Linda visade på att travare visst kan hoppa

(Dala-Demokraten)
Under några år har Dalarnas distrikt ordnat dressyr och hopptävlingar för varm- och kallblodiga travare registrerade i STC.
I torsdags var det hoppning med Storbyns Ryttare som arrangör och de tre klasserna var på nivån 0,70, 0,80 och 0,90 meter.
Och visst kan travare hoppa, en del till och med riktigt bra. Men, samtidigt blir det en flora i konsten att ta sig runt som innebär både spänning och underhållning.

http://www.dalademokraten.se/Sport/2007/08/01/19852/
 
Sv: Linda visade på att travare visst kan hoppa

Det finns visst travare som har tävlat internatiollet!iallafall korsnigar mellan travare! Det var en som van VM eller OS eller nu var det var!

Hade inte Hugo Simon en svart liten häst som han tävlade med på typ 80-90-talet? Jag har ett svagt minne av att den hade travarblod i sig. Den var i alla fall vig som en katt.. Japeloup, eller nåt liknande hette den.
 
Sv: Linda visade på att travare visst kan hoppa

En liten tankeställare till alla som anser att vissa raser är bättre än andra...
HUR MÅNGA halvblodshästar trampar runt på vår jord?? HUR MÅNGA av dem är egentligen elithästar - eller ens tävlar i större klasser?? Om man tittar på antalet födda individer.
Det finns en hel del travhästar också, men huvuddelen av dem är faktiskt tävlande travhästar - inte ridhästar, eller hur...
HUR MÅNGA omskolade travhästar finns det som överhuvudtaget får chansen att visa vad dom kan - just tack vare att alla tror att de inte kan? De flesta anser ju att de bara duger till sällskap och ev promenadridning.
Jag kan garantera att inom ett antal år kommer ni alla att få se betydligt fler travhästar på tävlingsbanorna, när fler och fler får chansen att utbildas som en riktig ridhäst blir utbildad från grunden.
Dessutom kommer vi ju att få in en hel del halv-travare när tyska stuterier nu har lagt in dem i aveln (har funnits med dolt innan också på sina håll). Men då är de importer, och folk fattar inte vad det är de får in när de importerar. Folk anser att de då är "fina" halvblod bara för att de är registrerade i den tyska stamboken.
Konstigt resonemang tycker jag...
Tänk efter innan ni dömer ut någon!
 
Sv: Linda visade på att travare visst kan hoppa

JAG har inte sagt något annat heller...Det är fortfarande Kalas som påstår att travarna skulle vara bättre än andra till hoppning...

har inte sagt att dom är bäst.Men dom jag har haft har varit bra hoppare o varit med på prispallen alla ggr vi ställt upp på tidshoppning.Däremot var vi bland de sista när det var stilhoppning.
 
Sv: Linda visade på att travare visst kan hoppa

Du ser ingen skillnad på 0,90 och 1,30?

Också ska du kanske kolla vilket inlägg jag svarade på. Enligt det behöver travare ju inte ens rätt galopp. Då kan det inte göra så mycket att de är outbildade.

Eh, que? Fattar faktiskt inte vad du menar med ditt svar till mig. :confused: Självklart ser jag skillnad på 90 -130.

Uppfattade bara ditt svar till "kalas" som lite "småspydigt". Eller jag missuppfattade dig?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Linda visade på att travare visst kan hoppa

har inte sagt att dom är bäst.Men dom jag har haft har varit bra hoppare o varit med på prispallen alla ggr vi ställt upp på tidshoppning.Däremot var vi bland de sista när det var stilhoppning.

Huvudsaken är ju att man själv är nöjd med den hästen man har..:)

men att påstå att en travare skulle vara modigare coh säkrare och inte vara beroende av rätt galopp är fel,fel,fel...

Bara för att en travare visat sej modig betyder ju inte det att alla travare överlag är modigare än andra hästar...
Du fattar nog vad jag menar..
 
Sv: Linda visade på att travare visst kan hoppa

Visst kan travare hoppa ! Travare kan ju gö allt som andra hästar kan ? :D min kallblodstravare hoppar gärna och tycker det är kul, och bara man tar fram benlindor tror han det är tävlig på gång :p han hoppar duktigt, och vi har hittils hunnit med två clearrounder som gick super! och i Januari i år vänjde jag honom vid bommar, som då enligt honom var livsfarliga ! :p han får dock tyvärr bara hoppa 70 cm som högst efter en skada x(

sen fattar jag inte vrf folk hatar "gamla travare" :eek: häst som häst ?! :confused::crazy: frågar ni mig så kan man verkligen inte kalla sig hästälskare om man nu så väldigt stör sig på travare och "hatar" dem :crazy: Jag tkr travare är fina, vissa ser la ut som nån sorts älgkorsning, mn jag tkr det är himla sött :D dessutom älskar jag fart, och fart, det har de verkligen! sen äre ju så att de är framavlade för att trava, medans tex fbl är framavlade för galopp, ardennrar för jordbruksarbete, halvblod för hoppning o dressyr osv, klart en travhäst som inte gjort annat än tävla i trav inte kan hoppa som ett hbl, dra stora timmerlass ute i skogen som tex en ardenner kan eller galoppera som ett fbl bara sådär, MEN, de kan bli riktigt underbara ridhästar om man skolar om den rätt! det finns ju travare också som aldrig vart i närheten av en travbana, utan som ridits in som en helt vanlig ridhäst från början, då är de precis samma sak som tex ett hbl ju :)

När jag säger att min travare har sprungit på banan, och vart duktig, så skämms jag verkligen inte, och jag skiter fullständigt i vad alla andra säger, för jag är stolt över honom, både över hans resultat på travbanan, och över hur långt vi kommit nu! och bättre ska vi minsann bli ;)
 
Sv: Linda visade på att travare visst kan hoppa

sen fattar jag inte vrf folk hatar "gamla travare" häst som häst ?! frågar ni mig så kan man verkligen inte kalla sig hästälskare om man nu så väldigt stör sig på travare och "hatar" dem

Du har rätt i att man ska inte hata gammla och sjuka - de är åxå bra bara man vissar de den kärlek och visar de mycket hjärta.
De kan hopa och mycket annat bara mam dresserar de på rätt sätt.
Ha det så bra,.... :)
P.S.

Gammla hästar är snälla
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter (Dala-Demokraten) Det blev en trivsam och spännande tillställning när Insjöns RK bjöd in varmblodiga och kallblodiga travare...
Svar
0
· Visningar
556
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp