ut. Men det svullnar väldigt mycket, trots rörelse och högläge..
Ska ha det lindat i 4 veckor till enligt hemgångsrådet eller vad det kallas.

Får ringa på måndag och fråga hur jag ska göra.

Det är för att det inte ska svullna. Såret är läkt och ser fint ut. Men det svullnar väldigt mycket, trots rörelse och högläge..
Ska ha det lindat i 4 veckor till enligt hemgångsrådet eller vad det kallas.

Får ringa på måndag och fråga hur jag ska göra.
Förr i tiden fanns det nylonknästrumpor, det borde funka på lindan

Liknande trådar

Hästvård Min ponny lyckades skära sig på nosryggen ändå till benet och har blivit sydd. Jag fick ta hem honom igår å självklart lyckades han...
Svar
6
· Visningar
460
Senast: MiniLi
·
Kropp & Själ Hur gör man, kontaktar jag själv försäkringskassan eller gör min arbetsgivare det och hur fungerar det med karensdag om jag sjukanmäler...
Svar
2
· Visningar
302
Kropp & Själ Nu är jag lite förvirrad och klockan är sen men jag hoppas någon kan svara här ikväll. Jag ska operera foten i morgon och har fått köpa... 2
Svar
21
· Visningar
995
Senast: Mia_R
·
Kropp & Själ Hej Jag undrar ska äta gabapantin för nervsmärta men tänkte höra med nån här om man måste trappa ner med den medicinen när man slutar...
Svar
3
· Visningar
238
Senast: Carina61
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Valp 2025
  • Blandraser och renraser