Linda med liniment ?

A

amandisen_

Hejsan, jag undrar om man kan linda hästens ben med liniment ? Kan man låta stallbandaget va på hela natten då eller måste man ta av det ? Finns det isåfall någon risk att dom kan skadas eller någonting annat ? Tacksam för svar :D / amandisen_

Sv: Linda med liniment ?

ok inget proffssvar... men jag tror man kan blistra benen om du har det över natten...
ska man inte ha liniment vid typ ridning å sen skölja av...
alt inget vid ridning å sen ha det efter utan å linda?

samma som att man ska vara försiktig med kylgel på vintern...

Sv: Linda med liniment ?

det är beroende på vilket liniment du använder.
vissa liniment ger/kan ge blisterskador om man lindar på det.
vissa liniment kan även ge blisterskador om benet utsätts för vatten/fukt efter att man linimentat.

Liknande trådar

Katthälsa Hej, I förra veckan hittade vi vår fina hankatt Sigge påkörd i skogen. Då hade han legat och tryckt i 6 dagar. Vi åkte direkt till...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 024
Hästvård Fick råd av veterinär att kyla hästens svullna och varma ben. Dels med vatten, dels med kylbalsam och linda till natten.Dumt nog tänkte...
Svar
10
· Visningar
1 093
Senast: Sirap
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 602
Senast: Shaggy
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 874
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar