Lindor (Fram eller bak?)

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare pajkastning
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 1 072
P

pajkastning

Om man vid träning på banan ska välja mellan att endast linda ett benpar, bör man då välja fram eller bak?
Beror det helt på häst och vad man ska träna på under ridpasset? Massor utav förklaringar vore underbart! :D Gått och funderat ett tag nu ;)

Sv: Lindor (Fram eller bak?)

Jag väljer alltid att linda fram om jag bara har ett par lindor. På dressyrgården jag hade praktik lindade man alltid bara fram på unghästarna för att det endast var fram de hade skor.

Det beror ju på vad man vill uppnå och vad hästen behöver.

Min egen häst slår gärna på sig lite bak, så om jag absolut bara fick linda ett benpar skulle jag välja bak. Men allra helst skulle jag linda runt om.

Generellt så tar frambenen mer stryk, så det är nog vanligast att man väljer att linda dem.

Det finns inga "regler" för det, i vilket fall som helst. ;)

min har benskydd fram o lindor bak, han behöver mer stadga bak o då hjälper lindorna honom:)
han slipper även gallor om han är lindad bak under ridningen :)

jag lindar bak och har senskydd fram men om jag bara hade ett par lindor och inga skydd så skulle jag linda fram

Jag lindar helst bak, känns som att det är mest tyngd på dom och också där hästen behöver stöd.
Helst lindar jag både fram och bak.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
690
Senast: cowgirl81
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 567
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 746
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 432
Senast: Miingla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Surkål