Q

Quell

Är det någon som vet hur farligt det är med linfrö,
är upphettning ett måste även vid mindre mängd?
 
Jag har för mig att vi människor kan äta nåt hg eller
mer utan risk för förgiftning, men säker är jag inte.
Har sökt på nätet utan resultat.
 
Nu kan jag inget om hästars behov men till kaniner är det bäst att låta dem dra i hett vatten så de blir klibbiga liksom-det är det där klibbiga som ger glansiga pälsar!!
 
Har lärt mig att oavsett mängd skall linfrö kokas upp. Om man ger linfrö "rå" kan de små vassa skalen orsaka skada.
 
Ok att de är vassa, men det farliga är ju cyanvätet.
Det är det jag funderar över. Tvivlar på att de kan orsaka skada pga att de är vassa men så kanske det är.
 
Är det det här som är skillnaden mellan loppfrön och linfrön? Att linfrön innehåller något giftigt grejs?
 
det är så att det finns ett gift i linfrö som man måste få bort för att kunna utfodra det.jag har fått råd att utfodra ca 1/2 dl per dag i två veckor,sedan ska de ha uppehåll på 1 vecka för att stabilisera magarna igen eller vad man ska säga.Men alltså så måste det kokas eller ligga iblöt minst 24h. /Tess :bump:
 
Aha, du undrade över cyanidväte. Jo, har lärt mig att för att undvika förgiftning skall man antingen förvara det i en upphettad eller i en sur miljö.

När jag ger min häst linfrö brukar jag först krossa den, och sedan koka upp den till en kletig massa.

Det där med vassa kanter har jag inga rön som stödjer utan det var en "örtkännare" som sa att dessa kanter kan orsaka skada. Därför skall man för säkerhets skull alltid koka linfrön.
 
Har fått lära mig att det måste kokas. Men jag har hört om folk som bara tar varmt vatten i kranen och lägger i. Men hur det funkar kan jag inte svara till. Har aldrig gett mina hästar linfrö.
 
Jag har fått rådet att de ska kokas i minst 20 minuter för att cyaniderna ska försvinna. Hett vatten eller blötläggning räcker inte; det blir visserligen en kletig massa, men cyaniderna bör ångas bort, inte bara lösas upp, om hästen ska äta det.

F ö innehåller det b-vitamin, ger fin päls, och håller magen igång vid ex foderbyten, transporter osv. Min erfarenhet är att det är lätt laxerande snarare än stabiliserande, men gele höljet är milt och snällt mot mage och tarmar, det kan kanske göra magen stabilare efter en kur än före?

Enligt vad jag hört och räknat ut själv, har ingen forskarrapport om ämnet att länka till! ;)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
632
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Kort sagt har vi katastrofvärden på hösilaget, smrp på 29… 🤦🏻‍♀️ Vad ger man en liten welshponny för proteintillskott utan att det blir...
Svar
14
· Visningar
858
Senast: Amk
·
Hästvård Vi har stött på lite funderingar med vår häst. Han har varit spänd i ryggen och behandlades för detta. Veterinären var inte orolig utan...
Svar
0
· Visningar
376
Senast: slant98
·
Hästvård Nån som vet om man kan sko hästen (skos med domosedan) dagen före eller efter tandraspning? Den blir ju då sederad flera dagar i rad så...
Svar
1
· Visningar
322
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp