megin

Trådstartare
om man kokar linfrö, måste man då ge det samma dag eller kan man ge det 1-2 dagar efteråt? tänkte så det inte blir dåligt. är ju lite bökigt om man måste koka varje dag till bara en häst...

Sv: linfrö

Du behöver inte koka linfrö. Det går minst lika bra att blötlägga i kallt vatten i minst 12 timmar.

Däremot är jag inte så säker på att det är så bra att spara kokat linfrö i ett par dagar.

Du kan lägga linfrön i hett vatten i ca 12 timmar. Jag läste att föregående la det i kallt vatten. Men jag vet inte om det fungerar. Har mitt i varmt vatten. Högst ett dygn tycker jag nog att du kan förvara det. Men koka det behöver du inte göra.

Kallt vatten fungerar bra, fröna blir lika slemmiga som om man kokar dem. Det var på Strömsholm jag lärde mig av foderläraren att linfrö inte ska kokas (för då frigörs gifter).

Mina hästar har ätit linfrö blötlagt i kallt vatten i ca 10 år & det har fungerat utmärkt.

Men det kokar ju inte om man bara lägger i varmt vatten över dom. Jag tar varmt vatten från kranen i stallet.
Men ok säger du så ska jag pröva att lägga dom i kallt vatten i morgon.

är egentligen inte så insatt i just linfrö, vet bara att de är giftigt om det inte bereds, men gifterna försvinner alltså av kallt vatten och inte när man kokar? hur kommer det sig då att man gör det?

fler frågor: hur mycket vatten ska man använda? hur mycket torrt linfrö är lagom till ca 500 kg häst, med syftet att hålla magen i skick?

Ehhh, giftet i linfrö förvinner enbart om de upphettas, det minsta man skall göra är att skålla dem alltså hälla kokande vatten över dem. Linfrö får ALDRIG ges utan denna beredning då det är ett sk smygande gift, du ser alltså inte att hästen blir förgiftad direkt utan det påverkar inre organ mkt succesivt. Kan ta mååånga år innan det märks. Känner själv till en häst som efter flera års användning av linfrö som inte bereddes korrekt blev mkt sjuk och då visade sig att den var kraftigt förgiftad både lever och njurar var helt slut. Så tänk er för både en och två gånger innan ni ger linfrö som inte upphettats först. Har man inte möjlighet att koka linfröna varje dag får man nog överväga att inte använda det.

varför inte ge pelletrerat istället? mycket smidigt.

det var väl det jag tyckte, tror det står på kartongen till ock med att de måste kokas...
vet oxå en häst som blev riktigt dålig av linfrö, den hade dock fått dom som dom är, hade alltså inte ens legat i kallvatten...

ingen som har några källor???

dels så gillar jag inte att ge pellets, dels har vi ett antal kilo frön att göra av med, dels vill jag åt slemmet, så det blir till att fortsätta koka...

gylle skrev:
Ehhh, giftet i linfrö förvinner enbart om de upphettas, det minsta man skall göra är att skålla dem alltså hälla kokande vatten över dem. Linfrö får ALDRIG ges utan denna beredning då det är ett sk smygande gift, du ser alltså inte att hästen blir förgiftad direkt utan det påverkar inre organ mkt succesivt. Kan ta mååånga år innan det märks. Känner själv till en häst som efter flera års användning av linfrö som inte bereddes korrekt blev mkt sjuk och då visade sig att den var kraftigt förgiftad både lever och njurar var helt slut. Så tänk er för både en och två gånger innan ni ger linfrö som inte upphettats först. Har man inte möjlighet att koka linfröna varje dag får man nog överväga att inte använda det.

Det är din uppfattning - jag har en annan.

Jag tycker inte att det är sannolikt att man på ett av Sveriges främsta lärosäten inom hästhållning lär eleverna hur man förgiftar sina hästar.

Dalatjej skrev:
Det är din uppfattning - jag har en annan.

Jag tycker inte att det är sannolikt att man på ett av Sveriges främsta lärosäten inom hästhållning lär eleverna hur man förgiftar sina hästar.

Du får tro vad du vill, men hästen ifråga var förgiftad av linfröna(prover togs fråga mig inte vilka jag har inte tillgång till papperna) och slutade sina dagar allt för ung pga det. Så vill du uppmana andra till att gå samma hemska öde till mötes så fine det får vara på ditt samvete du rekommenderar dem att blötlägga linfrö i kallvatten, något år överlever hästen det (sedan har de ju glömt vem de fick rådet av sedan när hästen blir akut sjuk).

Blötläggning i kallt vatten i minst 12 timmar är tillräckligt för att göra linfrö giftfritt.

Det är vad jag har lärt mig, på Strömsholm, av foderläraren där. Jag kan ge dig namnet om du vill källgranska. Varför minns jag inte & jag har inte mina anteckningar här.

Efter letande på nätet kan jag inte finna några som helst vetenskapliga belägg för att linfrö måste kokas.

"Linfrö ska upphettas före utfodring. När hästen tuggar linfrö kommer skalet och kärnan i kontakt med varandra.Vätecyanid bildas, vilket hindrar cellandning- förgiftning ger syrebrist. Denna gas försvinner vid upphettning." Denna text är tagen från info bladet, Utfodringtips- linfrö till häst, som skickades med alla linfrö kartonger från odal. Infobladet är skrivet 1/1 -98.

Jag ger linfrön men dom är liksom "krossade".
Ger ca ½ dl morgon och kväll, blöter det tillsammans med betforen (strimlad betfor),
så det får ligga i blöt lika länge som betforen är i blöt. Det fungerar bra.

Jag ger linfröpellets till min häst men jag blötlägger även om det inte behövs, blir hur slemmigt som helst efter bara några minuter och då märks det inte att det pellets heller.

*Vilya som inte heller gillar pellets egentligen*

jag ger för magen, har "alltid" haft problem med mugg vilket visade sig komma från magen så nu ger jag linfrön för att hålla magen "i form".

Liknande trådar

Foder & Strö Tänkte ge linfrö, mest för att skydda magen. Ska det blötas upp? Ska man köra det i mixern? Tillägg, vet att man kan ge torrt men då...
Svar
4
· Visningar
304
Foder & Strö Har en häst som kissar ner hela boxen. Han är ute mellan 06-21 kan strö boxen med spån dagen efter är den nerpissad så måste strö boxen...
Svar
12
· Visningar
1 142
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Behöver tips på vad jag kan ge min häst för att han ska gå upp i vikt. Han äter så mycket hö han orkar men de räcker inte. Han har en... 2
Svar
26
· Visningar
1 395
Senast: skiesabove
·
Hästvård Ska börja ge min häst Gastrogard i morgon för magsår. Veterinären som skrev ut medicinen sa att jag kan ge det när som helst under...
Svar
1
· Visningar
290

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka