Hoppiloppan

Trådstartare
Är en relativ nybörjare på det här med lindor, så jag tänkte ta er bukare till min hjälp :smirk:
Har inköpt paddar (ponnystorlek, ca 40 cm breda) och elastiska benlindor till en liten d-ponny. Det stog ingen storlek på benlindorna och tankspridd som jag var, frågade jag inte. Nu har jag dock mätt dem och de mäter två meter. Nu till mina frågor:
Är inte benlindorna väldigt korta, räcker de verkligen? Eller de kanske ska vara så, när de är elastiska, eftersom de töjs ut.
Är inte heller paddarna lite väl breda, de kommer ju gå runt typ ett halft varv efter första varvet runt benet, eller är jag helt ute och cyklar? Kan man i så fall klippa till dem? :confused:

Förlåt för kanske lite dumma frågor, men frågar man aldrig, får man inte heller något svar :banana:

Sv: Lindor?

*inte så bra på sånt här*

Men om du har möjlighet så varför inte åka och prova på ponnyn? om du redan har köpt. Blir det förstort kan du ju bara klippa!
Lindorna blir väl ok, paddarna lite stora! Men klippklipp :banana:

jag har samma problem när jag köper lindor eller paddar till min islandshäst (D-ponny). Fleecelindorna får jag alltid klippa, i med att om man lindar dubbelt syns det rätt bra, men annars elastiska har jag adrig varit med om att dom är för långa.. visst har jag fått linda ner halva en gång till och upp igen, eller linda "långsamt" med små tag varje gång! ;)

paddaran, bommul,får jag alltid klippa till.

men om du klipper, tänk på att sy igen ändan på lindan, så att det inta fransar sig och elasten blir sämmre..

så ja, klipp klipp ;)

Jodå, tycker bara det är så svårt att förklara utan att visa IRL..
Elastiska lindor brukar ligga mellan 1,8-2 meter när de är "outsträckta" (om jag inte mins helt fel). De kommer alltså bli helt lagom till din häst.
Om du ska klippa till paddarna eller ej är lite svårt att svara på, beror ju på vad det är för typ av paddar, Climatex el likn eller neopren? Är dom lite för långa runt benet (tror att det är det du menar), så brukar jag ta och lägga dem så det blir 2 lager över senorna som extra skydd.
Jag undervisar nästan dagligen i att linda ben, men tycker det är svårt att skriva hur man gör. Har du någon som är duktig på att lindas i ditt stall som kan visa kanske? Gör ett försök..
Tänk på att lägga padden så ingen skarv kommer på senorna, lagom högt och lagom lågt på benet med änden på padden utåt-bakåt. Håll fast padden med ena handen, ta och lösgör en bit på lindan och ta fast den med handen som håller padden. Vart du ska börja linda på benet beror på, är lindorna långa börjar då på mitten eller lite längre upp, är de korta börja strax ovanför kotan. Håll fast lindan ordentligt med "padd-handen" och linda runt utåt-bakåt-neråt med lindan med andra handen. Dra åt på framsidan av benet, absolut inte på baksidan där skenorna sitter. Fortsätt neråt så det täcker padden med något/några varv runt kotan (beroende på lindans längd) och linda sedan uppåt i jämna varv. Tänk hela tiden på hur mycket linda du har kvar och att inte dra åt om senorna, tänk också på att elastiska lindor efterdrar sig själva, så dra inte av kung och fosterland. När det är så mycket linda så du kan linda ett par varv under knät och sedan fästa dem så är de lindade lagom många varv över hela benet. Det ska se jämnt ut, inte någon klump varken under knät, runt kotan eller på mitten av benet. Om det är en metall ring som kardborren ska dras igenom, tänk på senorna igen.

Kan komplettera om jag kan göra det utförligare, men kolla på bilder, be någon duktig visa dig och träna, träna och åter träna!

Just det, när de elastiska lindorna känns stumma är det dags att slänga dem och köpa nya.

Jodå, tycker bara det är så svårt att förklara utan att visa IRL..
Elastiska lindor brukar ligga mellan 1,8-2 meter när de är "outsträckta" (om jag inte mins helt fel). De kommer alltså bli helt lagom till din häst.
Om du ska klippa till paddarna eller ej är lite svårt att svara på, beror ju på vad det är för typ av paddar, Climatex el likn eller neopren? Är dom lite för långa runt benet (tror att det är det du menar), så brukar jag ta och lägga dem så det blir 2 lager över senorna som extra skydd.
Jag undervisar nästan dagligen i att linda ben, men tycker det är svårt att skriva hur man gör. Har du någon som är duktig på att lindas i ditt stall som kan visa kanske? Gör ett försök..
Tänk på att lägga padden så ingen skarv kommer på senorna, lagom högt och lagom lågt på benet med änden på padden utåt-bakåt. Håll fast padden med ena handen, ta och lösgör en bit på lindan och ta fast den med handen som håller padden. Vart du ska börja linda på benet beror på, är lindorna långa börjar då på mitten eller lite längre upp, är de korta börja strax ovanför kotan. Håll fast lindan ordentligt med "padd-handen" och linda runt utåt-bakåt-neråt med lindan med andra handen. Dra åt på framsidan av benet, absolut inte på baksidan där skenorna sitter. Fortsätt neråt så det täcker padden med något/några varv runt kotan (beroende på lindans längd) och linda sedan uppåt i jämna varv. Tänk hela tiden på hur mycket linda du har kvar och att inte dra åt om senorna, tänk också på att elastiska lindor efterdrar sig själva, så dra inte av kung och fosterland. När det är så mycket linda så du kan linda ett par varv under knät och sedan fästa dem så är de lindade lagom många varv över hela benet. Det ska se jämnt ut, inte någon klump varken under knät, runt kotan eller på mitten av benet. Om det är en metall ring som kardborren ska dras igenom, tänk på senorna igen.

Kan komplettera om jag kan göra det utförligare, men kolla på bilder, be någon duktig visa dig och träna, träna och åter träna!

Just det, när de elastiska lindorna känns stumma är det dags att slänga dem och köpa nya.

Tack för jättebra tips, ska ner och öva imorgon och se om jag kan få till det någorlunda i alla fall :smirk:

Ja, jag får väl ta med mig en sax ner till stallet då och klippa till dem där så jag får rätt storlek. Ska se om någon annan kunnig är där då och se om h*n kan se om det blivit rätt :D :banana:

Hej! :)
Ponnylindor brukar vara ca. 2,5m man brukar ju säga att man ska klippa av en meter på lindor man köpt.(lindor som nt är ponnylindor)
Lindor du vanligtvis köper brukar vara 4m långa.
Jag tror att de kmr bli förkorta :(
Alltså om de är fleece ;)
Det var allt för mej, hejdå! ^^

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästhantering hej skulle kunna behöva lite hjälp! nu är det så att jag har en 4 årig d-ponny hingst. jag har haft han lite mer än 1 år! jag ska...
Svar
8
· Visningar
2 061
Senast: sanio
·
S
Utrustning Hej! Jag har en liten fundering om lindor och hästens ben. Brukar linda med fleecelindor då jag tränar dressyr, annars skydd. Provade... 2 3
Svar
56
· Visningar
3 291
Hästvård I måndags, förra veckan, red jag ett vanligt träningspass för min tränare. Jag värmde upp hästen i alla tre gångarter och märkte inte...
Svar
6
· Visningar
2 240
Senast: peperoni2
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka