Sv: linfrö

hej. jag skulle inte låta linfröt stå några dagar..
men har också en fråga, jag har gett linfrö till min häst men då köpte jag de i finland och det är nu slut och hittar inget ställe i sverige som säljer linfrö, vart köper ni erat linfrö?

alltså, jag har aldrig använt linfrö, och undrar varför man ger saker som kan va giftigt till sin häst att äta? speciellt när man är osäker?
varför inte ge något annat som inte är giftigt men med samma effekt.

Känner själv till en häst som efter flera års användning av linfrö som inte bereddes korrekt blev mkt sjuk och då visade sig att den var kraftigt förgiftad både lever och njurar var helt slut.

Hur tillredde ägaren till den här hästen du känner till sina linfrön då?

Nu var det längesen jag uppdaterade mina foderkunskaper, men jag har alldeles för mig att det räcker att de läggs i blöt innan,i varmt eller i kallt vatten. Detsamma rekommenderas för människor.

Linfrö olja och hela/krossade linfrön... Ger dem samma effekt? smörjmedel för mage och b-vitamin till päls? Eller är det olika?

KL
Köp linfröolja eller linfrökaka. Det behöver inte blötas o håller sig bra.
Har inte kokat o donat på 10 år
Dock ska man försöka förvara det skapligt svalt då fett härsknar i värmen.

Linfrö olja och hela/krossade linfrön... Ger dem samma effekt? smörjmedel för mage och b-vitamin till päls? Eller är det olika?

Det finns nog inget fodermedel som är så omdebatterat som linfrö.

Den linfröolja som vanligtvis produceras i vårt land avsedd som livsmedel är kallpressad. Restprodukten, d.v.s. det som blir kvar av linfröet efter det att oljan har pressats ut, är linfrökaka.

Linfrö är rikt på bl.a. protein, b-vitaminer och omega-3 fettsyror. Proteinet och b-vitaminerna hamnar i linfrökakan medan det mesta av fettsyrorna hamnar i linfröoljan.

Både linfrö (hela, krossade eller mald), linfrökaka och linfröolja kan ges till häst. Vilket man väljer beror på vad man vill tillföra foderstaten.

Den glansiga, fina pälsen beror nog främst på fettsyrorna men även b-vitaminer är bra för pälsen. Vill du tillföra både fettsyror och b-vitaminer är hela linfrön kanske det bästa valet. Det råder dock delade meningar om i vilken grad hästen kan tillgodogöra sig hela linfrön. Kokar man linfrö så förstör man sannolikt omega-3 fettsyrorna eftersom de är känsliga för höga temperaturer. Krossar, maler eller blötlägger man linfröna så kan det bildas vätecyanid. Det råder dock delade meningar om hur farligt detta är. Det finns egentligen ingen forskning på hur stora mängder mald linfrö man kan ge till hästar utan risk för förgiftning. I USA är det dock ganska vanligt att man ger 3 till 4 oz (90 – 120 g) mald linfrö per dag. Dessa hästar uppvisar inga tecken på förgiftning eller andra men. Det ska finnas en studie som visar att människor som har intagit 60 g linfrö/dag inte uppvisade några negativa symtomer. Jag har själv dock inte läst denna rapport.

Är du endast ute efter smörjmedelseffekten så ska du koka linfröna (men du förstör som sagt de viktiga omega-3 fettsyrorna).

Liknande trådar

Foder & Strö Tänkte ge linfrö, mest för att skydda magen. Ska det blötas upp? Ska man köra det i mixern? Tillägg, vet att man kan ge torrt men då...
Svar
4
· Visningar
304
Foder & Strö Har en häst som kissar ner hela boxen. Han är ute mellan 06-21 kan strö boxen med spån dagen efter är den nerpissad så måste strö boxen...
Svar
12
· Visningar
1 142
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Behöver tips på vad jag kan ge min häst för att han ska gå upp i vikt. Han äter så mycket hö han orkar men de räcker inte. Han har en... 2
Svar
26
· Visningar
1 395
Senast: skiesabove
·
Hästvård Ska börja ge min häst Gastrogard i morgon för magsår. Veterinären som skrev ut medicinen sa att jag kan ge det när som helst under...
Svar
1
· Visningar
290

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka