Linfrö eller Loppfrö?

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare Vetgirig
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 1 086
V

Vetgirig

Vad är skillnaden. Båda bildar ett geléhölje när de ligger i blöt och borde ha samma verkan i tarmkanalen förutom att Linfrön är bra mycket billigare .
Ska man kanske kombinera Linfrö och Loppfrö.
Har de lika stor laxerande effekt och driver de ut grus lika bra?

Sv: Linfrö eller Loppfrö?

Det är bara loppfrö som kan ta med sig sand/grus ut. Linfrö ger man mest för magens skull och för att få fin päls.

Linfrö måste kokas innan de ges, gelén bildas utanför hästen och när den kommer i magen kommer den att lösas upp.

Loppfrö ges torra, gelén bildas i magen och kapslar in grus som tas med ut den naturliga vägen.

Tack för svaret!
Vi har precis köpt en D-ponny och jag vet att han aldrig fått loppfrön.
Nu har jag köpt och tänkte ge honom men hur mycket ska jag ge?

när vi gav loppfrö skulle de blötläggas INNAN hästen åt kommer inte hur länge dock nu men de va typ en kvart lr ngt

När jag gav loppfrö gav jag det blötlagt...
Så har jag fått lära mig. Visserligen tycker
jag att det låter sannolikt det du säger...

När man får instruktioner från djursjukhuset för behandling av sandkolik är det stränga regler att man inte ska blöta loppfrö innan. De ska alltid ges torra om det är den utrensande effekten man är ute efter.

Vill man "bara" ha välgörande för magen kan man alltid blöta innan...

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med... 2
Svar
21
· Visningar
3 477
Hundhälsa Hej! Ber om ursäkt för långt text! 😓 Min 9-åriga lilla tik Nova har på 4 månader nu haft 3 tillfällen då hon inte mått bra, ingen...
Svar
4
· Visningar
871
Senast: WildWilma
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok För några dagar sedan skapade jag en tråd i det "allmäna" forumet, om en plötslig och oväntad längtan efter ett till barn, som dykt upp...
Svar
2
· Visningar
1 418
Senast: Raderad medlem 147980
·
Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
1 507
Senast: Viva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka